Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 augustus 2010, 18:36
Bongers Bongers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2010
Berichten: 4
Bongers is on a distinguished road
Standaard Toeristische branche?

Een goedemiddag allemaal,

Ik wil graag wat advies inwinnen van mensen die in de toeristische branche werken (of studeren in die richting).

Het zit namelijk zo, vorig jaar heb ik mijn HBO-opleiding Management, Economie en Recht succesvol afgerond. Nu ben ik altijd al geďnteresseerd geweest in alles wat zich buiten de grenzen afspeelt, o.a. de cultuur, bezienswaardigheden, taal, etc. Vandaar dat ik graag wil gaan werken in de toeristische sector, liefst op management niveau.

Ik heb daarom enkele HBO-opleidingen bekeken, zowel LOI als op Hogescholen zoals NHTV en TIO. Wat me opvalt is dat de toeristische opleidingen voor 80% (als het niet meer is) overeenkomen met Management, Economie en Recht. Ik vraag daarom af het dan wel verstandig is om een driejarige HBO-opleiding op het gebied van toerisme erbij te doen (aangezien ik 80% van de vakken al beheers).

Daarnaast heb ik voor iemand van 24 jaar al een uitgebreide reiservaring en heb ik een jaar in het buitenland gewerkt (op verschillende plekken). Engels spreek ik vloeiend en schrijf ik foutloos (Duits en Frans redelijk en Spaans op beginner niveau). Mijn vraag is nu: is het het waard om dan een toeristische managementopleiding te gaan doen? En: maak ik met mijn CV, profiel en praktijkervaring kans op een baan in de toeristische sector?

Ik hoop dat jullie even de tijd nemen om te antwoorden!

Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groeten,

Bongers
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 augustus 2010, 03:57
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Toeristische branche?

Beste bongers

Alleerst wat leuk dat je een baan ambieert in het toerisme.
Ik heb zelf hbo toeristisch management afgerond en hoop je een beetje te kunnen helpen.

Als ik zo eens naar jouw verhaal kijk denk ik dat het voor jouw tijdsverspilling zou zijn om nog een hbo opleiding toerisme te doen (en geld eraan uit te geven).

De vakken die bij een toeristische opleiding gegeven worden heb ik ervaren als heel financieel. Zo waren de hoofdvakken marketing, financiele verslaggeving en een marketingplan maken, dit alles natuurlijk met een toeristisch 'sausje'.
Je maakt bijvoorbeeld een ondernemingsplan voor een reisbureau ipv een andere organisatie.

De enige achterstand die je kan hebben op anderen die wel een toeristische opleiding gehad hebben is de ervaring met reserveringssystemen etc

Persoonlijk denk ik dat als jij je talen spreekt en een economische opleiding hebt gevolgd je al een heel eind bent. De specefieke delen die jij nog mist kunnen denk ik eenvoudig bijgeschoold worden als je word aangenomen.

Daarnaast heb ik gemerkt dat reiservaring een echte pré is als je solliciteert.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 augustus 2010, 14:27
Bongers Bongers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2010
Berichten: 4
Bongers is on a distinguished road
Standaard Re: Toeristische branche?

Hey Gast,

Bedankt voor je antwoord!

Ik dacht zelf dus ook dat ik zowel geld als tijd verspil om Toeristisch Management te gaan studeren. Alleen zal een potentiele werkgever waarschijnlijk de voorkeur geven aan diegene die de opleiding 'met het toeristisch sausje' heeft genoten. Mijn reiservaring is erg uitgebreid overigens.

Ik zou graag de commerciele kant op gaan in het toerisme, als inkoper, verkoper of als reisontwerper.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 augustus 2010, 16:48
Birgitta Clemet Birgitta Clemet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2010
Berichten: 1
Birgitta Clemet is on a distinguished road
Standaard Re: Toeristische branche?

Zelf heb ik een aantal jaren in het toerisme gewerkt. Je opleiding is inderdaad al prima, je kunt altijd voorstellen dat je alsnog een aanvullende opleiding doet, dan zul je waarschijnlijk vrijstelling voor een hoop onderdelen krijgen, waardoor je waarschijnlijk zeer snel klaar bent.Reiservaring is natuurlijk een pre, maar toch kan ervaring binnen de reiswereld belangrijk zijn (reserveringsprocessen etc.), dit kunnen pluspunten zijn in alle overige functies. Let er wel op dat je solliciteert bij die bedrijven die aansluiten bij jouw reiservaring. Veel succes
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan ik reisleider worden met Hoger Toeristisch & Recreatief Onderwijs? sweety Opleiding kiezen en volgen 1 20 juli 2010 12:25
Sollicitatie startersfunctie (geen ervaring in de branche) Andres Sollicitatiebrief en cv 2 18 juli 2010 12:50
Solliciteren in een andere branche + svp brief & CV controleren mkw Sollicitatiebrief en cv 1 2 februari 2009 13:48
Welke opleiding past bij mij? Anique Opleiding kiezen en volgen 1 2 augustus 2006 10:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon