Los bericht bekijken
  #9  
Oud 14 januari 2009, 00:52
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Werken netwerk-sites zoals LinkedIn nu echt?

Die huiverigheid valt wel mee hoor, Henk, er is nog steeds een ruim aanbod van vacatures. Ondanks de recessie zullen er altijd mensen nodig zijn en niet alle bedrijven hebben evenveel te lijden onder de recessie, die in de beleving van velen al zo ongeveer op het dieptepunt is. Maar in werkelijkheid nog niet zo heel veel voorstelt. In ieder geval niet zodanig dat de werkloosheid ongekende cijfers kent en er bijna geen vacature of werk te vinden is. Hoe dieper de recessie wordt, hoe meer netwerken van belang zal zijn als je werk zoekt.

Natuurlijk houdt via via solliciteren in dat je meestal ook de gebruikelijke sollicitatieprocedure moet doorlopen. Het verschil tussen wel of niet van je netwerk gebruik maken is, dat je via netwerken meer kansen hebt, omdat veel vacatures verborgen blijven en juist ingevuld worden door middel van netwerken. Dus al ingevuld worden voordat ze openbaar worden. Zoals dat ook vaak het geval is met interne vacatures. Interne vacatures vallen ook onder een netwerk en zou je het interne netwerk van een bedrijf kunnen noemen.

Er zijn inderdaad mensen die het niet prettig vinden, recessie of niet, om voor een ander voelsprieten te moeten uitsteken, maar vragen staat vrij en er moet niets. Anderen hebben dit van nature en doen het graag zonder er iets voor terug te verwachten. Als ik op mijn werk bij de interne vacatures kijk, dan vraag ik mij automatisch af wie ik blij zou kunnen maken met een tip. Ik werk in een organisatie met een open cultuur waarbij ook collega's elkaar attent maken op externe vacatures als bekend is dat iemand al of niet noodzakelijk ander werk zoekt, dus elkaar hiermee helpen. Bij ons hoort dat bij collegialiteit. Vandaag kreeg ik een mail van een uitzendbureau of je iemand uit je netwerk kent die belangstelling heeft voor de vacature. Toevallig weet ik iemand, die ik morgen ga tippen. Het uitzendbureau breng ik daar van op de hoogte waardoor zij makkelijker aan mij zullen denken als zij iemand zoeken in mijn vakgebied. Zo werkt netwerken.

Robbert24, vraag dus gewoon iedereen die je kent of ze iets voor je weten en laat iedereen weten dat je werk zoekt en wat je wilt. Niet iedereen, maar sommigen zullen voor je uitkijken. Daarbij ontmoet iedereen weleens mensen waar je verder niet mee omgaat, maar die je wel kent van het een of ander en waar je spontaan een praatje mee maakt. Vaak is de eerste vraag dan hoe het met je gaat, wat een mooie gelegenheid is om te vertellen dat je werkzoekend bent. Met een stapeltje visitekaartjes op zak kun je dan ook nog iedereen je contactgegevens en een herinnering meegeven. Je netwerk is vaak groter dan je in eerste instantie denkt. Al die mensen kennen ook weer mensen waarmee ze (over werk) praten.
__________________
Rianne
Met citaat reageren