Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Salaris

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 november 2012, 14:38
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard Verschil MBO, HBO en WO

Bij ons bedrijf loop je met een MBO diploma, wanneer je aan het eind van de MBO salarisschalen zit, qua kans op groei op een gegeven moment tegen een enorme muur aan. Of je haalt je HBO diploma of je kan alles wat je op een hoger niveau aan werk doet of gaat doen voor "noppes" doen. Echter het verschil tussen HBO en WO lijkt veel kleiner, met HBO lijkt het wel dat er geen verschil is met iemand die WO heeft genoten. Is dit bij de meeste bedrijven het geval?
Zo ben ik, ondanks groei in mijn werkzaamheden, blijven steken op de maximale MBO schaal. Ondanks altijd goede beoordelingen en het feit dat mijn functie een schaal hoger is ingedeeld ("laag HBO"), kan ik al jaren fluiten naar het salaris dat er bij hoort. Nu zit ik in het derde jaar van een HBO opleiding en als en wanneer ik dat diploma haal, zal er eindelijk verandering in de situatie optreden.
In de ruim elf jaar dat ik bij het bedrijf werk, ben ik 1 schaal omhoog gegaan. Door allerlei problemen, kon ik ook niet eerder aan de HBO opleiding beginnen.
Toen ik bij het bedrijf kwam werken, werkte daar een HBO opgeleide persoon die op dat moment ongeveer in dezelfde schaal zal hebben gezeten waar ik in binnen kwam. Ik had namelijk al elf jaar werkervaring en hij is een aantal jaren jonger en had daarom minder werkervaring. Ik ben ook min of meer aangenomen op basis van het salaris dat ik bij de vorige werkgever verdiende.
Deze collega echter is in de tussentijd zo'n vijf schalen omhoog gegaan, omdat hij ook qua functie is blijven groeien. Hij is harder gegroeid, omdat het hem ook financieel wat opleverde. Nu zal deze collega waarschijnlijk de leiding gaan krijgen over onze afdeling, onze vorige leidinggevende is een universitair opgeleide persoon. De functie valt buiten de salarisschalen, omdat deze blijkbaar behoorlijk hoog is aangeschreven. Dat betekent dus dat mijn collega in verglijking met mij bij wijze van spreken er over de jaren zo'n zes (?) schalen meer op vooruit is gegaan. Ik zou nu eventueel door kunnen groeien in zijn functie (heb er wel de brains voor), maar dus ook weer met de kans dat ik dit niet vergoed krijg zo lang ik mijn diploma nog niet heb. Plus ik zal het dan zwaarder krijgen terwijl ik nu ook de opleiding naast mijn werk doe en mijn vader uitgezaaide kanker heeft en volgens zijn artsen nog een levensverwachting heeft van ca. twee jaar.
Mijn collega vroeg hoe ik er over denk dat hij misschien de leiding over de afdeling zal gaan krijgen en ik heb gezegd dat ik het ten opzichte van mijzelf en mijn situatie best wel zuur vind. Zijn reactie kwam niet erg empatisch op mij over.
Heeft er iemand opmerkingen / advies?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 november 2012, 14:47
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard

Overigens is de opleiding niet zo zeer op de werkzaamheden op onze afdeling toegespitst, omdat er niet echt een HBO opleiding is die dat wel is.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2012, 18:58
Bert
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je hebt gewoon pech. De meeste bedrijven hebben zeer strikte functiehuizen waarin inderdaad VMBO / MBO / HBO / WO als niveaus worden aangehouden.

Je zult dus je HBO af moeten ronden om daarmee de deur te openen voor HBO functies en gerelateerde functieschalen.

Ook is het zo dat bij dezelfde werkgever blijven zitten heel vaak tot dit soort situaties leidt. Dat heeft als voordeel dat je vaak lekker op je plek zit maar ook heel vaak dat je geen waardering krijgt wanneer je meer doet dan waar je voor betaalt krijgt.

Gelijk hebben en krijgen zijn helaas vaak niet hetzelfde en zodra je daar voor moet gaan vechten heb je al verloren helaas.

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 november 2012, 08:55
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard

Maar het rare is dat ik wel die pech heb, maar mijn collega met HBO zo door kan stromen naar een functie waar WO voor nodig is.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 november 2012, 20:25
Bert
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat is pech hebben. Sommige organisaties schakelen HBO / WO gelijk. Andere organisaties hebben wel een strikte scheiding tussen HBO en WO waar zelden of nooit van wordt afgeweken (de 4 grote accountantskantoren en ook andere adviesbureaus bijvoorbeeld).
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 november 2012, 11:47
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard

De functie van de doorschuivende collega gaat vrij komen.
Wat moet / kan ik nu doen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verschil MBO functie met HBO functie LuckyBet Alle andere carrièreonderwerpen 10 4 oktober 2012 16:24
Doorstroom van MBO 4 via HBO naar WO Psychologie Pheebe Opleiding kiezen en volgen 9 15 december 2011 16:41
Studiekeuze, HBO deeltijd en doorstroom van HBO naar WO Floor Opleiding kiezen en volgen 5 29 juli 2011 22:24
Mbo > hbo Maatschappelijk Dienstverlening > wo Sociologie? xMK Opleiding kiezen en volgen 2 3 augustus 2010 22:59
mbo of hbo? Anna1989 Opleiding kiezen en volgen 3 29 juni 2009 11:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon