Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 mei 2014, 11:10
wilco1979 wilco1979 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2014
Berichten: 5
wilco1979 is on a distinguished road
Standaard Kom telkens niet door eerste gespreksrondes

Hallo allemaal,

Ik ben Wilco en ben 35 jaar en vader van een jonge tweeling. Gelukkig heeft mijn vriendin een vaste baan. Op dit moment zit ik thuis en ik probeer mijn uiterste best te doen om aan werk te komen. Ik ben 2x eerder werkloos geweest maar ben totnogtoe vrij snel aan een baan gekomen. Brieven schrijven gaat mij wel goed af, maar de gesprekken vind ik lastiger. Hieronder even een globale toelichting van mijn achtergrond en kennis, ter verduidelijking, met daarbij de vragen cursief.

Achtergrond
Ik heb zowel MBO laboratoriumtechniek als HBO milieukunde gestudeerd, maar ben door toeval na mijn studie in een ander werkveld terecht gekomen. Dit werkveld is geluid, dit houdt globaal in: bouw akoestiek, wegverkeerslawaai, industrielawaai en horecalawaai. Verder heb ik ook enige ervaring in bouwfysica opgedaan, bouwfysica beschrijft globaal het binnenklimaat in gebouwen en hoe problemen hierin opgelost kunnen worden. Probleem is echter dat ik hier geen diploma's voor heb, financieel zit dit er op korte termijn ook niet in. Op zich is mijn ervaring (2 adviesbureaus en 2 commerciele organisaties) interessant voor sommige werkgevers, echter is in de sector geluid de crisis nu fors toegeslagen.

Wat ook niet helpt is dat mijn laatste werkgever mij kort in dienst heeft gehad omdat hij alleen zeer korte contracten bood voor loondienst. Hij was van het begin af aan al onvoorspelbaar en volgens mij wilde hij eigenlijk liever dat ik niet in loondienst kwam. Hij vroeg mij voor aanvang van mijn eerste contract of ik niet liever ZZP er wilde zijn, maar ik gaf toen al aan dat ik me prettiger voelde bij loondienst. Voor het krijgen van het 2e contract heb ik min of meer moeten zeuren aan zijn bureau, maar dit gaf hij mij uiteindelijk wel. Na mijn 2e contract besloot hij dat hij mij niet vast in dienst wilde en ik alleen verder bij hem kon als ZZP er. Ik was al aan het solliciteren en ben me daar dan ook op gaan focussen omdat ik liever in loondienst ben.

Ik heb nu 2 gesprekken gehad, het eerste bedrijf had helaas al iemand gevonden met meer ervaring en het andere bedrijf heeft nog geen opdrachtgevers gevonden om mij in dienst te kunnen nemen. Verdere sollicitaties bij bedrijven in de geluidswereld liepen voornamelijk uit op dat ze mijn CV interessant vinden, maar geen budget hebben om meer mensen aan te nemen.

Iemand enig idee hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken bij brieven schrijven en bij een 1e gesprek als ik op geluidsgebied verder wil?


Laboratorium ervaring
Ik heb echter ook redelijk wat ervaring in laboratorium werkzaamheden en zou hier ook wel graag opnieuw in willen werken. Ik sta dus open voor een carričre switch als ik daarmee nu eindelijk voor langere tijd aan het werk kan. Inmiddels heb ik hier 1 gesprek voor gehad, en ik merkte wel dat het moeilijker was omdat ik 6 jaar geleden voor het laatst in het laboratorium werkzaam was. Zelf had ik al bedacht dat het wel goed is om me weer eens in te lezen, aangezien ik dit al enigszins gedaan heb en zag dat de kennis dan weer snel terug komt.

Iemand tips hoe ik dit eventueel zou kunnen aanpakken voor toekomstige sollicitaties als ik terug naar het laboratorium terug wil?


Tot slot ben ik naar aanleiding van een tip eens gaan rondkijken voor de functie audicien in opleiding omdat dit goed aansluit op mijn geluidskennis. Diverse organisaties bieden de mogelijkheid tot het volgen van een opleiding terwijl je praktijk ervaring op de werkvloer kunt opdoen. Ik heb inmiddels 2 gesprekken gehad, en van 1 heb ik helaas alweer een afwijzing. Van het andere gesprek heb ik nog geen nieuws. Ik ben dan ook druk aan het nadenken hoe ik hier mijn kansen zou kunnen vergroten.

Iemand hiervoor eventueel tips en suggesties?

Kortom, ik probeer mijn kansen te spreiden aangezien het een bar lastige tijd is, en ik graag wel voor langere tijd aan het werk wil. De 3 verschillende werkvelden zijn volgens mij mijn beste kansen op dit moment. Verder denk ik vooral bij laborant en audicien aan functies met langere termijn perspectief.
Ik ben een beetje klaar met de korte contracten en beperkte vooruitzichten. Ik wil ze best aangaan, maar ik denk dat het voor mijn CV ook niet bepaald goed is.

Ik hoor graag jullie mening hierover, misschien kan ik daarmee mijn solliciteren nog wat effectiever maken.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 mei 2014, 17:00
Sellingme Sellingme is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 mei 2014
Berichten: 1
Sellingme is on a distinguished road
Standaard Je CV en sollicitaties

Beste Wilco, ik zou best je CV eens willen zien en je dan een eerlijk advies geven over wat voor jou een 'geloofwaardige' en kansrijke richting is. Geloofwaardig bedoel ik mee, dat recruiters en werkgevers wel de logica van jouw stap/sollicitatie moeten zien. Verder denk ik dat het handig is als je je sollicitatiegesprek eens oefent met iemand van tevoren. Wellicht heb je baat bij advies zodat je je gespreksvaardigheden verbetert. Tot slot, ZZPer zijn is niet voor iedereen een droom, maar het is wel jammer dat je die kans niet opgepakt hebt toen het je werd aangeboden. Contracten voor langere tijd zullen steeds schaarser worden en in vaste dienst werken is vaak schijnzekerheid. Als jij zulke specifieke kennis hebt waardoor men jou voor projecten wil inhuren is het wellicht toch interessant daar nog eens over na te denken. veel succes!

Patricia Woestenburg
Sellingme Training & Advies
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 juni 2014, 15:45
JudithS JudithS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2013
Berichten: 52
JudithS is on a distinguished road
Standaard

Beste Wilco,

Uit je verhaal begrijp ik, dat je zelf niet precies weet wat je wilt en waar je goed in bent. Laat jouw carričre niet afhangen van hetgeen op je pad komt, of wordt aangeboden. Probeer eerst zelf te onderzoeken wat jij het allerleukste vind om te doen. Meestal ben je daar ook echt goed in. Ga vervolgens op zoek naar een baan in die richting. Het is belangrijk dat je je kwalitatief onderscheid van je concurrenten, om een grotere kans te maken. En is het bijna onmogelijk om je te onderscheiden op meerdere gebieden. De geluidswereld en het lab zijn 2 totaal verschillende werelden. Wat ligt jou nu beter? Probeer een keuze te maken.

Als je hierachter bent, ga je op zoek naar een baan. Je hebt 2 sollicitatiegesprekken gevoerd, dat is nog niet zoveel. waarschijnlijk zul je er veel meer moeten voeren om die baan te vinden. Waar loop je op vast? Probeer te omschrijven waar het mis gaat. En dan kun je daar op oefenen.

Ik hoop je een stukje op weg geholpen te hebben!

Heel veel succes met solliciteren!

Groet, Judith
__________________
www.sollicitatiehulp.org

Ik help je graag, met tips over je loopbaan.
Hoe ontdek je welke baan bij je past en hoe vind je je droombaan?


www.sollicitatiehulp.org
www.wegnaarsucces.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Baas dreigt met niet betalen loon en nog meer; graag uw hulp Lau0480 Je rechten en plichten als werknemer 1 27 mei 2013 11:04
Hoe kom ik aan een medische verklaring dat ik niet fulltime kan werken? daantjeC Alle andere carričreonderwerpen 8 11 maart 2013 11:40
Kom niet verder bij bepalen studiekeuze vraagtekentje41 Opleiding kiezen en volgen 5 20 maart 2012 14:55
Ik kom niet ver, help mee !! Ferda Sollicitatiebrief en cv 0 17 oktober 2009 21:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon