Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 juli 2012, 12:46
BuBu BuBu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2011
Berichten: 8
BuBu is on a distinguished road
Standaard Simpele of uitgebreide sollicitatiebrief?

Beste mensen,

Mijn contract bij mijn huidige werkgever is niet verlengd, en ben nu op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Nu ben ik niet zo goed in brieven schrijven en wil graag jullie advies.

De HR van mijn huidige baan adviseert om brief simpel te houden en te melden wat nodig is, zoals: "ik ben zus en ik heb dit en dit en dit en dit gedaan en denk daarom dat ik geschikt ben voor deze baan." Dit omdat zij zoveel brieven krijgen, dat ze niet alle brieven doornemen waar een hele A4 volgeschreven staat.

Anderen vinden het juist beter om goed en uitgebreid uit te leggen wie je bent en waarom je geschikt ben voor die baan. Je moet juist aangeven waarom jij zo speciaal bent.

Wiens advies moet ik opvolgen? Gezien ik niet goed in brievenschrijven ben, zou het eerste natuurlijk een makkelijker oplossing voor mij zijn. Maar als dat geen baan oplevert, dan heeft dat weinig zin. Graag resultaatgericht advies.

Many thanx!!!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 juli 2012, 14:52
Morten Morten is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 juli 2012
Berichten: 2
Morten is on a distinguished road
Standaard

Ik zou er voor kiezen om toch een brief te schrijven. Een a4-tje is niet zo veel tekst (veel valt wel door adres gegevens). Ik zou denken dat als je je kunt verkopen in een paar regels je ook niet zo veel te bieden hebt..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 juli 2012, 15:09
Lotte22's schermafbeelding
Lotte22 Lotte22 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2012
Berichten: 7
Lotte22 is on a distinguished road
Standaard

Ik zou ook een brief schrijven, dit omdat je in een paar zinnen niet kunt uitleggen wat jij te bieden hebt en wie jij bent.
Het hoeft echt geen hele uitgebreide brief te worden, maar juist dat stukje persoonlijkheid en eigenheid in een brief kan er voor zorgen dat je op gesprek mag komen of zelfs maar een nieuwe baan aangeboden krijgt.

Op het forum kun je heel veel tips vinden aangaande sollicitatiebrieven, lees deze anders eens goed door
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 juli 2012, 12:00
globetrotter globetrotter is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Berichten: 12
globetrotter is on a distinguished road
Standaard

Ik zou een korte brief (1 a4tje) schrijven en bondig (dus kort maar krachtig zodat de HR meteen weet hoe de vork in de steel steekt) uitleggen waarom jij geschikt bent voor deze functie en waarom je juist op deze functie solliciteert.

Ik kan me voorstellen dat HR niet alle brieven heel uitgebreid leest, maar meer door scant. De eerste schifting zal gemaakt worden door naar de CV's te kijken, maar daarna zal een brief wel (deels) bepalend zijn.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 juli 2012, 10:27
anagelina78 anagelina78 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 juli 2012
Berichten: 10
anagelina78 is on a distinguished road
Standaard

Een korte, maar krachtige brief. Ik heb inmiddels al van meerdere mensen (waar ik had gesolliciteerd) gehoord dat men eerst het CV doorneemt en na een eerste selectieronde, waar dus enkel het CV is bekeken, worden de brieven naast elkaar gelegd. Daaruit wordt wederom een selectie gemaakt wie er op gesprek mag komen. Juist omdat men momenteel zoveel sollicitatiebrieven op een vacature ontvangt is bovenstaande werkwijze momenteel zeer gebruikelijk. Neemt niet weg dat een brief dus zeker belangrijk blijft, komt je CV door de selectie, maar is je brief niet toereikend genoeg, mag je alsnog niet langskomen...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 augustus 2012, 13:27
Caily Caily is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2012
Berichten: 13
Caily is on a distinguished road
Standaard

Beste,

Ik zou een korte, maar duidelijke brief schrijven en vooral met een goede motivatie. Dit is niet gemakkelijk, maar uiteindelijk zal het je wel lukken. Veel succes
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 augustus 2012, 14:09
BuBu BuBu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2011
Berichten: 8
BuBu is on a distinguished road
Standaard

Zoiets?
Graag hoor ik jullie mening en advies.


Geachte heer/mevrouw,

U zoekt een succesvolle accountmanager en ik wil dat worden. Op de website van XXXXX zag ik dat XXXXX een vacature heeft voor de functie van “International Junior Accountmanager”. Deze wekte gelijk mijn interesse door mijn ervaring in een soortgelijke functie. In contacten zijn met klanten, ondernemend en commercieel handelen en resultaten halen in harde cijfers. Dit is precies de functie waar ik naar op zoek ben!

In mijn huidige functie als trader ben ik verantwoordelijk voor het verkopen van bevroren vis naar China en heb ik internationale werkervaring opgedaan in de (frozen) food branche. Mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan uit acquisitie van nieuwe klanten (koud), prospects benaderen en onderhandelen van verkoopprijzen. Zo heb ik ook reeds ruime ervaring met het onderhouden van klantcontact bij mijn huidige als toenmalige functies als gastheer, sales agent en account manager. Het halen van verkooptargets en het sluiten van deals via zowel de telefoon als in een face to face-gesprek is mij hierdoor ook niet onbekend.

Tijdens mijn studie Commerciële Economie heb ik een solide basis gelegd voor mijn marketing- en salestechnieken. Om ervaring op internationaal niveau te bekomen, heb ik stage gelopen in China. Tijdens deze stage heb ik gevarieerde opdrachten bewerkstelligd voor de marketingafdeling van dit bedrijf en deze uiteindelijk met bevredigende resultaten afgerond. Hieruit is gebleken dat ik een grote aanpassingsvermogen heb en dat een onbekende omgeving geen negatieve invloed heeft op mijn goede werkresultaten.Daarnaast heb ik meerdere malen winstgevende basketbalevenementen georganiseerd, waarbij ik ook heb kunnen aantonen dat ik commercieel en ondernemend ingesteld ben en bovendien ruime mate van overtuigingskracht bezit om via mijn netwerk meerdere sponsoren binnen te halen. Mijn uitstekende presentatievaardigheden zullen goed van pas komen bij klantpresentaties. Verder zullen mijn goed ontwikkelde sociale vaardigheden een belangrijke rol spelen bij het in stand houden van een goede relatie met klanten.

Met mijn commerciële instelling, resultaatgerichtheid en analytische vermogen denk ik dat ik de benodigde eigenschappen bezit om de functie als International Junior Account Manager met de gewenste resultaten te vervullen en een positieve bijdrage kan leveren aan uw organisatie. Voor mijn werkervaringen en studies verwijs ik u naar mijn CV. Hierover vertel ik graag meer tijdens een gesprek. Een uitnodiging hiervoor zie ik met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 augustus 2012, 14:20
globetrotter globetrotter is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Berichten: 12
globetrotter is on a distinguished road
Standaard

U zoekt een succesvolle accountmanager en ik wil dat worden. > Ik zou eerder zeggen dat je dat al bent. Werkgever heeft natuurlijk geen interesse in het aannemen van een niet-succesvolle accountmanager
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 augustus 2012, 14:28
BuBu BuBu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2011
Berichten: 8
BuBu is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globetrotter Bekijk bericht
U zoekt een succesvolle accountmanager en ik wil dat worden. > Ik zou eerder zeggen dat je dat al bent. Werkgever heeft natuurlijk geen interesse in het aannemen van een niet-succesvolle accountmanager
whahahaha :P Zin uit brief van 1 jaar geleden

Maar om eerlijk te zijn. Mijn contract bij mijn huidige werkgever is niet verlengd. Ben ik dan nog geloofwaardig met zo'n zin? :P

Verder nog op- of aanmerkingen?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 1 augustus 2012, 15:30
Tigress Tigress is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2011
Berichten: 28
Tigress is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BuBu Bekijk bericht
Zoiets?
Graag hoor ik jullie mening en advies.


Geachte heer/mevrouw,

U zoekt een succesvolle accountmanager en ik wil dat worden. Op de website van XXXXX zag ik dat XXXXX een vacature heeft voor de functie van “International Junior Accountmanager”. Deze wekte gelijk mijn interesse door mijn ervaring in een soortgelijke functie. In contacten contact zijn met klanten, ondernemend en commercieel handelen en resultaten halen in harde cijfers. Dit is precies de functie waar ik naar op zoek ben!

In mijn huidige functie als trader ben ik verantwoordelijk voor het verkopen van bevroren vis naar China zin klopt niet; het is verkopen aan of transporteren/vervoeren/etc naar en heb ik internationale werkervaring opgedaan in de (frozen) food branche. Mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan uit acquisitie van nieuwe klanten (koud), prospects benaderen en onderhandelen van verkoopprijzen. Zo heb ik zo heb ik zou ik weglaten en ook heb ik van maken ook reeds ruime ervaring met het onderhouden van klantcontact bij mijn huidige als toenmalige functies als gastheer, sales agent en account manager. Het halen van verkooptargets en het sluiten van deals via zowel de telefoon als in een face to face-gesprek is mij hierdoor ook niet onbekend.

Tijdens mijn studie Commerciële Economie heb ik een solide basis gelegd voor mijn marketing- en salestechnieken. Om ervaring op internationaal niveau te bekomen waarom niet gewoon op te doen?, heb ik stage gelopen in China. Tijdens deze stage heb ik gevarieerde opdrachten bewerkstelligd waarom niet gewoon uitgevoerd? voor de marketingafdeling van dit bedrijf en deze uiteindelijk met bevredigende resultaten afgerond. Hieruit is gebleken dat ik een grote groot aanpassingsvermogen heb en dat een onbekende omgeving geen negatieve invloed heeft op mijn goede werkresultaten. Daarnaast heb ik meerdere malen winstgevende basketbalevenementen georganiseerd, waarbij ik ook heb kunnen aantonen wat aantoont dat dat ik commercieel en ondernemend ingesteld ben en bovendien ruime mate van overtuigingskracht bezit om via mijn netwerk meerdere sponsoren binnen te halen. Mijn uitstekende presentatievaardigheden zullen goed van pas komen bij klantpresentaties. Verder zullen mijn goed ontwikkelde sociale vaardigheden een belangrijke rol spelen bij het in stand houden van een goede relatie met klanten.

Met mijn commerciële instelling, resultaatgerichtheid en analytische vermogen denk ik dat ik de benodigde eigenschappen bezit om de functie als International Junior Account Manager met de gewenste resultaten te vervullen en een positieve bijdrage kan leveren aan uw organisatie. Voor mijn werkervaringen en studies verwijs ik u naar mijn CV. Hierover vertel ik graag meer tijdens een gesprek. Een uitnodiging hiervoor zie ik met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
succes met solliciteren!!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief Feedback svp Joon Sollicitatiebrief en cv 3 29 september 2014 16:00
Open sollicitatiebrief medewerker F&C LennartL Sollicitatiebrief en cv 3 7 januari 2012 19:04
Hoe verstuur ik een sollicitatiebrief via e-mail? Andres Sollicitatiebrief en cv 10 8 december 2008 15:51
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 14:07
Bespreek jouw sollicitatiebrief of cv in dit forum - Hoe werkt het? forumbeheerder Sollicitatiebrief en cv 0 11 augustus 2005 16:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon