Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 juni 2009, 10:51
Anna1989 Anna1989 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2009
Berichten: 3
Anna1989 is on a distinguished road
Standaard mbo of hbo?

Hallo,
ik heb twee jaar geleden een diploma gehaald van de havo. Maar door omstandigheden ben ik niet meer verder gegaan met school. Ik wil nu graag weer een opleiding volgen. Ik weet nog niet of het hbo of mbo gaat worden. Het is namelijk zo dat ik de lesstof die ik op de havo heb gehad wel een beetje vergeten ben. En ik heb de havo met net aan voldoendes kunnen afronden. Nu weet ik niet of ik het hbo aankan.
Nu denk ik dus weer aan het mbo. Ik heb al eens een tijdje op het roc nova college gezeten. Maar dat was vreselijk. Er werd echt niks op die school verteld. Alle leraren zaten gewoon op hun luie reet, de leerlingen boeiden het niet en het leek wel alsof de leraren nog nooit van het woord college hadden gehoord :S . Het gevolg daarvan was dat bijna heel de klas moest herstarten, omdat er gewoon niets verteld werd. We liepen ook bijna een halfjaar achter met praktijk opdrachten, omdat mijn mentor helemaal niets deed in de klas. Ik ben daarom ook van die school afgegaan, want ik wou absoluut niet meer schoolgeld aan die luilakken betalen (srry). En nu hoor ik zelfs van iemand die in mijn klas zat dat het nova niet gesubsidieerd werd door de overheid en dat de leraren daarom geen les geven! Weten jullie daar misschien iets meer van?
Nu weet ik niet meer wat voor opleiding en op welk niveau ik het moet kiezen.
Nu zijn mijn vragen:
Heeft iemand ook zo'n ervaring gehad op het mbo.
Geven de leraren alleen slecht les op het nova, of zijn alle roc's gewoon slecht?
Kan iemand mij een advies geven of ik mbo of hbo moet doen?
Alvast bedankt,
Anna
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 juni 2009, 11:40
Jaap Slinger
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: mbo of hbo?

Hallo Anna1989,

Dit klinkt wel heel erg slecht. Nu hoor ik vaker verhalen over de slechte kwaliteit van ROC's, maar dit klinkt wel als een dieptepunt. Advies 1: Ga niet terug naar ROC Nova College! Raar verhaal wat je verteld. Als het ROC Nova College niet gesubsidieerd zou worden door de overheid (en dus particulier zou zijn) heeft dit niks te maken met of er wel of geen les gegeven zou worden. Op internet vind ik hier niks over terug. Dit is gewoon een heel raar verhaal.

ROC's zijn niet per definitie allemaal slecht. Wellicht komt de slechte naam door de vele ongemotiveerde jongeren die er op zitten. Ik ken ook genoeg mensen die met veel plezier mbo hebben gedaan, een diploma hebben gehaald en een mooie baan hebben. Het is ook maar wat je er zelf van maakt.

Met havo als vooropleiding kan je prima hbo doen. Ik heb ook met mijn hakken over de sloot de havo gehaald (blijven zitten, gezakt e.d.) waardoor ik dacht dat hbo niks voor mij zou zijn. Ik ben toch gewoon met hbo (ICT) begonnen en heb dit netjes in 4 jaar, zonder problemen, afgerond. Die havo kennis boeit echt niet voor hbo. Het gaat meer om algemene ontwikkeling. Denk je dat je echt iets terugziet op hbo van wat je op de havo hebt geleerd? Helemaal niks.

Verder moet je gewoon kijken wat je zelf graag wil worden, en kies daar je opleiding op uit. Als jij graag kapper wil worden, ga dan mbo doen. Als je accountant wil worden, ga dan naar hbo. Het hangt puur van je eigen wensen en interesses af.
Echter, met een havo diploma heb je in principe wel de potentie hbo te doen. Het belangrijkste is echt interesse en doorzettingsvermogen. Als je dat hebt, is hbo makkelijk te doen. Als je dat niet hebt is het zowel moeilijk om hbo of mbo te halen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juni 2009, 15:21
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: mbo of hbo?

1: Het gaat alleen om een diploma dus trek je nooit teveel aan van de organisatie van een school. Daar is altijd wat op aan te merken. En in het MBO zijn veel leerlingen per definitie ongeintereseerd. Dat is een feit en gevolg van de instroom van veel VMBO-ers die eigenlijk helemaal niet naar school willen maar dat toch maar doen.
2: Eerst MBO4 doen in 2 jaar met versnelde instroom op basis van HAVO is prima.
3: HBO doen kan ook maar dan zou ik eerst een cursus wiskunde/statistiek volgen in de zomervakantie. Daar lopen de meeste zwakke havisten en MBO4-ers op stuk.
4: Zoek in de regio naar andere ROCs als je dit ROC niet ziet zitten.
Succes!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaap Slinger Bekijk bericht
Hallo Anna1989,

Dit klinkt wel heel erg slecht. Nu hoor ik vaker verhalen over de slechte kwaliteit van ROC's, maar dit klinkt wel als een dieptepunt. Advies 1: Ga niet terug naar ROC Nova College! Raar verhaal wat je verteld. Als het ROC Nova College niet gesubsidieerd zou worden door de overheid (en dus particulier zou zijn) heeft dit niks te maken met of er wel of geen les gegeven zou worden. Op internet vind ik hier niks over terug. Dit is gewoon een heel raar verhaal.

ROC's zijn niet per definitie allemaal slecht. Wellicht komt de slechte naam door de vele ongemotiveerde jongeren die er op zitten. Ik ken ook genoeg mensen die met veel plezier mbo hebben gedaan, een diploma hebben gehaald en een mooie baan hebben. Het is ook maar wat je er zelf van maakt.

Met havo als vooropleiding kan je prima hbo doen. Ik heb ook met mijn hakken over de sloot de havo gehaald (blijven zitten, gezakt e.d.) waardoor ik dacht dat hbo niks voor mij zou zijn. Ik ben toch gewoon met hbo (ICT) begonnen en heb dit netjes in 4 jaar, zonder problemen, afgerond. Die havo kennis boeit echt niet voor hbo. Het gaat meer om algemene ontwikkeling. Denk je dat je echt iets terugziet op hbo van wat je op de havo hebt geleerd? Helemaal niks.

Verder moet je gewoon kijken wat je zelf graag wil worden, en kies daar je opleiding op uit. Als jij graag kapper wil worden, ga dan mbo doen. Als je accountant wil worden, ga dan naar hbo. Het hangt puur van je eigen wensen en interesses af.
Echter, met een havo diploma heb je in principe wel de potentie hbo te doen. Het belangrijkste is echt interesse en doorzettingsvermogen. Als je dat hebt, is hbo makkelijk te doen. Als je dat niet hebt is het zowel moeilijk om hbo of mbo te halen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 juni 2009, 11:12
Anna1989 Anna1989 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2009
Berichten: 3
Anna1989 is on a distinguished road
Standaard Re: mbo of hbo?

Hallo,
Ik ben heel wat verder gekomen. Heel erg bedankt voor jullie informatie.
Groetjes, Anna
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een droom als Journalist, vast aan MBO... Freek36 Opleiding kiezen en volgen 22 24 oktober 2013 17:31
Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4? krabje Opleiding kiezen en volgen 7 27 april 2013 15:39
HBO psychologie met MBO mode & kleding niveau 4? ankie Opleiding kiezen en volgen 10 31 mei 2011 20:02
Van mbo Zorg naar hbo Rechten? Randy Opleiding kiezen en volgen 3 11 maart 2009 01:36
Doorstroming mbo - hbo Janine Opleiding kiezen en volgen 0 9 maart 2006 16:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon