Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 12 januari 2010, 10:08
De Denker De Denker is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 4
De Denker is on a distinguished road
Question De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

Hallo allemaal,

Ik zit met een zwaar probleem, ik heb altijd geweten wat ik wilde, namelijk eigen baas zijn.
De reden is eigenlijk simpel, ik ben sociaal vaardig, analythisch en een ontzettende regelateur in de positieve zin van het woord.


Maar wat er nu speelt is het volgende.

Mijn hele leven heb ik mogen aanhoren van familie en vrienden dat het veel te gevaarlijk is, je moet kiezen voor zekerheid en een opleiding moet doen waar je wat aan hebt.

Inmiddels heb ik enkel een officieel vmbo papiertje, mede omdat ik al 10 jaar niets anders weet wat me leuk lijkt om te doen behalve dan dat ik voor mijzelf kan werken.

Ik heb wel dingen bereikt, dat wel maar niet wat ik wil.
Mijn hele leven tot nu toe lijkt wel voorgeschoteld.
Keuzes genomen op basis van zekerheid.

Op mijn 18e naar de Luchtmacht, daar verschillende technische functie's gedaan en nu heb ik een vliegondersteunende operationele functie.

Allemaal dingen waar mensen uit mijn omgeving tegen op kijken.

Maar dat is het dus totaal niet waard, natuurlijk zijn de toelatingseisen niet gering, maar het werk is (voor mij) totaal niet uitdagend.
Elke dag een trucje doen en dan weer naar huis, ik ben zo teleurgesteld in mijn eigen besluiteloosheid bah.

Ik zou super banen kunnen krijgen en ik wil ze niet, kan naar de KLM, heb mijn erkende sleutellicencie en ik doe er niets mee.

En het mooie is dat ik jaren een bijbaan heb gehad in de watersport, Lang niet zo interresant voor veel mensen als wat ik destijds deed, maar toch heb ik tijden deze bijbaan het meeste plezier gehad in al mijn banen, ik was er zo dol op dat ik na mijn werkdag (0800-1700) direct daarheen ging, daar wat at om vervolgend elke werkdag van 1800-2300 daar te werken.
Ik zag het niet eens als werk maar als pure hobby en ontspanning.

Nu belanden we dus bij het kernpunt van mijn probleem.

Ik heb waarschijnlijk de mogelijkheid om die zaak over te nemen over 3-5 jaar.
Iedereen zegt natuurlijk wat een super uitdaging, maar ik houd de boot gek genoeg nog een beetje af.

Word onzeker van het feit dat me dit opeens aan komt waaien, kan ik het wel, hoe zit dat met de financiële kant, klanten etc.

Dus had ik me besloten gewoon een studie te gaan doen die me leuk lijkt, om toch binnen 4 a 5 jaar een HBO op zak te hebben, gewoon voor als het niks word, als backup.

Maar ik heb dus geen idee wat...

Ik dacht eraan om eerst 2 jaar een mbo studie te doen om dan in 3 een HBO te doen, met sommige opleidingen krijg je zelfs een verkort HBO traject mits je binnen dezelfde richting blijft studeren.
Maar met de MBO is een groot probleem de stage, ik wil niet mijn hele vrije tijd in de stage gaan stoppen dit vreet tijd, heb berekend dat ik ongeveer 12 uur per week stage zal moeten lopen, naast de studiebelasting en mijn werk komt dat op een 80 uur belasting per week (opleiding SPW4 bij LOCPROVIT,Zwolle)

Ik twijfel dus bij voorbaat al of dat haalbaar is, nu zijn er volgens mij ook wel MBO opleidingen die wat minder veeleisend zijn, bv toerisme.
Dan kan ik bij mijn oude baas stagelopen en misschien zelfs een vrijstelling krijgen voor de stage ivm verworven competenties.


Ik denk zelf dus dat ik beter een opleiding kan pakken waarvan ik denk dat ik er niet teveel tijd aan kwijt ben, maar dan brengt de twijfel over de doorstroom hierna naar een HBO studie, stel ik doe nu Toerisme en ga dan klapboem HBO small business en retail management studeren, of Maatschappelijk Werker is die overgang dan niet zo groot dat je beter meteen een HBO kan doen?

MBO zou ik trouwens vooral uit zekerheid doen, stel dat mijn toekomstplannen aan diggelen vallen dan kan ik hiermee in ieder geval in aanspraak komen voor een vast contract bij mijn huidige werkgever.

Wel apart, ze stellen voor de gewenste rang als minimaal opleidingsniveau MBO3, en de functiegerichte opleiding staat bij de IBgroep gelijk aan MBO3??

De logica van de overheid....


Maar goed, er zijn in mijn omgeving een hoop mensen die denken dat ik gewoon HBO moet doen, anderen denken dat ik voor de zekerheid toch beter mijn MBO kan doen en weer anderen denken dat ik geen opleiding nodig heb en moet gaan voor mijn eigen zaak.

Die snappen niet wat ik moeilijk sta te doen.

En als je dan een beetje filosofisch bent ingesteld zoals mij en elke kant probeert te belichten dan word het toch wel een grote knoop in je bovenkamer.

Wat vinden jullie, hieronder even de 3 opties.

1: weg van de zekerheid ---> MBO --->HBO ongeveer 5 jaar.

2:de gok --> meteen 21+ onderzoek en HBO

3:zolang er twijfel blijft bestaan over welke studie ik nu echt wil doen, geen studie uitkiezen en gewoon blijven zoeken tot ik zeker weten een interessante opleiding heb gevonden.

kleine aanvulling op optie 3, dat doe ik nu al bijna 10 jaar

Laatst gewijzigd door forumbeheerder; 12 januari 2010 om 13:29
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon