Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 december 2012, 21:10
Avatar66 Avatar66 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 december 2012
Berichten: 5
Avatar66 is on a distinguished road
Standaard Ontslag met wederzijds goedvinden aanvaarden?

Ik zit in een speciale situatie (altijd ik hè )
Ik woon in B maar werk in NL. Mijn baas heeft afgelopen week aangekondigd dat hij een onstlagvergunning via UWV heeft aangevraagd (wegens economische redenen)
Dat er te weinig werk binnenkwam is al een aantal jaren duidelijk. Sinds het begin van de crisis hebben we nooit meer goed gedraaid. We zijn maar een heel klein bedrijfje : baas met 2 werknemers en mijn collega wordt ook ontslagen maar mijn baas wil de zaak verder zetten eventueel met freelancers.

Nu komt mijn baas met een voorstel, hij heeft een andere baan voor mij geregeld bij een vergelijkbare firma in Belgie. Op zich geen slechte zaak natuurlijk. Maar ik proef uit het hele verhaal dat hij het liefst zou hebben dat ik vrijwillig overstap (Ontslag met wederzijds goedvinden). Dan komen we 'er beiden goed vanaf' volgens hem : Ik blijf een baan houden en mijn inkomen blijft doorlopen en voor hem is het wellicht ook de goedkoopste oplossing. (Volgens hem hebben ze een vast contract klaarliggen?)
Van de andere kant weet ik dat in B toestemmen met je ontslag ten alle tijde wordt afgeraden vanwege eventuele problemen met het krijgen van een uitkering als ik om wat voor reden ook binnen de maand zou moeten stoppen bij de nieuwe werkgever.
Ook hoeft hij zich dan natuurlijk niet te houden aan de opzegtermijn (in mijn geval 4 maanden!)
Verder heeft hij bij de nieuwe werkgever al zitten roepen dat ik in januari zou kunnen beginnen terwijl ik nog niet eens de brief van UWV binnen heb, laat staan dat er gesproken is over opzegtermijn ...

Dus wat is nu wijsheid :

Toestemmen met ontslag en die andere baan accepteren en verzekerd zijn van inkomen maar risico lopen op problemen mocht ik toch moeten aankloppen voor een uitkering en wellicht nog geheel of gedeeltelijk concurrentiebeding.

Of een gedwongen ontslag afdwingen en zo mijn rechten veilig stellen en niet meer gehouden zijn aan het concurrentiebeding maar wellicht nog 4 maanden moeten uitwerken want uitbetalen zal hij mij nooit daar ken ik hem te goed voor (en dan is die andere baan wellicht niet meer beschikbaar) en dan een uitkering en een vermoeiende zoektocht naar een nieuwe baan (ik ben 45+)

En wat de opzegtermijn betreft, mijn baas zegt altijd 'dat is toch speciaal als overbruggingsperiode om op zoek te gaan naar een andere baan' Vermits je die nu al hebt is dat toch niet meer aan de orde.

Heeft het zin om 4 maanden te blijven doorwerken (terwijl er geen werk is) en dan zonder inkomen te zitten ?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 december 2012, 21:17
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Ik zou juridisch advis inwinnen!
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 december 2012, 21:25
Avatar66 Avatar66 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 december 2012
Berichten: 5
Avatar66 is on a distinguished road
Standaard

Dat staat uiteraard op het programma maar ik dacht mss van tevoren al wat ideeen boven water halen waar ik misschien niet direct bij stil heb gestaan ...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 december 2012, 20:13
Avatar66 Avatar66 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 december 2012
Berichten: 5
Avatar66 is on a distinguished road
Standaard Procedure ontslag UWV

Mijn baas heeft ontslagvergunning via UWV aangevraagd om economische reden.
Ik krijg dus eerstdaags een pakket thuis waar ik tegen in verweer kan (moet?) gaan.
Mij baas wil liefst met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan. Maar wat als we daar niet uitkomen?
Wat als UWV toestemming geeft, dan moet er toch ook een beeindigingskontrakt komen waar zaken in geregeld worden bijv. mbt concurrentiebeding etc. Wat als we daar niet uitkomen?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 december 2012, 21:12
Avatar66 Avatar66 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 december 2012
Berichten: 5
Avatar66 is on a distinguished road
Standaard Detachering buitenland?

Als overbrugging van de opzegtermijn bij mijn ontslag heeft mijn baas (in NL) voorgesteld mij te detacheren bij de firma die interesse in mij had (in B).
Ik heb een opzegtermijn van 4 maanden maar mijn baas wil zo snel mogelijk van mij af. De nieuwe werkgever wil mij zo snel mogelijk hebben maar er ligt nog niet eens een vergunningsbeslissing van UWV.
Ik geloof niet dat dat zomaar kan, ik moet toch daar verzekerd zijn?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 december 2012, 10:30
Avatar66 Avatar66 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 december 2012
Berichten: 5
Avatar66 is on a distinguished road
Standaard http://www.carrieretijger.nl/forum/showthread.php?t=8304

Hoe zit het eigenlijk met concurrentiebeding bij gedwongen ontslag? Ik hoor van UWV dat dat gewoon blijft bestaan als mijn baas toestemming krijgt mij te ontslaan (wat zal gebeuren). Wat kan ik daartegen doen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 december 2012, 12:11
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Jezelf juridisch laten informeren. Ik kan me voorstellen dat een jurist zegt dat werk boven een uitkering gaat en dat het concurrentiebeding hieraan ondergeschikt moet zijn. Wellicht is hier jurisprudentie over te vinden.

Kun je niet met je baas in overleg, of is de verhouding zodanig slecht dat er geen dialoog meer mogelijk is?
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 december 2012, 13:36
forumbeheerder forumbeheerder is offline
Administrator
 
Geregistreerd: 8 augustus 2005
Berichten: 74
forumbeheerder heeft vermelding van reputatie uitgeschakeld
Standaard

Beste Avatar66,

Je hebt in de afgelopen anderhalve dag een stuk of 5 vragen gesteld over dezelfde kwestie, telkens in een nieuwe discussie. Dat is niet de bedoeling.

Ik heb al je vragen en de reacties tot dusver in deze discussie gecombineerd. Plaats alle berichten rond je ontslag in deze discussie ajb.

Ik zou je ook willen aanraden om één duidelijk en compleet verhaal te vertellen en samenhangende vragen te stellen. Zo'n stroom berichten en vragen nodigt niet uit tot lezen en beantwoorden.

Vriendelijke groet,
de forumbeheerder
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Juist wél of juist niét rekening houden met vakdiploma bij zoektocht marketingfunctie RichWes Loopbaanvragen 3 3 januari 2012 10:13
Graag hulp met m'n motivatie kevertje Sollicitatiebrief en cv 2 5 februari 2010 15:37
Onmin met baas, wil ontslag nemen, moet ik slechte referentie vrezen? Monvier Loopbaanvragen 3 6 augustus 2009 17:21
ontslag en na 17 jaar weer op zoek naar een baan, help! Astrid001 Sollicitatiebrief en cv 9 21 juli 2008 13:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon