Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 oktober 2010, 04:09
Cientje Cientje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2010
Berichten: 2
Cientje is on a distinguished road
Standaard bachelor management

Ik ben 25 jaar en woon in België. Mijn droom is een bachelor diploma management behalen. Momenteel volg ik een hbo opleiding bedrijfsorganisatie in het avondonderwijs in België. Ik zit in mijn 2de jaar van de 3. Over een kleine 2 jaar is deze opleiding afgerond en verhuis ik naar Nederland.
( de hbo4 opleiding die ik volg, is een graduaat opleiding en niet gelijkgesteld aan een bachelor. Voor een bachelor diploma moet ik na het behalen van de opleiding mij aansluiten bij het aanvullingstraject van een hogeschool.)
Ik ben geďnteresseerd in een Nederlandse opleiding omdat:
1) ik bepaalde vakken kan volgen die landsgebonden zijn bv alle rechtsvakken
2) er een groot verschil is tussen certificaten van een Belgische hogeschool en een Nederlandse hogeschool.
3) mij kan klaarstomen voor de Nederlandse arbeidsmarkt
Ik zoek al enige tijd naar de oplossing en ben de weg volledig kwijt. Bij elke mogelijke oplossing is er een muur waar ik tegen aanloop. Mijn doel is dat ik in België begin met de opleiding bachelor management om achteraf in Nederland deze af te maken. In België studeer je tot je 18de, dan kies je een hogeschool of universitaire opleiding. Je bachelor halen op een hogeschool duurt 3 jaar, universiteit minimum 4 jaar. Nu als ik in Nederland een diploma bachelor wil behalen, moet ik 4 jaar studeren. Dit is absoluut oneerlijk!
Verduidelijking: als ik in België 2 jaar studeer en dan verhuis naar Nederland, moet ik nog 2 jaar studeren in Nederland, terwijl ik in België nog maar 1 jaar had moeten studeren. En dit terwijl ik 2 jaar langer op de schoolbanken heb gezeten. Nochtans is het Vlaamse onderwijs hoog gekwalificeerd en zijn jaarlijks 19000 Nederlanders ingeschreven in Vlaamse scholen. Een bijkomend probleem is dat ik precies de vakken moet volgen dat in een hogeschool in Nederland wordt gegeven zodat ik vrijstellingen kan krijgen. Een soort overschakelprogramma bestaat niet.
Ondanks mijn ergernis van hierboven zoek ik verder naar een oplossing. LOI of NTI of OU was ik laaiend enthousiast over (ondanks het dure inschrijvingsgeld, wat 3 x duurder is dan een bachelor dagopleiding in België.) Helaas na het lezen van de talrijke negatieve reacties op forums was mijn enthousiasme snel gedimd.
Aangezien ik de onderwijssystemen in Nederland niet ken, zoek ik naar personen die mij een wegwijs kunnen bieden in mijn nogal ingewikkelde situatie. Ik zou enorm dankbaar zijn op enige reacties. Ik hoop vooral op posts van personen die hun weg kennen in het onderwijssysteem en een mening baseren op feiten of ervaring in de onderwijs– aanwervingsector.

Bedankt om mijn verhaal te lezen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2010, 17:19
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Rond je opleiding in BE af. Bespaar jezelf alle ellende. Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 oktober 2010, 00:51
Cientje Cientje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2010
Berichten: 2
Cientje is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Rond je opleiding in BE af. Bespaar jezelf alle ellende. Succes!
Dat was zo ie zo mijn bedoeling, onder andere om die reden verhuis ik over 2 jaar naar nederland (en niet nu). Ik zou graag ook een Nederlands diploma hebben omdat ik anders mijn jobkansen in Nederland laag inschat. Ik mis essentiële vakken, zoals het Nederlandse recht, sociale wetgeving enz. Ik zoek een oplossing waardoor ik mij nu al kan voorbereiden op een Nederlandse bachelor opleiding om over 2 - 3 jaar naar Nederland te verhuizen en daar mijn opleiding af te maken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 oktober 2010, 01:52
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Doe in BE je bachelor en in NL je master.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon