Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juli 2010, 12:29
Rujoh Rujoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2008
Berichten: 6
Rujoh is on a distinguished road
Standaard Misbruik stageplaats

Beste mensen,
Ik heb een situatie waar ik niet goed weet waar ik er mee naar toe kan, misschien is dit niet de juiste plaats, maar dat hoor ik dan wel.
Het gaat om het volgende:
De vriend van mijn dochter volgt een opleiding multimedia op een school, zit in zijn laatste jaar en moet, om de opleiding af te ronden, stage lopen.
Daarvoor is een eenmanszaak benadert alwaar hij veel tijd en energie in steekt. Tot zover heb ik daar geen moeite mee, ware het niet dat hij vaak in de nachtelijke uren op pad moet. Hij moet video’s opnemen (videoclips?) en soms ook ver van huis. Zo moest hij afgelopen week naar Gouda om stage te lopen, hij krijgt dan wat geld voor de brandstof en dat was het dan. Hij was ver na enen ’s nachts klaar, zou een rit moeten hebben van meer dan twee uur, zodat hij dan 3 uurtjes kon slapen en dan terug naar Gouda voor het vervolg van deze opdracht. De reistijd was te lang en de nachtrust te kort, dus heeft hij een nacht in zijn autootje geslapen. Een klein autootje voor een vent van 1.90 mtr. Kan dit zomaar? Ik zie dit als machtsmisbruik, omdat zowel de school, de “stage” begeleider en hijzelf weten dat alles afhangt van het resultaat van de stage. De stage doet hij bij het zelfde bedrijf en was had bij de eerste stage een waardering onvoldoende. Dus moest hij, volgens zijn school, de stage overdoen. In de eerste periode moest hij websites bouwen, maar deed dat volledig alleen, de werkgever kwam maar wanneer het hem uitkwam, had totaal geen belangstelling voor die jongen, en hij (die jongen) moest alles maar zelf bedenken en doen. Deze ondernemer maakt misbruik van de situatie, kan geen personeel aannemen, laat alles over een stagiair, geeft geen feedback, laat de stagiair maar ronddwalen en profiteert er van.
De “stage” begeleider weet dat die knul afhankelijk is van zijn beoordeling, en er is al gezegd dat hij van school af moet, als deze stage onvoldoende is.
Dat zou betekenen dat de school hem nu niet steunt en begeleid, de “stage” gever loopt er ook niet warm voor, en in het ergste geval die jongen zonder diploma door het leven moet.
Welke stappen kan er verder ondernomen worden om hier tegen in te gaan?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 juli 2010, 13:07
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Misbruik stageplaats

Moeilijke situatie. Die jongen mag hoogstwaarschijnlijk blij zijn dat hij überhaupt een stageplek heeft. En ergens is het ook mooi om niet een standaard 9 tot 5 kantoorstage te hebben. Aan de andere hoeft hij zich ook niet alles te laten aanleunen. Het is wel de bedoeling dat er begeleiding komt vanuit het stagebedrijf.

Het meest leerzame is dat hij dit zelf oplost. Later in zijn carrière komt hij dezelfde problemen tegen. Blijf op de achtergrond als klankbord.

Als ik hem zou adviseren, dan raad ik aan om rustig met de stagebegeleider van school om de tafel te zitten en de situatie te bespreken. Daarnaast zou hij hetzelfde moeten doen met de praktijkbegeleider. Dat zal hij moeten combineren met zijn eigen wensen met betrekking tot de stage. Op die manier moet hij leren om zelfstandig naar een oplossing te zoeken. Die oplossing kan binnen de opleiding en/of het stagebedrijf liggen, of daarbuiten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 juli 2010, 17:11
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Misbruik stageplaats

Ik denk ook dat de beste oplossing is om met de stagebegeleider van de school te praten. Laat hem rustig aangeven wat er aan de hand is en dat hij graag een oplossing wil. Misschien juist wel plus als hij dit volwassen en rustig probeert aan te pakken?

Als ik het goed begrijp, is er vanuit school aangegeven dat hij deze stage moet halen omdat hij anders van school moet? De eerste stage was onvoldoende? Dat was hetzelfde werk met dezelfde begeleider?

Hoe lang moet hij eigenlijk nog stage lopen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 juli 2010, 21:54
Rujoh Rujoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2008
Berichten: 6
Rujoh is on a distinguished road
Standaard Re: Misbruik stageplaats

Gesprekken met zowel school als "stage" begeleider heeft geen reactie gehad.
Het bedrijf vind het wel makkelijk zo, een stagiair die afhankelijk is, zelf geen steek uitvoerd maar wel de knaken van de opdrachtgever binnen halen.
Gelukkig is hij met 1 a 2 stagedagen klaar. Nu maar hopen dat hij een positief resultaat krijgt.
Ik persoonlijk vind het niet kunnen, en ja, je leert wel voor je zelf opkomen, maar dan moet de toehoorder (school/ "stage" begeleider) wel een horend oor hebben.

Bedankt voor uw reacties,
Als ik een definitief stageresultaat heb, laat ik het via dit medium weten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 juli 2010, 00:16
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Misbruik stageplaats

Ik ben blij om te lezen dat hij over 2 stagedagen klaar is. Dan is hij er gelukkig vanaf. Duimen voor een positief resultaat!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 juli 2010, 20:38
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Misbruik stageplaats

De wereld kent weinig tot geen rechtvaardigheid. Vaak moet je in het leven door een stuk ellende om er uiteindelijk beter door heen te komen. Vaak zijn de mensen die zich er door heen bijten diegenen die uiteindelijk succes kennen. Mensen die problemen aankaarten trekken meestal aan het kortste eind.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 juli 2010, 20:42
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Misbruik stageplaats

Citaat:
De wereld kent weinig tot geen rechtvaardigheid. Vaak moet je in het leven door een stuk ellende om er uiteindelijk beter door heen te komen. Vaak zijn de mensen die zich er door heen bijten diegenen die uiteindelijk succes kennen. Mensen die problemen aankaarten trekken meestal aan het kortste eind.
Dit is een heel somber mensbeeld, Hassan.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 juli 2010, 21:13
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Misbruik stageplaats

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Dit is een heel somber mensbeeld, Hassan.
Dat is wel de realiteit voor heel veel mensen. En dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. De verzorgingsstaat wordt afgebroken en werknemersrechten worden ook steeds kariger. Door de globalisering en automatisering/informatisering/standaardisering verandert de wereld steeds sneller ten nadele van de mens in de eerste wereld.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 juli 2010, 17:51
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard Re: Misbruik stageplaats

Misschien somber, maar ben het eens met Hassan. Diegenen die het beste in staat zijn zichzelf te helpen, zullen het verst komen. De rest..... Tja, zorg dat je niet tot die doelgroep behoort zou ik zeggen
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 mei 2013, 16:33
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Angry Stage schapen

Met z'n allen stage lopen ter compensatie van de dure werknemers . Het systeem in NL was en is zo dat je elk jaar er geld bij krijgt en zo duur is geworden dat het bedrijf deze werknemer eigenlijk moet ontslaan.E36000+E3000=E39000:2=E19500 per werknemer , maar wel volhouden dat stage lopen geen werken is en we kunnen gewoon door met het aflossen van ons tweede huis.En mocht het tot ontslag komen dan krijgen we jaarsalalarissen mee , over de rug van de huidige generatie.Associaal Banyboomers !
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief stageplaats administratie. Alle commentaar is welkom! Leprycorn Sollicitatiebrief en cv 0 15 januari 2009 17:58
e-mail stageplaats Roper Sollicitatiebrief en cv 3 26 mei 2008 15:16
sollicitatiebrief stageplaats Angie Sollicitatiebrief en cv 0 9 september 2007 14:22
Sollicitatiebrief stageplaats contingent beheer Thomas Cook. Graag commentaar Atje Sollicitatiebrief en cv 4 8 maart 2007 12:10
Stageplaats literaire uitgeverij. Neerlandica_to_be Sollicitatiebrief en cv 7 26 oktober 2006 10:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon