Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 januari 2008, 20:51
muze muze is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2008
Berichten: 4
muze is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief Technisch-administratief medewerker

Technisch-administratief medewerker (Het Belang van Limburg 19/1/08)


Geachte

In juni 2002 behaalde ik mijn diploma regentaat elektromechanica aan de KHLim te Hasselt. Meer informatie hierover vindt u in mijn CV in de bijlagen.

Na een paar jaar actief te zijn geweest in het onderwijssysteem, moest ik om bepaalde redenen een 2e baan uitoefenen. Ik heb ondervonden dat ik een keuze moest maken tussen onderwijs en privé.

In mijn vorige werken heb ik veel ervaring opgedaan om met mensen om te gaan, het was altijd heel positief. Ik ben ook enorm gemotiveerd om het werk wat u aanbiedt naar behoren uit te voeren. Mijn sociale aard en mijn inzicht zijn mijn sterkste kenmerken en het doorzettingsvermogen dat ik heb is heel krachtig.

Momenteel ben ik aan het werk bij JLG te Maasmechelen als assistent Process Engineer. Het is een bedrijf waar ze hoogtewerkers maken.

Graag vertel ik u nog meer tijdens een persoonlijk onderhoud. U vindt al mijn gegevens in de bijlagen. In de hoop op een gunstig antwoord, dank ik u alvast voor uw aandacht.

Hoogachtend,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 januari 2008, 14:25
Maarten W Maarten W is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 december 2007
Berichten: 4
Maarten W is on a distinguished road
Standaard Re: willen jullie mijn sollicitatiebrief nakijken

Hoi Muze,

Wat ik van je brief moet vinden weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik kan wel een aantal dingen benoemen die ervoor zorgen dat ik me geen goed beeld kan vormen. Tegelijkertijd zal ik ook gewoon wat praktische dingen benoemen:

Je begint je brief met Geachte - het is verstanding om een naam en geslacht van degene te achterhalen aan wie je de brief richt. Lukt dit niet begin dan met Geachte heer, mevrouw,

Vervolgens gebruik je de openingsalinea om je opleiding en CV ter sprake te brengen. Voor mij werkt dat niet uitnodigend om verder te lezen. Zoek hier eens op de site naar de AIDA-methode, die geeft een mooie leidraad bij het opbouwen van een sollicitatiebrief. Van de methode afwijken kan natuurlijk altijd maar ik zou dit alleen welbewust doen.

In de tweede alinea vertel je dat je een keuze moest maken tussen werk en prive. Welbeschouwd moet iedereen dat doen. Je vertelt hier dus eigenlijk niks en toch komt het op mij negatief over. Het klinkt alsof je in de knop zat. Je hebt vervolgens een keuze gemaakt, maar welke keuze vertel je er niet bij, noch hoe die keuze heeft uitgepakt voor jou en je functioneren in je baan.

Dat het samenwerken met anderen altijd heel positief was geloof ik niet. Je komt wanneer je met mensen werkt altijd wel eens in een lastige situatie terecht. Dat jij de kwaliteiten hebt om ook in die lastige situaties tot een goede oplossing te komen kan ik wel geloven. Wellicht kan je daar ook een voorbeeld van geven in je brief.

Dat je nu werkzaam bent bij JLG leest de sollicitatiecommissie al in je CV en hoeft dus niet als zodanig vermeld te worden in je brief. Wat wel interessant voor ze is om te lezen hoe jouw werkzaamheden bij JLG aansluiten bij de functie waarnaar je solliciteert.

Wat betreft je afsluiting: Ik zou kiezen voor een wat stevigere formulering. Je stelt je nu heel terughoudend op. Dit hoeft niet. Het bedrijf heeft je immers via de krant uitgenodigd om te solliciteren. Ze verwachten je brief!
Dat je enthousiast over de functie bent en dit graag in een gesprek wil toelichten laat je natuurlijk wel altijd weten.

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum en daarbij valt het mij op dat er een behoorlijk verschil in stijl is tussen sollicitatiebrieven van Nederlandse en Vlaamse forumgebruikers. Een brief afsluiten met Hoogachtend, is in Nederland eigenlijk een beetje in ongebruik geraakt en wordt als zeer formeel beschouwd. Bij Vlaamse posters kom ik het echter nog wel veel tegen en ik vermoed dat het in Vlaamderen dus nog wel zeer gangbaar is.

Verder heb ik zelf veel baat gehad bij het lezen van brieven van anderen hier op het forum. Ook als het brieven zijn voor een totaal andere sector dan waarin jezelf momenteel zoekende bent.

In elk geval succes gewenst bij het schaven aan je brief!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 januari 2008, 22:16
muze muze is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2008
Berichten: 4
muze is on a distinguished road
Standaard Re: willen jullie mijn sollicitatiebrief nakijken

Dank je Maarten voor je nazicht/controle/feedback op mijn brief. Hier heb ik mijn nieuwe brief, die heb ik zo goed mogelijk aangepast aan de hand van de voorbeeldbrief die hier op de website staat. ik heb wel de indruk dat het te lang is.

hier de nieuwe lectuur om te controleren

Vacature: Technisch-administratief medewerker (Het Belang van Limburg 19/1/08)

Geachte mevrouw Wilmaerts,

U zoekt een technisch-administratief medewerker en dat is exact de functie waar ik naar zoek. Ik zal u er in deze brief van overtuigen waarom ik denk dat ik die vakbekwame medewerker ben waarnaar u zoekt.

Ik ben een medewerker met oog voor cijfers, en voor de mensen met wie ik samenwerk. Graag zou ik mijn talenten in u ziekenhuis inzetten en verder ontwikkelen.

Na het afronden van mijn regentaat opleiding elektromechanica, heb ik drie jaar als regent elektromechanica gewerkt. Ik heb les gegeven in verschillende technische richtingen aan leerlingen van 12 tot 19 jaar. Daarna ben ik overgeschakeld naar het bedrijfsleven waar ik nu als assistent process engineer werk. Ik werk vooral aan de bill of material door de lijn heel regelmatig te auditten en de nodige stappen te ondernemen met de Process Engineers. In de tussentijden maak ik Assembly Training Instructions (werkinstructies) en hou ik de engineering requests in het oog om de nodige aanpassingen te kunnen maken naar de lijn toe en om de ATI’s te kunnen aanpassen.

In mijn huidige baan heb ik de volledige proces om de bill of material in orde te krijgen zelf moeten uitwerken en toepassen. Dit heb ik moeten doen voor alle lijnen die aanwezig zijn, en zoals u al kunt raden zijn ze allemaal verschillend van toepassing, verwerking, methode en lay-out.

Wat me ten slotte aantrekt in de door u aangeboden baan is de mogelijkheid om mijn opgedane kennis nog eens te kunnen toepassen en verder te kunnen ontwikkelen.

Graag vertel ik u nog meer tijdens een persoonlijk onderhoud. U vindt al mijn gegevens in de bijlagen. In de hoop op een gunstig antwoord, dank ik u alvast voor uw aandacht.

Hoogachtend,
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat vinden jullie van mijn sollicitatiebrief voor administratief medewerkster? aat Sollicitatiebrief en cv 7 18 juni 2008 16:56
Graag jullie reactie op mijn sollicitatiebrief en CV lieke Sollicitatiebrief en cv 5 3 april 2007 21:01
Wat vinden jullie van mijn sollicitatiebrief??? Ilsie Sollicitatiebrief en cv 1 3 mei 2006 09:52
Graag jullie reactie op mijn sollicitatiebrief, moet morgen de deur uit. Tijgerkatje Sollicitatiebrief en cv 2 8 april 2006 16:31
Vinden jullie mijn sollicitatiebrief makelaar pakkend? sterretje24 Sollicitatiebrief en cv 5 18 oktober 2005 01:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon