Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 maart 2010, 15:12
CasperGraaf CasperGraaf is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 maart 2010
Berichten: 1
CasperGraaf is on a distinguished road
Standaard Nulurencontract en opzegtermijn

Een vaak aangesneden onderwerp, maar toch heb ik veel vragen hierover en ik hoop hier duidelijkheid te vinden.

Mijn vriendin werkt sinds juni 2009 bij een Super de Boer met een zelfstandig ondernemer aan het roer. Destijds heeft ze 'iets' getekend, waarschijnlijk een loonbelastingverklaring. Echter heeft ze nooit een contract meegekregen naar huis.

Nu, maart 2010, wil ze weg. Ze werkt op zaterdagen van 7:00-18:00 en deze tijden komen niet meer uit ivm naderende examens en drukte met andere dingen. Daarnaast heeft ze al ander werk waar ze meteen zou kunnen beginnen.

In een eerder stadium heeft ze al aangegeven dat ze die zaterdagen minder wil werken, liefst dagdelen ipv een hele dag. Dit kon niet of er zou naar gekeken worden. Allemaal zonder resultaat. Dit is dus de voornaamste reden dat ze weg gaat. Haar ontslag heeft ze vorige week ingediend maar haar baas zegt nu dat ze nog 4 weken moet werken, op zaterdag, waar ze totaal geen zin in heeft laat staan de tijd. Alleen is ze wel, overigens zonder afstemming, ingeroosterd voor deze 4 weken, zoals dat wel vaker gebeurt bij supermarkten.

Onze vraag: is zij verplicht deze weken nog te werken? Haar baas beweert zelfs dat haar laatste salaris niet uitgekeerd wordt als ze simpelweg wegblijft. Lijkt me een zwak dreigement, want elk uur dat je werk dient betaalt te worden, lijkt mij. Daarnaast heeft ze gevraagd om het contract te zien waar die 4-weken regel dan in zou staan, alleen draait de baas hier om heen en hebben we nog geen contract gezien..als die er al is. Bij een nulurencontract kan je toch weg als je dat wil, zoals ook de baas van jou afkan wanneer HIJ dat wil?

Dus, wat kan haar baas haar maken als ze niet meer komt?
Wat is verstandig in deze situatie?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 maart 2010, 10:37
Cameron Cameron is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2010
Berichten: 4
Cameron is on a distinguished road
Standaard Re: Nulurencontract en opzegtermijn

Beste Casper,

Het maakt niet zo veel uit of je vriendin wel of geen contract heeft op papier. Je kunt ook mondeling een arbeidsovk sluiten.
Feit is dat ze een arbeidsovk heeft. En dan geldt er een opzegtermijn van 1 maand voor werknemer.
Zij moet dit dus netjes uitwerken. Als ze niet komt opdagen krijgt ze geen loon, immers geen arbeid geen loon. Haar werkgever zou formeel dan schadevergoeding kunnen claimen, maar daarvoor moet hij naar de rechter.
Dat zal hij niet gauw doen denk ik. Als je een ovk sluit is het natuurlijk wel zo netjes dat je je daar aan houdt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 maart 2010, 17:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Nulurencontract en opzegtermijn

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CasperGraaf Bekijk bericht
Haar ontslag heeft ze vorige week ingediend maar haar baas zegt nu dat ze nog 4 weken moet werken, op zaterdag, waar ze totaal geen zin in heeft laat staan de tijd.
Cameron zei het al: de opzegtermijn die de medewerker in acht moet nemen is 1 maand. Dat staat in de wet (artikel 7:672-3 van het Burgerlijk Wetboek).
__________________
René

Laatst gewijzigd door René; 7 maart 2010 om 17:20 Reden: Zag dat Cameron bijna alles al gezegd heeft.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opzegtermijn 2 maanden in contract, wettelijk 1 maand? Aleksandra Je rechten en plichten als werknemer 3 29 mei 2009 22:34
Hoe kom ik onder mijn opzegtermijn uit? Niekie Je rechten en plichten als werknemer 4 23 september 2008 12:38
opzegtermijn lovely1984 Je rechten en plichten als werknemer 5 8 september 2008 21:12
Heb je een opzegtermijn bij een 0-urencontract? babysitter Je rechten en plichten als werknemer 1 2 september 2008 10:50
Contract voor bepaalde tijd is verlopen. Wat is nu mijn opzegtermijn? NickJ Je rechten en plichten als werknemer 3 12 augustus 2007 12:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon