Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je competenties ontwikkelen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 september 2006, 15:06
marcmarieke
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Pop

Weet iemand waar ik een voorbeeld van een POP kan vinden of heeft iemand er al een gemaakt welke ik eens mag bekijken?
Ik wil er graag zelf een maken maar ik weet nog niet zo goed waar ik beginnen moet, ondanks het vele lezen op verschillende sites.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 september 2006, 15:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Pop

In de cursus op zustersite Leren.nl staat een eenvoudig voorbeeld van een POP.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 oktober 2006, 22:32
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Wink Re: Pop

Een POP staat voor Persoonlijk Ontwikkelings Plan. Let op het eerste woord: persoonlijk. Het moet dus een document van jouw worden waarin je omschrijft hoe jij (denk of wenst) jezelf verder wilt ontwikkelen.
Een standaard vorm van een POP kan ik je wel geven, het probleem is waarschijnlijk dat deze :
a. erg complex is (gericht op schoolleider)
b. gericht is op schoolleider...

Ofwel: deze pop vraagt mij tijdens het invullen hoe ik mijzelf als schoolleider (verder) wil ontwikkelen.
Maar...

Begin eens met een overzicht. Schrijf eens op:
Over drie jaar wil ik: en schrijf dan eens door. Laat jezelf gaan, schrijf gewoon wat je over drie jaar wilt kunnen, kennen en weten. Wat wil je over drie jaar zijn?
Laten we even van competenties uitgaan. Schrijf eens op wat je goed kunt, waar ben je goed in. Kun je die zaken gebruiken om je doel te bereiken? Zo ja, wil je dan verder aan die punten werken om er écht sterk in te worden?
Dan schrijf je op waar je minder goed in bent. Heb je die zaken nodig voor je droom? Dan weet je dus ook waar je zowieso aan kunt werken. Let op, het is géén moeten!

Je hebt nu een lijstje met je wensen, wat je kunt en waar je minder sterk in bent. Kies uit deze punten twee of drie waar je aan wilt werken. Kies er niet meer, neem niet teveel hooi op je vork! Schrijf achter deze punten eens op wat je nodig hebt om die punten te verbeteren. Denk dan aan bv. hulp van een collega, studie of middelen zoals een andere computer (of iets dergelijks).
Dan schrijf je daarachter hoe je die punten wilt gaan controleren. Het is heel makkelijk om te zeggen dat je aan iets werkt, maar je moet voor jezelf ook een soort controle inbouwen. Dus schrijf je op dat je na ## tijd een concreet meetpunt wilt bereiken. Bijvoorbeeld: "na 2 maanden wil ik een eenvoudige webpagina kunnen maken", of "Na 4 maanden wil ik minstens 4 eigenschappen van effectief leiderschap kunnen noemen én toepassen. " , enzovoorts.
Tenslotte (ja,ja, je krijgt ze niet kado) probeer je op te schrijven wanneer je klaar bent (eigenlijk nooit toch?) met het verbeteren.
En zo is je Pop geboren. Het blijft veranderen, in het verlengde van onze instelling 'je leven lang leren'.

Realiseer je altijd tijdens het schrijven dat je het voor jezelf MOET doen! Het is jouw plan, jij weet beter dan een PZ mevrouw of meneer wat jouw sterke en zwakke punten zijn. je weet ook zelf waarschijnlijk wel dat je sommige punten nóóit op die lijst zult gaan zetten, maar dat is juist niet erg. Het is tenslotte jóuw POP!

Succes!

Thor2002
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 oktober 2006, 19:01
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 augustus 2005
Berichten: 90
Isabelle is on a distinguished road
Standaard Re: Pop

Hé Thor,

Wat grappig dat je je in dit forum als POP-begeleider profileert en in een ander forum ontzettend zit te twijfelen hoe het verder moet met je loopbaan moet. Dit is zeker de trainer/consultant in je?

Groet
__________________
Isabelle
Projectleider Carrièretijger

www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 oktober 2006, 19:28
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Pop

Nou, eerder het ´bet-weterige´ van mijn moeder
Nee alle gekheid. Ik vind dat je kennis die je hebt moet delen, ongeacht hoe of wat de situatie waarin je zelf verkeerd. Dat ik geen plezier (meer) in mijn huidige functie heb dan wel een andere carriere na probeer te streven staat los van de huidige kennis / ervaring die ik heb, waarmee ik ook mensen kan helpen (of nog beter, van een valkuil van verhoeden).

Consultant klinkt goed. Trainer ben ik al geweest (en ben nu bezig te orienteren om het weer te worden). Tijd voor keuzes, maar nu eerst nog even verder met nakijken van 40 schriften (groep 3, wat neerkomt op veel stickers plakken). En let even op de tijd: 18.30 op een woensdag. En dan blijven mensen zeggen dat het onderwijs zo makkelijk is, dat je zoveel vrije tijd hebt...

Thor2002
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 oktober 2006, 00:52
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up Re: Pop

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcmarieke Bekijk bericht
Weet iemand waar ik een voorbeeld van een POP kan vinden of heeft iemand er al een gemaakt welke ik eens mag bekijken?
Ik wil er graag zelf een maken maar ik weet nog niet zo goed waar ik beginnen moet, ondanks het vele lezen op verschillende sites.
Waar moet je een pop voor maken? Welke bedrijfstak?
Ik kan je een voorbeeld van een popformulier + een suggestie voor een portfolio opzet sturen.

gr Brigitte
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
pop

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Heb jij een POP? René Je competenties ontwikkelen 24 25 januari 2011 17:14
Tips en links over opleidingen, studiekeuze en persoonlijke ontwikkeling forumbeheerder Opleiding kiezen en volgen 0 11 augustus 2005 02:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon