Los bericht bekijken
  #8  
Oud 26 juni 2008, 00:19
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Post Re: HBO-Verpleegkunde

Hallo allemaal,

Ik ben Brigita, zit nu in aan het eind van het 3e jaar van de HBO-V duaal. Ik werk in een ziekenhuis in Amsterdam. Ik ben een wat oudere student van 31 jaar met een gezin en koopwoning. Als het voor mij met een gezin en huishouden te doen is zal het een stuk makkelijker moeten zijn voor een jonger iemand zonder gezin. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het hard werken is en het valt niet altijd mee om in de positie van student te zitten. Je moet inderdaad zelfverzekerd zijn, doorzettingevermogen hebben, niet vies zijn van werken, goed tegen kritiek kunnen en goed zelfstandig kunnen werken. Het is echter niet zo dat je dit alles vanaf dag 1 moet kunnen. Ik ben in 2005 begonnen en tijdens de propedeuse heb ik vrijwel alleen maar college's gevolgd. Dat was dus weekelijks. Tijdens dat eerste jaar ga je een korte verkennende stage lopen van ongeveer 8 weken. Hier maak je kennis met het beroep, het ziekenhuis en patienten. Vanaf het 2e jaar loop je elk half jaar stage op een andere afdeling. We hebben zo'n 9 a 10 collegeweken per jaar, daarnaast zijn er bij mij in het ziekenhuis regelmatig lesdagen waarin we lessen als Morele besluitvorming, Instrumenteel technische vaardigheden en Zingeving krijgen. Je leert goed te reflecteren, dus nadenken over wat je meemaakt, wat er goed ging, wat minder goed ging en hoe je er een volgende keer beter mee om kunt gaan. Dit reflecteren vond ik eerst vervelend mar ik ben er echt door gegroeid. Ik werk gemiddeld 4 dagen per week, krijg hier ook een salaris voor en reken gemiddeld 1 studiedag per week. Dus je hebt een 'werkweek' van totaal 5 dagen. De collegeweken zijn prettig omdat je even weg bent van het werk en je komt al je klasgenoten, ook van andere ziekenhuizen, weer tegen. En het fijne van de collegeweken is dat je niet zo vroeg op hoeft als op werkdagen als je een dagdienst hebt (van 7.30 uut t/m 16.00uur.
Vanaf het 2e jaar werk je gemiddeld 2 weekenden per week, later, afhankelijk van hoe je presteert of van de afdeling zelf ga je ook avonddiensten werken. Ik ben pas in het 3e jaar begonnen met nachtdiensten. Het is wel wennen maar de afwisseling van diensten is ook fijn. Je leert erg veel over mensen, het vak en vooral over jezelf. Want je komt jezelf tegen in verschillende situaties. Ik geniet van de opleiding en hoop volgend jaar, na behalen van de afstudeer scriptie, het diploma te behalen.
Dit is mijn eerste en waarschijnlijk laatste keer op dit forum dus als je nog sprcifieke vragen hebt kan je me mailen op 422832@student.inholland.nl

Groet,
Brigita
Met citaat reageren