Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 september 2010, 20:39
poshrat poshrat is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2010
Berichten: 1
poshrat is on a distinguished road
Unhappy Ex-werkgever plaatst negatieve referentie op het web

Voor mijn vorige werkgever die gevestigd is in het buitenland werd ik uitgezonden naar Ghana. Plotseling werd mijn loon niet uitbetaald en ook het geld om mijn daar gemaakte kosten te vergoeden werden niet uitbetaald. Ookal had ik hier meerdere malen naar gevraagd en erop aangedrongen dat ik zo niet langer kon werken werd het geld niet overgemaakt. Ik kreeg wel veel valse beloftes en de boodschap dat het bedrijf wat financiele problemen had.

Toen ik op een gegeven moment nog eens ziek werd en Malaria kreeg, besloot ik om niet langer in een Afrikaans land te krijgen waar ik niet eens betaad krijg. Ik heb het vliegtuig gepakt en ben weg gegaan. Hierna heeft het bedrijf geprobeerd om mij aan te klagen voor het niet respecteren van de 30 dagen opzegtermijn. Uiteindelijk hebben ze geen actie ondernomen en hebben zij niks voor elkaar gekregen, omdat ik natuurlijk in mijn recht stond en het hun fout was dat ik ben weggegaan.

Nu hebben zij op het internet een korte boodschap gezet, dat zij het niet aanraden om met mij te werken. Dit vind ik zeer vervelend, aangezien iedereen die mijn volledige naam op bijv. google.com invult, dit als een van de eerste resultaten is. Tegenwoordig zoeken bijna alle werkgevers hun potentiele werknemers op voordat ze aangenomen worden en dit kan dus betekenen dat ik nooit meer ergens aan de bak kom!

Ik heb de internetprovider al gevraagd dit bericht weg te halen en ook google om dit resultaat niet meer weer te geven maar allemaal zonder succes.

Wat kan ik hier aan doen?

Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 september 2010, 21:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat dit juridisch gezien smaad is, een misdrijf.

Je kunt je ex-werkgever sommeren de smaad te verwijderen, eventueel met hulp van een rechtswinkel, vakbond, rechtsbijstandsverzekering of advocaat.

Ik vermoed dat je ook schadevergoeding kunt claimen, en die zou fors kunnen zijn (denk aan gederfd salaris), maar ik zou zeker een advocaat raadplegen voordat je stappen in die richting zet.

En je kunt er zelfs aangifte van doen bij de politie.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 september 2010, 15:21
ikke_1690 ikke_1690 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 september 2010
Berichten: 6
ikke_1690 is on a distinguished road
Standaard

Ik zou denk ik juridische stappen ondernemen, tijdens een sollicitatie het meteen vermelden zolang het nog op internet staat, dan kunnen hun er ook niet verkeerd over denken. En ik zou ook na de politie gaan en misschien de vakbod raadplegen

Hopenlijk is het snel van het Net af
succes

Mvg Ikke
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 september 2010, 17:04
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Complicerende factor is dat het blijkbaar een bedrijf in het buitenland betreft. In Nederland gaan klagen zal weinig zin hebben.Beste optie schat ik zo in is een advocaat inschakelen in het land van vestiging van het bedrijf en die actie laten ondernemen.

Bijkomend probleem is wel dat zelfs als het bedrijf de tekst verwijderd, het nog een tijd in de zoekmachines te vinden zal zijn. Een rectificatie zou het beste zijn.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 september 2010, 17:21
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Heb je ook een linkedInprofiel? Dan zou je zoveel mogelijk referenties kunnen verzamelen, van mensen die positief over je schrijven. Dan haal je het negatieve onderuit en maak je er iets positiefs van.

Aan deze situatie kun je misschien niets veranderen, maar aan je gevoel wel!

Succes en zet hem op

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
referenties

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon