Los bericht bekijken
  #2  
Oud 24 april 2006, 14:43
Letty Letty is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 april 2006
Berichten: 1
Letty is on a distinguished road
Lightbulb Re: HBO-Verpleegkunde

Onderstaand mijn reactie op het stuk over de HBO-V in Leeuwarden.

Ten eerste wil ik even laten weten dat ook ik zo van de middelbare school aan de HBO-V begon (met één jaar ertussen waarin ik een half jaar een andere studie heb gedaan).

Ik ben in 2005 begonnen met de studie en dit is het vierde jaar dat er volgens het nieuwe onderwijssysteem gewerkt wordt. En ja, er zijn al volop veranderingen aangebracht in de afgelopen twee jaar. Bijvoorbeeld: wij hebben niet meer één keer in de maand colleges (dat was trouwens ook niet zo, er werden namelijk ook colleges op vraag verzorgd) maar één keer per week. We krijgen niet een dag per week lessen aangeboden, maar twee dagen. De eerste dag hebben we vooral praktijklessen zoals verpleegtechnische en sociale vaardigheden en de tweede dag is o.a. voor colleges. De overige drie dagen kun je natuurlijk ook terecht bij docenten, maar dan zul je er wel zelf achteraan moeten.

De overgang van de middelbare school naar het HBO is over het algemeen groot. En die overgang is nog groter geworden nadat het systeem bij de HBO-V op de NHL vernieuwd (en nog steeds aan het veranderen) is. Het is dus begrijpelijk dat je moeite hebt met de zelfstandigheid die je krijgt bij deze studie. Maar de bedoeling van het HBO is ook dat studenten zelfstandig worden. Het is niet voor niets het HBO: mensen worden opgeleid om een leidinggevende, of in elk geval een zelfstandige functie te bekleden. Hier moet je je dus ook op instellen als je aan de studie begint.

Ik heb ook moeite gehad met de zelfstandigheid. Niks wordt voor je gedaan. Als je iets wilt zul je er echt zelf achteraan moeten. Je moet als het ware, ik citeer één van de docenten: "in een hinderlaag gaan liggen als je wilt dat een docent iets voor je doet". Af en toe voel je je net een stuk kauwgom, alsof je vastgeplakt zit aan het achterwerk van een docent. Je laat pas los als de docent in kwestie voor jou aan het werk gegaan is.

Het kost dus meer moeite om iets te bereiken. Maar dat is nou ook juist het bijzondere van dit onderwijssysteem. Je krijgt veel meer voldoening als je iets bereikt hebt. Je bouwt zoveel zelfvertrouwen op!

En dat heb je nodig bij het uitoefenen van het beroep. Natuurlijk ben je verlegen en onzeker tijdens je eerste stage. Je hebt het gevoel dat je nog niks weet en alles is een grote verrassing. Maar ik denk niet dat dit specifiek van toepassing is op deze studie. Ik denk dat er maar heel weinig studenten zijn, bij welke opleiding dan ook, die hun eerste stage vol zelfvertrouwen beginnen. Je moet gewoon even over een drempel heen en je gaat elke volgende stage weer wat zekerder in.

Wat betreft de opmerking over de MBO‘ers die al zoveel meer weten dan jij wanneer je van de HAVO komt; daar moet je gewoon niet naar kijken. Het is toch logisch dat mensen die al een eerdere studie hebben gedaan veel meer weten! Het zou niet best zijn als dat niet zo was! En deze studenten doen de opleiding dan ook verkort, dus uiteindelijk zul jij evenveel weten als zij. Let hier dus gewoon niet op, je bent bezig met jóuw studie en het feit dat iemand die toevallig dezelfde studie volgt meer weet dat jij, daar heb jij toch niks mee te maken. In tegendeel, maak er gebruik van! Je werkt veel samen, onder andere door middel van Blackboard. Hier kan iedereen die in hetzelfde jaar zit zaken op plaatsen en hier feedback op vragen van medestudenten en docenten. Op deze manier leer je een heleboel van elkaar en zelfs de MBO-V‘ers leren van de mensen die net van de middelbare school komen.

Tot slot: het beroep van verpleegkundige moet inderdaad een beetje bij je passen, maar is dat niet bij elk beroep het geval?

Het kost in het begin misschien wat meer moeite om je plek te vinden op de opleiding, maar wat je ervoor terugkrijgt weegt hier wat mij betreft absoluut tegenop!

Laatst gewijzigd door Letty; 25 april 2006 om 18:34
Met citaat reageren