Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 december 2011, 18:34
SDDV SDDV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 7
SDDV is on a distinguished road
Standaard Werkgever werkt niet mee aan tijdig vertrek

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Onlangs heb ik gesolliciteerd op een nieuwe functie en ik ben aangenomen. Hiervoor had ik al een onderwerp aangemaakt, zie:

http://www.carrieretijger.nl/forum/s...ead.php?t=7151

Aanvankelijk wilde mijn huidige werkgever meewerken aan een tijdig vertrek. Mijn contract loopt namelijk tot 1 mei 2012 en mijn nieuwe werkgever wil mij eigenlijk al vanaf 1 januari 2012 binnen hebben. Op de dag dat ik te horen kreeg dat ik was aangenomen heb ik dit meegedeeld aan mijn werkgever. Die dag is mijn directeur gebeld door de nieuwe organisatie en daarbij is hun verteld dat er een startdatum gevonden zou worden die voor beide organisaties aanvaardbaar was. Mijn nieuwe werkgever is toen akkoord gegaan met de startdatum 1 februari 2012. Inmiddels zijn we bijna een maand verder en deze week kreeg ik te horen dat ze me pas willen laten gaan op 1 maart 2012.

Dit heb ik meegedeeld aan mijn nieuwe werkgever en die zijn op zijn zachts gezegd not amused. Nu hebben ze mij gevraagd om alsnog mee te delen dat ik op 1 februari vertrek. Volgens hen staat de wet achter mij omdat ik reeds in november heb aangegeven dat ik een andere baan heb. Ik twijfel hier nog over; in mijn contract staat namelijk het volgende:

'Deze arbeidsovereenkomst geldt voor bepaalde tijd; te weten een jaar, derhalve van 1 mei 2011 tot 1 mei 2012 en behoeft niet te worden opgezegd. Het dienstverband eindigt door het enkele verloop van tijd. Indien na verloop van dit jaar de feitelijke arbeidssituatie wordt voortgezet met wederzijds goedvinden, wordt werknemer geacht een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd te zijn aangegaan.'


Concrete vragen:
1. Moet ik hieruit concluderen dat er geen opzegtermijn is? Oftewel dat ik uit kan gaan van de wet?
2. Of zegt het zinnetje 'Het dienstverband eindigt enkel door het verloop van tijd.' Dat ik mijn contract niet kan opzeggen? Dit is juridisch toch niet mogelijk?

Ik hoor heel graag wat jullie er van vinden. Ik ben van plan om maandag of dinsdag het gesprek aan te gaan en mij dan zakelijk op te stellen door te zeggen dat ik op 1 februari vertrek.

Groet, S.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 december 2011, 20:58
Xxx Xxx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2011
Berichten: 53
Xxx is on a distinguished road
Standaard

Citaat leg ik uit als: er is geen opzegtermijn, jij en werkgever zitten een jaar aan elkaar vast. Juridisch kan dit volgens mij wel.
Jouw tweede vraag komt neer op de eerste volgens mij: geen opzegtermijn= niet opzegbaar

MAAR je werkgever is accoord gegaan met voortijdig vertrek, dus jij en je nieuwe werkgever staan in jullie recht. Heeft huidige werkgever schriftelijk vastgelegd/bevestigd dat je weg kan?
en/of
is de veranderde datum schriftelijk vastgelegd?

'schriftelijk' kan per mail zijn.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 december 2011, 22:23
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Wink

Gewoon opnieuw in gesprek met je huidige werkgever en aangeven dat je op 31 januari je laatste werkdag hebt. Ze hebben niets aan een niet gemotiveerde werknemer.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 december 2011, 21:39
SDDV SDDV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 7
SDDV is on a distinguished road
Standaard

Ik heb alleen een schriftelijke bevestiging dat ik in november mijn contract heb opgezegd. Daarin wordt gesteld dat de einddatum in onderling overleg zal worden gekozen. Ik heb geen schriftelijke bevestiging van de genoemde datum 1 maart 2012.

Ik ben gisteren langs het juridische loket geweest. Op basis van mijn contract gaf de contactpersoon aan dat mijn werkgever sterk staat. In mijn contract wordt echter wel gesproken over een kantoorhandboek. Ik ga morgen kijken of hier nog iets in staat wat mij kan helpen. Mocht dit niet het geval zijn dan heb ik een brief klaar waarin ik mijn werkgever nogmaals dringend verzoek om de datum te heroverwegen. Eens kijken wat dit teweeg zal brengen.

Een les heb ik in elk geval geleerd; bij een volgend contract zorg ik er zeker voor dat er een opzegtermijn wordt genoemd!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 februari 2012, 00:18
Sinajda's schermafbeelding
Sinajda Sinajda is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 februari 2007
Berichten: 17
Sinajda is on a distinguished road
Standaard Re: Werkgever werkt niet mee aan tijdig vertrek

Citaat:
Een les heb ik in elk geval geleerd; bij een volgend contract zorg ik er zeker voor dat er een opzegtermijn wordt genoemd!
Wellicht een beetje laat maar ik reageer toch nog ff.

De wettelijke opzeggingstermijn voor een werknemer is 1 maand volgens artikel 672 lid 3 BW. Hiervan kan alleen schriftelijk worden afgeweken. Dus zolang er contractueel geen afwijking is opgenomen geldt gewoon 1 maand.
Dit had het juridisch loket echt moeten weten!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 februari 2012, 11:57
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Quote uit wetsartikel: Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.

In dit geval is overeengekomen dat er geen mogelijkheid tot opzeggen is (impliciet, maar toch geldig). Niet vanuit de werkgever en niet vanuit de werknemer. Het contract eindigt op de aangegeven datum. De overeenkomst van tussentijdse beëindiging is niet vastgelegd en valt dan ook erg moeilijk te bewijzen.

Wanneer een mogelijkheid tot opzeggen in het contract wordt opgenomen mag deze termijn niet strijdig zijn met de wet. In dit geval dus 1 maand.

Dat is tenminste voorzover ik de wetgeving ken en uitleg.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 februari 2012, 21:13
SDDV SDDV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 7
SDDV is on a distinguished road
Standaard

Nog even een reactie om het verhaal af te maken;

Mijn voormalige werkgever bleef moeilijk doen en wilde mij niet eerder laten vertrekken dan 1 maart. Daarop heb ik besloten om hoog spel te spelen en heb een brief gestuurd met de mededeling dat ik op 1 februari weg zou zijn (in iets nettere bewoording uiteraard) en dat ik daarmee in mijn recht zou staan.

Hij heeft mijn brief toen aan zijn advocaat doorgestuurd en die gaf mij ongelijk. Gelukkig is de brief aanleiding voor hem geweest om in te zien dat het niet wenselijk was om mij tegen mijn wil 'vast' te houden.

In overleg hebben we toen samen besloten dat ik op 31 januari zou vertrekken. Even goede vrienden. Moraal van het verhaal, als hij heel vervelend had willen doen had hij mij vast kunnen houden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
26 jaar en onzeker over wat ik met mijn leven aan moet Rudolf84 Loopbaanvragen 50 17 november 2020 15:41
Ongelukkig op werk mikmak1 Loopbaanvragen 11 6 februari 2016 15:13
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Ongelukkig door nieuwe baan selena24 Loopbaanvragen 3 16 oktober 2010 02:13
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon