Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 februari 2010, 15:59
gezalfde gezalfde is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 februari 2010
Berichten: 2
gezalfde is on a distinguished road
Standaard Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Zit er wanneer je een jaarcontract hebt, een verschil tussen niet verlengen en zelf opzeggen van de arbeidsovereenkomst?

Afgesproken is namelijk "er geldt een terugbetaling van de studiekosten, wanneer de werknemer zelf opzegd".

Weet iemand of de werknemer in deze situatie, ook de studiekosten moet terug betalen, wanneer het contract niet wordt verlengd, omdat de werknemer dit niet wilt?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 februari 2010, 17:18
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Hoi,

Ik vind het al vrij bijzonder dat er studiekosten vergoed worden bij een jaarcontract.

Eigenlijk loopt het contract van rechtswege al af omdat er maar contract voor jaar was. Als de werkgever het niet verlengt, hoeft de werknemer de kosten volgens mij niet terug te betalen.

Zou het checken bij je eigen werkgever. Is er geen Intranet waar de voorwaarden op staan? Informeer anders even bij HR.

Gr,
Rosina
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 februari 2010, 17:25
gezalfde gezalfde is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 februari 2010
Berichten: 2
gezalfde is on a distinguished road
Standaard Re: Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rosina Bekijk bericht
Hoi,

Ik vind het al vrij bijzonder dat er studiekosten vergoed worden bij een jaarcontract.

Eigenlijk loopt het contract van rechtswege al af omdat er maar contract voor jaar was. Als de werkgever het niet verlengt, hoeft de werknemer de kosten volgens mij niet terug te betalen.

Zou het checken bij je eigen werkgever. Is er geen Intranet waar de voorwaarden op staan? Informeer anders even bij HR.

Gr,
Rosina
Bedankt voor je reactie..
De studiekosten zijn ongeveer evenveel als de nettosalaris inkomsten. "Talentje voor de toekomst" en verder zeer gebruikelijk in de branche.

Ik vraag me dus af, als ik niet wil verlengen, om wat voor reden dan ook, of ik dan ook de studiekosten zou moeten terug betalen, daar is niks over afgesproken. Het enige wat is afgesproken is dat ik de studiekosten moet terug betalen wanneer ik zelf opzeg. Maar is opzeggen en niet verlengen hetzelfde, juridisch gezien?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 februari 2010, 17:35
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Hoi,

Je had ook privebericht gestuurd met deze vraag. Daar heb ik op gereageerd.

Gr,
Rosina
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 februari 2010, 10:38
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rosina Bekijk bericht
Hoi,

Je had ook privebericht gestuurd met deze vraag. Daar heb ik op gereageerd.

Gr,
Rosina
Hmmmm, dan zullen wij het nooit weten :-(
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 februari 2010, 11:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gezalfde Bekijk bericht
Maar is opzeggen en niet verlengen hetzelfde, juridisch gezien?
Nee, dat zijn duidelijk twee verschillende dingen.

Het kan nog afhangen van wat er allemaal in het contract en de CAO staat, maar normaliter zou ik zeggen dat je bij het aflopen van een tijdelijke arbeidsovereenkomst niet de kosten hoeft te vergoeden die zijn overeengekomen voor opzeggen.

De werkgever kan een andere mening hebben, maar dat zou ik rustig over me heen laten komen en de kosten niet vergoeden. Als de werkgever zijn gelijk wil halen zou hij naar de rechter moeten en zo ver komt het meestal niet. Bovendien is de kans erg groot dat de rechter jou gelijk zal geven.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 februari 2010, 16:13
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Eigenlijk zou een jurist de hele studiekostenovereenkomst moeten bekijken en jouw arbeidscontract. Misschien geen slecht idee om via de bond of rechtshulp advies inwinnen.

Ik kan me namelijk voorstellen dat een einde van het jaarcontract, dat op jouw initiatief niet wordt verlengd, gezien kan worden als een opzegging door de werknemer. Zeker wanneer er in de arbeidsovereenkomst is opgenomen dat er verlengd wordt bij goed functioneren. Wanneer je bedrijf je een nieuw contract stuurt (want je functioneert goed, dus er wordt verlengd) dan zal jouw mededeling zijn: "Ik ga er niet op in". Als werkgever zou ik dat wel degelijk als een opzegging interpreteren.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 februari 2010, 23:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
dat op jouw initiatief niet wordt verlengd
Volgens mij is er bij niet-verlengen geen sprake van een initiatief. Het contract eindigt 'van rechtswege', ofwel vanzelf. De werknemer hoeft niet te reageren op een aanbod voor verlenging (of eigenlijk: een nieuwe arbeidsovereenkomst).

Citaat:
Zeker wanneer er in de arbeidsovereenkomst is opgenomen dat er verlengd wordt bij goed functioneren.
Ik kan me niet voorstellen dat de werknemer gebonden zou zijn aan zo'n bepaling, waarbij de wil van de werkgever bepalend is voor het al dan niet bestaan van een verplichting van de werknemer (vrij vertaald: als ik je niet meer wil dan moet je opdonderen en ben ik je niets verplicht, als ik je wel wil dan ben jij verplicht te blijven).

Citaat:
Als werkgever zou ik dat wel degelijk als een opzegging interpreteren.
Maar de rechter zal dat niet, is mijn verwachting.

Als ik rechter was dan zou ik meewegen dat een tijdelijk contract er vrijwel altijd is omdat de werkgever dat wil, de werknemer geeft meestal de voorkeur aan een contract voor onbepaalde duur. Wanneer je als werkgever je werknemer slechts tijdelijk werkzekerheid biedt, dan kun je hem vervolgens niet kwalijk nemen dat hij bij het einde van het contract een andere baan blijkt te hebben en niet geïnteresseerd is in een nieuw contract.

Als je mensen met een opleidingskostenconstructie voor N jaar aan je wilt binden, dan moet je ze ook maar een contract aanbieden voor minimaal N jaar, zou ik denken.

Maar goed, ik ben geen jurist en het kan nooit kwaad om e.e.a. bij een juridisch adviseur na te vragen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 februari 2010, 00:23
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Technisch gezien heb je volledig gelijk, Rene. Ik ben ook een beetje tegen de wind in aan het hangen door het vanuit een andere bril te redeneren.

Dit:

Citaat:
"er geldt een terugbetaling van de studiekosten, wanneer de werknemer zelf opzegd" (hopelijk met een 't' - ik denk daarom dat het geen letterlijk citaat is).
is namelijk het enige wat we van die afspraak weten. Erg weinig dus. Daarom mag hij zich niet rijk rekenen. Hij zou er goed aan doen om advies in te winnen bij iemand die de letter en de geest van die afspraak kan interpreteren op basis van de arbeidsovereenkomst en/of de studie-overeenkomst.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 februari 2010, 10:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Jaarcontract opzeggen of niet verlengen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Hij zou er goed aan doen om advies in te winnen bij iemand die de letter en de geest van die afspraak kan interpreteren op basis van de arbeidsovereenkomst en/of de studie-overeenkomst.
Ja, dat is inderdaad wel verstandig. Een zinnetje in een forum zegt niet veel.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46
Motivatieprobleem en twijfels over beroep Interaction Designer en opleiding CMD topTijgertje Loopbaanvragen 4 15 juni 2009 12:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon