Los bericht bekijken
  #2  
Oud 3 december 2008, 00:04
defreule defreule is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 november 2008
Berichten: 15
defreule is on a distinguished road
Standaard Re: Help, hoe verstuur ik een sollicitatiebrief via email??

Hoi Andres,

het kan allebei.

Ik geef er de voorkeur aan om zowel mijn sollicitatiebrief als cv als bijlage te versturen. In de email zet ik dan een kort bericht met een verwijzing naar de bijlagen, bijvoorbeeld: 'Hierbij ontvangt u mijn sollicitatie naar de vacature van ... uit ... . Bijgaand mijn sollicitatiebrief en cv. Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet, etc.'

Je kunt er ook voor kiezen om de brief in de mail te zetten. Let er dan wel op dat je een aanbieder hebt die stabiele lay-outs heeft, en bij voorkeur geen reclame onder aan het bericht. Ik heb zelf speciaal voor het solliciteren een e-mail adres bij gmail, met als adres mijn voorletters en achternaam. Als je normale e-mail adres bijvoorbeeld Feestbeest@hotmail.com is kun je er voor kiezen een apart adres aan te maken voor het solliciteren. Voor je stage kun je bijvoorbeeld ook je school e-mail adres gebruiken als je dat hebt.

Weet je of ze de voorkeur geven aan een word-bestand of een pdf? Het voordeel van een pdf-bestand is dat de layout op elke computer hetzelfde is. Vooral voor je cv is dat heel fijn! Een word-bestand wil nog wel eens uit de vorm springen als het op een andere computer geopend wordt.

Je kunt een word bestand omzetten naar een pdf met het gratis software pakket openoffice. Dat kun je downloaden op http://download-new.com/openoffice/. Je hoeft dan alleen 'writer' te installeren. Dit is de open office versie van word. Word bestanden die op je computer opgeslagen zijn openen gewoon in writer. Klik vervolgens op het pdf logo om het bestand op te slaan. Als het eenmaal als pdf is opgeslagen kun je de tekst niet meer wijzigen. Iemand anders dus ook niet! Dat vind ik altijd wel zo prettig.

Soms wordt er echter de voorkeur gegeven aan word-bestanden. Dit kun je navragen.

Ik zou je als tip willen geven je sollicitatie-mail eerst van een eigen adres naar een ander eigen adres te sturen, om te checken of de bijgevoegde bestanden wel openen. Niets zo irritant als een mail met bijlagen die niet geopend kunnen worden!

Ik hoop dat je aan deze tips iets hebt. Veel succes met solliciteren!
Met citaat reageren