Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 februari 2015, 17:36
Annelize Annelize is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2015
Berichten: 1
Annelize is on a distinguished road
Question Eerste echte baan: halfjaarcontract. Help!

Hai medeforumgangers.

Zojuist heb ik een contractvoorstel gekregen voor een eerste baan. En volgende week ga ik het met iemand van personeelszaken bespreken.

Wel vraag ik mij twee dingen af.

Ten eerste: Is een halfjaarcontract gek? Zou het niet een jaarcontract moeten zijn? Wat is jullie idee hierover? Moet ik tijdens die bespreking gewoon vragen of dit de normale procedure is bij een nieuwe werknemer?

Ten tweede: Mijn vriend en ik willen graag verhuizen. Ook willen we daarbij kijken of kopen een optie is. Hij heeft een vast contract en om mij financieel mee te kunnen tellen voor de hypotheek hebben we dan een intentieverklaring van mijn kant nodig. (De afgelopen drie jaar was ik student en verdiende ik sowieso te weinig.) Kan ik, naar jullie mening, tijdens de contractbespreking vragen hoe het bedrijf met intentieverklaringen omgaat? Of is dit een beetje voorbarig, ook gezien het een halfjaarcontract betreft?

Ik ben helemaal nieuw op dit gebied, dus alle meedenkers bij voorbaat grote dank.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 februari 2015, 15:18
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Een halfjaarcontract is niet gek. Het is tegenwoordig zelfs heel normaal. Ik begrijp heel goed dat jullie het liefst jouw salaris ook mee willen nemen in de hypotheek, maar wat nu als je een intentieverklaring hebt, je contract vervolgens niet wordt verlengd en je weer op zoek moet naar een andere baan? Je kunt om een intentieverklaring vragen, maar je werkgever is niet verplicht om deze te verschaffen. Als ik eerlijk ben, vind ik het inderdaad te voorbarig om in deze fase om een intentieverklaring te vragen.
Overigens heb je alleen iets aan een 'harde' intentieverklaring. Dat wil zeggen dat in de verklaring moet staan dat er zeker een vast contract volgt na je contract voor bepaalde tijd. Andere intentieverklaringen - zoals verlenging voor bepaalde tijd - worden door banken niet geaccepteerd, omdat ze te weinig garantie voor de lange termijn bieden.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
contract

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief (eerste baan na studie) Nientje Sollicitatiebrief en cv 3 16 maart 2014 18:59
Eerste échte sollicitatiegesprek AdJ Sollicitatiegesprek 7 22 juni 2013 10:51
Mijn eerste baan - twijfels vikky Loopbaanvragen 8 23 november 2012 15:53
Bedrijfseconoom op zoek naar eerste baan :) Wiser Loopbaanvragen 10 20 oktober 2008 11:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon