Los bericht bekijken
  #1  
Oud 5 september 2005, 18:37
sub0 sub0 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Berichten: 9
sub0 is on a distinguished road
Standaard HBO Bedrijfskundige Informatica, een beschrijving

1. Welke hbo-opleiding heb je gevolgd?

Bedrijfskundige Informatica aan de Saxion Hogeschool Enschede, voltijd, 2000-2005.

2. Met welke vooropleiding en werkervaring begon je aan deze studie?

Havo, oude stijl.
Vakken: nederlands, economie, wiskunde B, aardrijkskunde en engels.

3. Viel de studie mee of tegen? Wat vond je het zwaarst?

De studie viel mee. Vooral gericht op de praktijk, weinig theorie. Het is geen zware studie. Je moet wel gemotiveerd zijn. Je wordt tamelijk vrij gelaten (HBO). Je werkt vooral in groepen, mensen die weinig doen krijgen al snel een slechte naam binnen de opleiding.

Het zwaarste vond ik het vergaderen met medestudenten die niet doelgericht zijn maar liever ouwehoeren en laat op school zitten.

4. Waar bestond de opleiding in de praktijk vooral uit?

Wij kregen les volgens het PGO principe. PGO staat voor Probleem Gestuurd Onderwijs. Dat houd in dat je een modulehandleiding krijgt met de opdrachten van een semester. Met je projectgroep moet je dit boekje afronden.
De groepen zijn 6-8 personen groot. Persoonlijk vind ik het fijner in kleinere groepen te werken omdat dat gewoon beter werkt, minder onenigheid en sneller kunnen werken.
Elk half jaar (semester) worden er nieuwe groepen gemaakt. Gedurende de opleiding heb je dus met bijna iedereen samengewerkt van de opleiding.

Elk semester werk je dus aan een bepaald gebied. Bijvoorbeeld Kennis en Documentatie Systemen (KDS). Daarbij horen een aantal competenties. Die moet je aan het einde van het semester bezitten. Deze leg je vooraf vast in je Persoonlijk Opleidings Plan (POP). Deze overleg je met je begeleider.

Per module is er dan ook theoretische kennis die je moet opdoen. Soms zijn er bronnen gegeven en soms moet je ook zelf op zoek.

5. Vond je het leuk?


Ja de periode op school was erg leuk. Ook de manier van werken beviel mij goed. Zelfstandig met je groepje ergens aan werken. Ze laten je ook zelf eerst aanklooien, hoe je het gaat aanpakken, enz.
Er werd regelmatig geklaagd door de leerlingen dat dingen niet duidelijk waren of dat ze teveel in het diepe werden gegooid. Toch heb ik het PGO als positief ervaren omdat:

- Je denkt ZELF na;
- Je leert er van om met mensen (ook die je niet mag) samen te werken;
- Je leert voor jezelf op te komen;
- Je werkt projectmatig, hetgeen later in het bedrijfsleven ook veelal zo zal zijn;
- etc.

6. Wat was je mooiste studieprestatie?

Hoge cijfers halen voor tentamens terwijl anderen lage cijfers haalden
Dat heeft gewoon te maken met willen. Erg veel studenten van de opleiding waren niet goed gemotiveerd, en klaagden veel. Ik leg de oorzaak dus bij de student zelf.

7. Waar moeten mensen die voor deze opleiding willen kiezen rekening mee houden? Wat wil je ze meegeven?

Het is een brede opleiding, je leert van alles een beetje. Ik zelf heb het idee dat je weinig theoretische kennis op doet, ik denk ook dat dat is omdat dit een HBO opleiding is, aan de universiteit zit je VEEL meer in de boeken.

Deze opleiding is ook erg praktisch gericht. Zo wordt vooral de nadruk gelegd op:

- zelf problemen oplossen;
- projectmatig werken in groepen;
- notuleren, vergaderingen voorzitten, planning maken/bijhouden, etc.;
- presenteren.

8. Wat voor werk ben je gaan doen? Kwam de opleiding van pas?

Op dit moment ben ik op zoek naar een baan als beginnend Consultant of Intercedent.
De opleiding is erg breed en wat ik heb geleerd, theorie en vaardigheden, zullen goed van pas komen.

9. Wat wil je verder nog vertellen over de opleiding?

Het PGO gebeuren is tamelijk nieuw binnen de school. Je merkt dat aan de leraren die soms ook niet weten hoe ze met problemen in het onderwijs moeten omgaan. (Bijv. slechte afspraken gemaakt, onrealistische doelen). Maar ieder jaar ging het beter.

Voor meer info over de modulen kun je kijken op de website van het instituut ICT, deze is voor iedereen toegankelijk. Je kunt hier zelfs modulehandleidingen downloaden. Kijk in de kolom BI.

Als er nog vragen zijn over deze opleiding, stel ze in dit topic, je mag me ook mailen: mb_1010 (at) hotmail.com

Vertel ons iets over jouw opleiding...
Met citaat reageren