Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je competenties ontwikkelen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 december 2012, 19:41
doktergeit doktergeit is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 december 2012
Berichten: 1
doktergeit is on a distinguished road
Standaard EVC: hoe vertalen competenties zich in vrijstellingen

Goedenavond,

Ik zit met een probleem. Ik begrijp namelijk het EVC-traject niet geheel. Het doel van het EVC-traject en hoe deze verloopt, dat begrijp ik. Helaas begrijp ik niet hoe competenties zich vertalen in vrijstellingen.

Stel een opleiding bestaat uit de o.a. volgende modules (bewust beperkt gehouden) :
- Financiële rekenkunde
- Algemene economie
- Management en organisatie
- Bedrijfseconomie
- riskmanagement

Stel de competenties voor deze opleiding zijn (overgenomen van een site):
- Adviseren
- Beheren relaties
- Organiseren en realiseren
- Omgevingsbewustzijn
- Communicatieve vaardigheden
- Zelfsturend vermogen
- Praktisch onderzoek

Stel nu, dat ik voor alle competenties maximaal scoor. Dan zou ik in principe vrijstelling moeten krijgen voor de hele opleiding (of grootste deel van de opleiding). Maar al bezit ik ALLE competenties in het bovenstaande profiel, dat betekent toch niet dat ik ook maar enig verstand heb van riskmanagement en financiële rekenkunde? Geen enkele competentie zegt iets over economie of rekenkunde?

Hoe weet een hogeschool dan of een competentie tot een vrijstelling leidt, als de competentie helemaal niks zegt over de kennis van een module? (appels en peren)

Waarom dit een probleem voor mij is: ik denk dat ik voor een aantal verzilveringen van competenties in aanmerking kom. Echter als ik nu spontaan een examen riskmanagement en financiële rekenkunde zou moeten doen, dan zou ik geheid zakken. Hoe kan het dan zijn dat ik toch vrijstelling krijg voor deze vakken als ik bepaalde competenties bezit?

Ik juich het uiteraard toe, maar begrijp het niet. Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast ontzettend bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 december 2012, 11:42
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

De competenties die jij opnoemt zijn opleidingsbrede competenties. Per module worden deze vervolgens verder (concreter) uitgewerkt. Zo op het eerste oog kan het dus lijken dat je de competentie adviseren voldoende beheerst, maar als je naar de verdere uitwerking ervan gaat kijken, mis je misschien toch wel het een en ander (in de context van die opleiding).

Wat je het beste kunt doen, is even contact opnemen met de hogeschool. Iedere hogeschool heeft per opleiding een protocol voor het verlenen van vrijstellingen. Daar is (vaak) goed over nagedacht .

Denk er in ieder geval niet te lichtvoetig over; om vrijstellingen te krijgen, moet je bewijsmateriaal hebben en kunnen toelichten waarom je zaken op een bepaalde manier hebt aangepakt. Hier gaat vaak behoorlijk veel tijd en energie in zitten.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Competenties deeltijd hbo-opleiding ontwikkelen, die in mijn baan niet terugkomen LuckyBet Je competenties ontwikkelen 35 12 juni 2011 17:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon