Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Marktplaats > Loopbaantrainingen en -workshops

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 mei 2008, 17:13
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Waarom de meeste dromen geen bedrog zijn...

Op mijn website www.deroos-loopbaanadvies.nl kun je je aanmelden voor een nieuwsbrief vol tips die je kunnen helpen als je vastgelopen bent in je werk. Deze nieuwsbrief is gratis en zonder verdere verplichtingen. Hieronder lees je de nieuwsbrief die 2 juni as verschijnt.
---------------
Waarom de meeste dromen geen bedrog zijn………………
Oefening; Wat wil ik?

Omdat de “wat wil ik vraag” voor veel mensen dé vraag is waarmee ze aan een loopbaantraject beginnen heb ik besloten daar nog een nieuwsbrief aan te wijden. Misschien geldt voor jou ook dat je het gevoel hebt dat je niet op je plek zit in je huidige functie, dat je graag wat anders wilt, maar niet weet wat.
In deze nieuwsbrief staat een oefening centraal die jou kan helpen bij het vinden van jouw droombaan.

Eigen ervaring
Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig het kan zijn als je vastloopt in je werk en niet meer weet hoe nu verder. Ik weet ook uit eigen ervaring dat het “vastlopen in je werk” een waardevol moment kan zijn. Vaak maak je op dat moment keuzes die je eerst niet durfde of nooit voor mogelijk hebt gehouden. Ik heb zelf jaren in loondienst gewerkt. Ruim twee jaar geleden heb ik, omdat ik boventallig werd, besloten mijn eigen loopbaanadviesbureau op te richten. Ik had 10 jaar geleden nooit gedacht dat ik dat ooit zou durven. Nu ik deze stap gezet heb, wil ik niet meer terug naar een vaste baan.
Om een keus te maken voor een nieuwe baan helpt het om alle belemmeringen los te laten. Je hebt geld zat, je kinderen zijn onder dak, je kunt met gemak naar Australië emigreren of “gewoon”naar de andere kant van Nederland verhuizen en je partner wil gewoon mee. Bedenk vanuit deze situatie wat je graag wil. Vaak komen hier irreële plannen uit, maar met deze irreële plannen kun je doorborduren naar iets wat wel kan. Gebruik onderstaande oefening om jouw droombaan te achterhalen en kijk daarna welke reële banen daar bij passen. Deze oefening komt ook in het loopbaantraject aanbod. Uiteraard gaan we dan samen kijken welke reële banen passen bij jouw dromen.

Resultaten van de droomoefening
Ik heb deze oefening laatst met een cliënte gedaan. Zij had een lijst gemaakt van bedrijven waar ze zou kunnen gaan werken. Daarnaast had ze, al dromend, vier banen opgeschreven die ze graag zou willen doen. Deze “droombanen” sloten echter totaal niet aan bij de lijst met potentiële werkgevers. Voor haar betekende dat dat ze waarschijnlijk heel snel “uitgekeken” zou zijn bij die werkgevers omdat ze daar eigenlijk niet wilde werken. Samen hebben we toen gekeken naar wat er past bij haar droombanen. Voor haar was het lastig om uit haar droombaan een reële baan te halen. Al pratend bleek het echter helemaal niet moeilijk. Eigenlijk had ze het zelf al opgeschreven en was het alleen nog een kwestie van zoeken naar bestaande functietitels bij haar droombanen. Voor haar was het een eyeopener en een opluchting dat ze echt in haar droombaan aan de slag kan. Juist door haar belemmeringen los te laten, kwamen er ideeën naar boven en naar verwachting kan zij binnenkort aan de slag in een functie die helemaal bij haar past.
Als je weet wat je wilt en daar ook voor gaat is het gemakkelijker om daadwerkelijk aangenomen te worden. Werkgevers hebben meteen je enthousiasme in de gaten en daar kom je soms verder mee dan met (alleen) diploma’s.

Hieronder staat een oefening waar je zelf mee aan de slag kunt om jouw droombaan te vinden.
Wensen en dromen.
Maak een lijst met wensberoepen.
Laat je niet tegenhouden door onmogelijkheden vanwege opleiding en ervaring. Het gaat er nu alleen omdat je droomt over “ als alles mogelijk was”, wat zou je dan doen?
Bedenk tenminste tien wensberoepen:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Beantwoord over de wensberoepen de volgende vragen:

Omgeving:
Waar ben je?
Hoe ziet de omgeving eruit?
Hoe zie jij eruit?

Gedrag:
Wat doe je?
Met wie werk je samen?
Beschrijf eens een dag in je werk?
Wat doe je allemaal in een week?

Vaardigheden:
Hoe doe je dat?
Waar ben je goed in?

Emotie:
Waar beleef je het meeste plezier aan?
Waar geniet je het meeste van?
Met welk gevoel sluit je de dag af?

Identiteit:
Waar gaat het om in dit werk?

Ik merk in de praktijk dat dit een waardevolle oefening is. Ik ken verschillende mensen die na deze oefening een stap in hun loopbaan hebben gezet die ze eerst niet voor mogelijk hielden.
Grijp zelf je kans, en laat je loopbaan weer bloeien!


Juni aanbieding.
Heb je de droomoefening gedaan en wil je feedback op jouw uitkomsten? Dat kan. Omdat het bijna zomer is heb ik deze maand een speciale aanbieding. Wanneer je je voor 21 juni as aanmeld voor een loopbaantraject van 5 gesprekken krijg je het boek “ja- maar, wat als alles lukt?”van Berthold Gunster cadeau.
In dit boek staan de 10 regels voor een Ja-maar-vrij-leven. Een leuk boek die je handvatten biedt om je belemmerende gedachten los te laten en “gewoon”te doen wat je graag wilt.

Hoe werkt het?
Weet je niet meer wat je wilt in je werk? Heb je het gevoel dat je vast zit en niet meer weet hoe je nu verder moet?
Een loopbaantraject is dé manier om je loopbaan een nieuwe impuls te geven. In 5 gesprekken zoeken we samen naar een antwoord op de vragen; wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik. Voor elk gesprek krijg je een digitale werkmap toegestuurd met verschillende opdrachten die je helpen bij het vinden van antwoord op deze en jouw andere loopbaanvragen. De opdrachten kun je op je gemak thuis doen, tijdens de gesprekken gaan we verder in op de door jou gemaakte opdrachten.

Wat levert het je op?
Na het loopbaantraject heb je een goed beeld van jezelf en de mogelijkheden die er voor jou zijn op de arbeidsmarkt. Hierdoor is het gemakkelijker om te solliciteren en kan die droombaan ook voor jou werkelijkheid worden.
Sollicitatie begeleiding kan, indien je dat wilt, ook onderdeel van het traject zijn.

Wat moet je doen?
Stuur een email naar wieteke@deroos-loopbaanadvies.nl of bel 06-49770642. We maken dan een afspraak voor het eerste (gratis) kennismakingsgesprek. Wanneer je daarna besluit om het loopbaantraject te volgen maak je € 750,- over naar postbank 1326651 tnv wf de roos. Dit bedrag is voor 5 gesprekken van 1,5 uur en inclusief BTW. Na overmaken van het bedrag krijg je het boek “ja -maar wat als alles lukt?”cadeau.

Groet,
Wieteke van Heun – de Roos

Ik begeleid medewerkers uit de gezondheidszorg, die zijn vastgelopen in hun werk, in 5 gesprekken naar een baan die bij hen past.

©Wieteke van Heun – de Roos. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de website. Stel ons hiervan op de hoogte!
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.

Laatst gewijzigd door forumbeheerder; 26 mei 2008 om 17:22 Reden: Overdaad aan url's en promotie verwijderd. Maximaal 1 hyperlink per bericht. Zie de richtlijnen voor dit forum.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waarom ben je tevreden met je werk? Jerry22 Alle andere carrièreonderwerpen 2 28 mei 2013 20:31
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon