Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2008, 18:00
Alexandra Alexandra is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 37
Alexandra is on a distinguished road
Standaard Moet baan vinden om in Nederland te mogen blijven

Beste mensen,

Ik ben afgelopen zomer (Juli 2008) afgestudeerd aan Saxion Hogescholen en was meteen begonnen met het zoeken naar een vaste baan. Ik heb een HBO international business afgerond (het is een engelstalige opleiding, vergelijkbaar met Commerciele Economie).

Ik ben een buitenlander (uit Azie) en wil graag hier in Nederland werken om hier te kunnen blijven. Ik woon hier al 4 jaar voor mijn studie. Nu is het dus zo, dat wij als buitenlandse HBO afgestudeerden het 'zoekjaar' krijgt van het IND (Immigratie en Naturalisatiedienst) om hier binnen 1 jaar een baan te vinden. Dit zoekjaar loopt in mijn geval af tot begin juli 2009.

Het klinkt makkelijk, maar er volgt nog andere regel. Ik moet een baan vinden waar ik aan de financieeleis van IND moet voldoen : minimaal 25.000 Euro bruto per jaar salaris. Ondertussen, als ik de baan nog niet kan vinden, mag ik wel parttime baan doen om mezelf in mijn eigen onderhoud te voorzien. Ik ben al ruim 3,5 maanden opzoek ben naar een fulltime en vaste baan, want ik wil het zoekjaar natuurlijk zo maximaal mogelijk benutten.

Ik heb inmiddels al 23 sollicitaties verzonden, maar tot nu toe krijg ik maar 2 positieve reacties (uitnodiging voor sollicitatiegesprek), waarvan die ene werd ik 2 weken geleden afgewezen na het 2e sollicitatiegesprek, omdat ze een andere kandidaat heb gekozen die meer werkervaring heeft. Voor wat betreft de andere positieve reactie, heb ik a.s. maandag een sollicitatiegesprek (Ik hoop maar dat het goed zal komen tot de 'finishline').
De rest van de brieven zijn afgewezen. (reden : te weinig ervaring, etc).

Zelf heb ik alleen stageervaring (in totaal 10 maanden) en wat bijbaantjes tijdens mijn studie hier in Nederland.

Ik heb ook weleens gedacht aan werken via uitzendbureaus MAAR ik twijfel of ik dan voldoende maandsalaris krijg om aan de financieeleis van IND te voldoen, want ik moet dus minimaal 2100 Euro bruto per maand verdienen (om minimaal aan de 25.000 Eur bruto per jaar salaris te kunnen voldoen).
Via uitzendbureau heb ik ook gezien dat de meeste zijn tijdelijke banen. Dus ik heb conclusie getrokken dat ik niet via uitzendbureau ga werken.

Maar goed, de kans is voor mij zo klein dat ik een positieve reactie krijg, als ik direct solliciter naar de werkgever. Kunnen jullie mij adviseren, wat moet ik het beste doen? Hoe moet ik met stress omgaan door het feit dat ik al 3,5 maanden ben werkloos? ik voel me soms radeloos, ik snap niet wat ik verkeerd heb gedaan. Ik ben bang dat ik binnen dit zoekjaar een baan niet kan vinden, dan moet ik volgens het IND dit land verlaten, en terug naar mijn land (Dat wil ik natuurlijk niet).

Ik ben zelf goed afgestudeerd, ik ben een goede en gedreven student geweest en wilde altijd mooie cijfers halen. Bovendien spreek ik goed nederlands, engels, en natuurlijk ook mijn moedertaal.

Kennelijk is solliciteren voor mij gewoon moeilijk, het hangt echt af of je ook mazzel hebt. Want of je goed/niet goed ben afgestudeerd, dat garandeert denk ik niet of je snel een baan kan vinden. Kunnen jullie mij alstublieft adviseren? Alvast bedankt en ik ben blij dat ik hier uitgebreid mijn verhaal kwijt kan. Groetjes!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 november 2008, 22:13
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: HELP mij alstublieft!!!

Dag Alexandra,

Onzekerheid brengt nu eenmaal stress met zich mee. Waarschijnlijk doe je niets verkeerd. Als er samen met jou nog 100 of meer anderen per brief solliciteren, dan is het knap dat je van de 23 sollicitaties 2 uitnodigingen hebt gehad.

Als je een werkstage hebt gehad, dan heb je gewoon 10 maanden werkervaring. Iedereen moet ergens beginnen. Vroeger heette dat een baan en werd er salaris voor betaald. Tegenwoordig heet het stage en moet je het gratis doen of tegen een kleine vergoeding. De werkervaring is hetzelfde, dus niet bescheiden doen over je stage.

Ik raad je aan om toch aan de slag te gaan met uitzendbureau's. 80% Van de vacatures loopt via uitzendbureau's. Het zijn vaak tijdelijke banen, maar ook tijdelijk met kans op vast. Als je een tijdelijke baan hebt, dan heb je toegang tot interne vacatures van het bedrijf waar je via een uitzendbureau werkt, dus meer kansen. Zoals je ook meer kansen zult hebben bij een grote(re) organisatie dan bij een klein bedrijf. Ook al heb je tijdelijk werk via een uitzendbureau, dan kun je toch doorgaan met solliciteren op vaste banen. Een vaste baan betekent in praktijk vaak dat je eerst een jaarcontract krijgt met daarna al of niet verlenging en als je veel geluk hebt een contract voor onbepaalde tijd.

Ook bij uitzendbureau's kun je onderhandelen over je salaris. Ook kan vaak na een half jaar de loonschaal van het bedrijf of de organisatie waar je werkt gevolgd worden. En bij het bedrijf waar je werkt, ook al werk je via een uitzendbureau, kun je ook onderhandelen over je salaris. Het beste kun je naast je in laten schrijven ook zelf actief op zoek gaan bij uitzendbureau's. Uit zichzelf doen ze vaak niet veel en ben je een van de velen waarbij je geluk moet hebben als ze jou toevallig uit het bestand trekken. Dus ook zelf zoeken op de websites van uitzendbureau's en de deur bij hen plat lopen, zodat je bij hen in de picture bent.

En vooral: Niet de moed laten zakken of wanhopig worden, maar blijven geloven in jezelf en dat het gaat lukken.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 november 2008, 01:19
Alexandra Alexandra is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 37
Alexandra is on a distinguished road
Standaard Re: HELP mij alstublieft!!!

Dag Rianne,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Maar ik weet niet waarom, ik heb steeds (voor mijn geval/in mijn situatie) steeds twijfel aan uitzendbureaus.
Ik weet dat ze mij snel/professioneel kan helpen om een baan te vinden.
Maar, hoewel is de tijdelijke baan mogelijk omgezet naar een vaste baan, ben ik steeds bang of ik dan aan de financieeleis van het IND kan voldoen (25.000 Eur bruto per jaar salaris). Want mensen zeggen dat je zowiezo minder betaald krijgt dan dat je direct een contract hebt van de werkgever.

Ik heb ook gehoord dat uitzendbureaus het salaris op basis van werkurenbriefje zullen betalen. Dus..hmm..op basis van uur, hoeveel loonsverhoging mag ik dan verwachten? ik denk dat het totale salaris per maand (per week bij elkaar opgeteld) niet veel zou zijn.
Laatste, ben ik bezorgd, of IND het salaris op basis van werkurenbriefje zou accepteren, aangezien dat ze een vaste, jaarlijks financieeleis hebben vastgesteld?

Wat vind je? Ik hoor het graag.

Groetjes.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 november 2008, 01:56
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: HELP mij alstublieft!!!

Het klopt wel dat het salaris via een uitzendbureau vaak wat minder is. Degene die jou inhuurt, dus het bedrijf waar je werkt, moet ook betalen voor de dienstverlening van het uitzendbureau wat vaak ten koste gaat van het salaris wat je verdient als je rechtstreeks in dienst zou zijn bij dezelfde werkgever.

De urenbriefjes die je moet invullen en laten ondertekenen zijn alleen een bewijs van gewerkte uren op basis waarvan het uitzendbureau jou uitbetaalt. Als je 36 uur werkt dan kom je uit op een uurloon van 13,33 euro. Bij 40 uur werken is dit 12,00 euro per uur. Dit zijn de minimale uurbedragen, die je nodig hebt om aan die 25.000 per jaar te komen. Vakantiegeld heb ik niet meegerekend, maar zal waarschijnlijk voor de IND wel meetellen. Meestal wordt er wekelijks salaris overgemaakt, bij sommige uitzendbureau's kun je per 4 weken laten uitbetalen. Het ligt aan de functie en aan het bedrijf waar je gaat werken welk uurloon zij bieden, maar waarover jij kunt onderhandelen.

Of de IND een uitzendcontract zal accepteren als voorwaarde voor een verblijfsvergunning kun je het beste even navragen bij de IND. Ik vermoed dat daar wel voorwaarden aan verbonden zijn en dan met name zal de duur van het contract van belang zijn.

Wat heb je te verliezen als je morgen via een uitzendbureau gaat werken? Je hebt dan in ieder geval inkomen en meer kansen op vast werk. Plus dat je werkervaring opdoet wat je weer kan helpen bij het vinden van een vaste baan. Dus gewoon doen en ondertussen blijven uitkijken naar een vaste baan.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 november 2008, 14:07
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: HELP mij alstublieft!!!

Hallo Alexandra,

Laat de moed niet zakken. 3,5 maand werkloos is echt niet zo lang.

Ik adviseer je zeker om aan de slag te gaan via uitzendbureaus. Dat levert je werkervaring op, wat je ook op je CV kan zetten en tevens ben je binnen bij een bedrijf. Als je goed bevalt, krijg je misschien wel jaarcontract (je krijgt sowieso altijd eerst tijdelijke contracten voor je contract onbepaalde tijd krijgt). Als je binnen bent bij bedrijf via uitzendbaan, krijg je ook inzicht in evt. interne vacatures waar je dan op kan solliciteren.
Misschien kan je via detacheringsbureau aan de slag? Dat ben je dienst bij bureau en ga je van daaruit aan de slag bij bedrijven.

Succes!

Rosina
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 november 2008, 16:17
Alexandra Alexandra is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 37
Alexandra is on a distinguished road
Standaard Re: HELP mij alstublieft!!!

Dank jullie wel.
Ik begin het nu meer te snappen.
Rianne, je hebt gezegd over uurloon van 13 euro als je 36 uur per week werkt.
13 euro per uur via uitzendbureau lijkt me toch veel ???
Of is dit gewoon gemiddelde uurloon in Nederland als HBO starter die heeft maar stageervaring net als ik?
Ik heb gedacht aan ongeveer 9 of 10 euro per uur (full time) omdat ik vaak hierover wat vacatures (die door de uitzendbureaus worden aangeboden) tegenkwam op de banensites.
Maar goed, ik heb er weinig verstand van. Fijn dat jullie mij veel info heb gegeven.

Nog laatste vraag ; Stel dat ik dan een tijdelijke baan via uitzendbureau heb, die maar 5 maanden duurt. Ondertussen kom ik een leuke vacature tegen (vaste baan en fulltime) bij bedrijf 'A' en dan ga ik ernaar solliciteren. Stel dat bedrijf A per direct een personeel zoekt, terwijl ik nog steeds aan het werk ben via die ene uitzendbureau tot dat mijn tijdelijke contract afloopt...Gaat bedrijf A wel op mij wachten, of willen ze dan liever iemand anders die per direct aan de slag kan? Dan zou het erg jammer zijn voor mij
Hoe gaat dit meestal in de praktijk?

Wat denk je?

Groetjes.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 november 2008, 16:58
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: HELP mij alstublieft!!!

Hallo,

Toen ik nog als uitzendkracht werkte, hing opzegtermijn af van tijd die je voor uitzendbureau werkte. Dus na maand was opzegtermijn 3 dagen enz. (ik weet niet meer uit mijn hoofd, maar liep op naarmate je langer werkte).

Mocht zo´n gelegenheid zich voordoen, kan je altijd gaan praten met uitzendbureau en samen oplossing zoeken. Als bedrijf A je echt wil, willen ze heus wel even wachten. In de praktijk is over dit soort dingen altijd wel te praten. Dat is tenminste mijn ervaring.

Rosina
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 november 2008, 16:22
Alexandra Alexandra is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 37
Alexandra is on a distinguished road
Standaard Re: HELP mij alstublieft!!!

Bedankt voor jullie tips en info.

Ik ben trouwens uitgenodigd voor een 2e gesprek volgende week
Alleen, Ik heb wel nog een vraagteken in mijn hoofd.

Het eerste sollicitatiegesprek verliep positief. De teamleider (met wie ik dit gesprek heb gehad) had me aan het einde van het gesprek verteld dat ik meteen een soort persoonlijkheidtest moest doen.
Ok, de test heb ik via email gekregen en ik heb daarna de test gedaan en een paar uur later kreeg ik zo'n rapport/uitslag.

De dag erna kreeg ik een email van de HR afdeling dat ik uitgenodigd ben voor 2e gesprek. Er werd verder (in het mailtje) niets gezegd of ze mijn rapport goed vinden of niet goed.

Ga ik er gewoon van uit dat mijn rapport gewoon goed is en nu gewoon helemaal voorbereiden voor het 2e gesprek??

Wat denken jullie?

Groetjes
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 november 2008, 20:14
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Moet baan vinden om in Nederland te mogen blijven

Ga er maar vanuit dat het goed is, anders zouden ze geen tijd besteden aan een tweede gesprek en had je wel een afwijzing gehad.

Succes!
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 november 2008, 20:53
Alexandra Alexandra is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 37
Alexandra is on a distinguished road
Standaard Re: Moet baan vinden om in Nederland te mogen blijven

Helaas ben ik het niet geworden
Het 2e gesprek ging wel goed en de teamleider met wie ik toen had gesproken was wel enthousiast. Maar ze heeft mij daarna gebeld dat ze de procedure met mij niet wilden voortzetten door twee redenen : ze hadden toch iets meer van mij verwacht en ook qua achtergrond (ik ben een buitenlander en woon pas 4 jaar hier) waren ze twijfelachtig of ik wel de functie optimaal kan vervullen.

De tweede reden vind ik vaag, ze kunnen mij toch in plaats daarvan, gewoon mij de kans geeft??!!
Wat vinden jullie?

Ik ga nu proberen via een uitzendbureau (zoals jullie advies) en heb binnenkort een afspraak voor een intakegesprek. Ik moet bij het gesprek alle documenten meenemen zoals diploma, passport, ID kaart.
Ik twijfel nu, is het verstandig om mijn situatie tijdens dit intakegesprek uitgebreid te vertellen ; niet alleen dat ik opzoek ben naar een baan, maar ook dat ik nu in het zoekjaar zit en dat ik aan de financiele(salaris) eis van het IND moet voldoen?

Of juist nog niet vertellen, want ze worden misschien onzeker met dit soort informatie?

Wat vinden jullie? Ik hoor graag jullie tips.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Luxeprobleem: krijg administratieve baan aangeboden, maar wil bij de brandweer Verwijderd account Loopbaanvragen 2 2 oktober 2008 10:21
Baan vinden in deeltijd Robbert23 Opleiding kiezen en volgen 5 25 februari 2008 11:49
Baan vinden: netwerk stijgt, kranten veren op, internet is overkill René Loopbaanvragen 0 31 december 2007 15:23
Wat voor baan moet ik nu zoeken? Ik weet het niet meer! :-( mindfield Loopbaanvragen 3 14 november 2007 12:16


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon