Los bericht bekijken
  #8  
Oud 7 juli 2011, 12:11
Monique Veeke Monique Veeke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 mei 2011
Berichten: 15
Monique Veeke is on a distinguished road
Standaard

Ik vermoed dat je leidinggevende niet zozeer verwacht dat jij corrigeert en verbetert, maar dat je meedenkt. Ik ken je werkomgeving niet dus misschien sla ik de plank mis, maar om mee te denken hoef je over het algemeen niet per se inhoudsdeskundig te zijn.

Je ziet bijvoorbeeld dat hij een oplossing voorstelt en vraagt je af of hij de consequenties daarvan heeft onderzocht of gekeken of er alternatieven zijn. Of er draagvlak is. Dat hij niet opneemt hoe zijn idee bijdraagt aan de oplossing van een probleem. Dat hij met oplossingen komt zonder eerst de situatie geanalyseerd te hebben. Ik noem zomaar wat dingen op hoor, om je een idee te geven van het soort feedback dat je kunt leveren en dat hij vermoedelijk van je verwacht. Niet per se op de inhoud als je die niet kent, niet op taalfouten, maar kijkend naar de grotere lijnen. Zo gebeurt het binnen de meeste afdelingen, management teams etcetera. ieder heeft zijn eigen vakinhoudelijke expertise, maar geeft elkaar wel feedback.

Ik denk dat als je gaat proberen op die manier een bijdrage te leveren, dat het zeker toegevoegde waarde heeft voor je competenties, persoonlijke ontwikkeling en toekomst.
Een opleiding vergt investering, niet alleen voor schoolwerk maar ook de ontwikkeling op je werk, ook al word je er nu nog niet naar betaald. Dat laatste geeft ook al aan dat je nu nog niet perfect hoeft te zijn, je bent het aan het leren en mag dus best eens een opmerking maken die misschien wat minder briljant is.
Ik begrijp je angst om iets stoms te zeggen. Probeer het gewoon eens bij het volgende verslag. Niet meteen met tien dingen, maar 1 of 2 zaken die je opvallen. Mocht je de plank misslaan, vraag dan waarom. Dan kom je er achter wat hij wel van je verwacht. Vraag eens of je de reacties van je HBO-collega's kunt zien. Je kunt een aanmerking ook als vraag formuleren, dat voelt misschien wat veiliger.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Monique
__________________
E-qoaching, coaching 2.0
http://www.e-qoaching.nl
Met citaat reageren