Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 mei 2009, 11:44
gwbuiter gwbuiter is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 mei 2009
Berichten: 4
gwbuiter is on a distinguished road
Standaard Ontbreekt het mij aan bewustwording?

Hallo,

Elders in dit forum heb ik mijn hele verhaal al eens uitgelegd over wat ik zou willen.

"van verkoper naar operatieassistent"

Even heel in het kort. Ik ben jarenlang werkzaam geweest in de detailhandel, en wil een carriereswitch gaan maken naar de zorg. En mijn voorkeur gaat dan uit naar een assisterende/ondersteunende functie van bv operatieassistent. (traject werken en leren) Ik moet er even extra bij vermelden dat ik niet over ervaring beschik om in de zorg te gaan werken, maar daar zijn de opleidingen voor toch?

Het hele verhaal incl mijn sollicitatiebrief en cv zijn onder bovenstaande titel uitgebreid te lezen.

Waar bij mij het probleem ligt, is denk ik een stuk bewustwording.

Voor mij gevoel wil ik heel erg graag deze switch maken, en ik heb er ook erg veel zin in om te gaan starten met een opleiding (als ik wordt toegelaten)
Alleen kan ik mij vaak erg slecht verwoorden van WAAROM!!

Waarom moeten wij u aannemen als operatieassistent?
Wat kunt u ons bieden?
Waarom deze carriereswitch?
Waarom wilt u zo graag bij ons aan het werk?
Vertelt u eens iets over uzelf?
Wat zijn uw sterke punten?

Gek genoeg weet ik van mijzelf dat ik de competenties in huis heb om hieraan te beginnen. Alleen kan ik het niet verwoorden. Dan klap ik helemaal dicht.

Wat moet ik dan antwoorden?
Ik werk graag samen in teamverband? Dit is geen goed argument, dat kan in ieder beroep.
Het lijkt mij een uitdaging om in een ziekenhuis te werken? Hmm...kun je ook niet mee aankomen.
Ik weet het gewoon echt niet.


Kennen jullie dit probleem?
je wilt graag iets, je weet ook van jezelf dat je het kan....alleen zodra het erop aan komt en er wordt je om gevraagd, dan weet je het antwoord niet.


Hulp, tips, adviezen....alles in welkom. Wat moet ik doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 mei 2009, 13:19
Eline
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Ontbreekt het mij aan bewustwording?

Hoi gwbuiter,

Ja, dat is wel een bekend probleem!

Woorden vinden voor een gevoel.


Ik zou proberen daar nu even niet zo de nadruk op te leggen. Dan klap je dicht, woorden kunnen dat nu allemaal nog niet omvatten..

Koester eerst dat goede gevoel wat je erover hebt, welke beelden je bij deze switch hebt, heel veel zin je erin hebt, etc.

En visualiseren hoe je leven er straks uitziet! En wat je allemaal doet....en hoe je jouw eerdere werkervaringen nu hier succesvol inzet, etc..Als je dat allemaal even rustig op je in laat werken, dan weet je echt wel waarom je dit allemaal wilt.

Ik zou ook persoonlijk niet zeggen dat je graag in teamverband werkt, maar DAT je goed kan samenwerken, goed kan luisteren, etc. Daar kun je wel voorbeelden uit eerdere werkervaringen voor gebruiken. En echt, niet iedereen is goed in dat soort dingen.

Kijk ook even goed welke competenties bij je nieuwe beroep horen. Lijkt mij dat je als verkoper heel veel mensenkennis op doet en dat is ook een vaardigheid om nu weer in te zetten.

Succes en groeten,

Eline
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 mei 2009, 14:03
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Ontbreekt het mij aan bewustwording?

Hallo Gwbuiter,

Het lijkt me niet dat je een probleem hebt met bewustwording. Integendeel, je bent daar volop mee bezig.

Om je switch (in de eerste plaats voor jezelf) te onderbouwen moet je weten wat het beroep inhoudt. Elders kreeg je de tip om een open dag te bezoeken. Van daaruit kun je op een rijtje zetten wat je aanspreekt in het beroep en welke competenties nodig zijn. Daarmee heb je tevens een handvat waarmee je een combinatie kunt maken met jouw kwaliteiten. Wat zijn jouw kwaliteiten en sluiten deze aan?

Je motivatie zou je eerst voor jezelf op papier kunnen zetten, alles wat maar in je opkomt. Dat kan helpen om vertrouwd te worden met deze nieuwe, maar ook nog voor jou vreemde (nog niet vertrouwde) wereld. Al doende, pratende en schrijvende zal het beeld voor jezelf steeds duidelijker worden. Aan het einde van je bewustwordingsproces zul je in staat zijn om onder woorden te brengen wat nu nog deels verborgen ligt en waar je nog geen zelfvertrouwen voelt of naar voren durft te brengen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gwbuiter Bekijk bericht
Waarom moeten wij u aannemen als operatieassistent?
Vind je dat je sterke punten hebt en zo ja, wat zijn jouw sterke punten? Denk daarbij ook aan motivatie.......


Citaat:
Wat kunt u ons bieden?
Hoe ben je als werknemer en collega?


Citaat:
Waarom deze carriereswitch?
Jouw motivatie.......


Citaat:
Waarom wilt u zo graag bij ons aan het werk?
Wat spreekt je aan bij het bedrijf? Denk aan open dag en evt. andere contacten, van horen zeggen, website, enz.


Citaat:
Vertelt u eens iets over uzelf?
Je zou kunnen vragen wat ze willen weten. Afhankelijk van het antwoord kun je er dan verder op ingaan.


Citaat:
Wat zijn uw sterke punten?
Zie boven (eerste vraag)

Werk aan de winkel
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 mei 2009, 14:16
gwbuiter gwbuiter is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 mei 2009
Berichten: 4
gwbuiter is on a distinguished road
Standaard Re: Ontbreekt het mij aan bewustwording?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eline Bekijk bericht
Hoi gwbuiter,

Ja, dat is wel een bekend probleem!

Woorden vinden voor een gevoel.


Ik zou proberen daar nu even niet zo de nadruk op te leggen. Dan klap je dicht, woorden kunnen dat nu allemaal nog niet omvatten..

Koester eerst dat goede gevoel wat je erover hebt, welke beelden je bij deze switch hebt, heel veel zin je erin hebt, etc.

En visualiseren hoe je leven er straks uitziet! En wat je allemaal doet....en hoe je jouw eerdere werkervaringen nu hier succesvol inzet, etc..Als je dat allemaal even rustig op je in laat werken, dan weet je echt wel waarom je dit allemaal wilt.

Ik zou ook persoonlijk niet zeggen dat je graag in teamverband werkt, maar DAT je goed kan samenwerken, goed kan luisteren, etc. Daar kun je wel voorbeelden uit eerdere werkervaringen voor gebruiken. En echt, niet iedereen is goed in dat soort dingen.

Kijk ook even goed welke competenties bij je nieuwe beroep horen. Lijkt mij dat je als verkoper heel veel mensenkennis op doet en dat is ook een vaardigheid om nu weer in te zetten.

Succes en groeten,

Eline

Hallo Eline,
Bedankt voor je reactie.
Wat mijn competenties aangaat....ik heb daar uitvoerig een aantal testen voor gedaan via het UWV. de hoofdvraag was dan ook: Ben ik geschikt voor een baan in de zorg? Uit de uitslag van de test blijkt dat dat duidelijk het geval is...dus: JA! Ik heb met de coach ook de uitslag besproken. Hij leest aan de hand van de door mij gemaakte testen de uitslag voor, en ik herken mij volledig in datgene. Daar is geen twijfel over mogelijk.
Vervolgend licht hij er 1 punt uit:

als voorbeeld:
"u vindt het prettig om nauwkeurig werk te doen, en om zaken goed te controleren op juistheid. en u heeft oog voor detail."

Ja, klopt.....maar dan komt de vraag: "waar blijkt dat uit?" "kunt u voorbeelden noemen?"
en dan weet ik het gek genoeg niet.

Misschien zie ik alles wat ik doe allemaal als heel vanzelfsprekend, en denk ik misschien veel te moeilijk.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 mei 2009, 14:47
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Ontbreekt het mij aan bewustwording?

Wat je als vanzelfsprekend ervaart, daar ben je goed in. Het is zo natuurlijk voor je dat het jou niet opvalt. Anderen zullen het echter wel constateren.

Dus vraag eens aan anderen (collega's, familie, vrienden) wat hen opvalt aan jou en wat zij vinden waar jij goed in bent. Ook kun je voor jezelf nagaan wat jij vanzelfsprekend vindt, zodanig dat je het niet de moeite waard vindt om te benoemen, omdat het zo gewoon voor je is.

Zo kom je vanzelf bij (het benoemen van) voorbeelden.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland Aardbei Loopbaanvragen 6 2 november 2010 15:52
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon