Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je competenties ontwikkelen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 augustus 2008, 22:27
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard TIP: ontdek nu eens je echte competenties en authentieke zelf

Ik zit hier nu een paar weekjes op dit forum en ik vind het heel leuk om de sollicitatiebrieven te lezen hier.

Maar wat mij hier vooral zo opvalt (en al langer ook als P&O-er) is dat iedereen er van die standaard competenties in gooit.

Met name:

Zelfstandig
Flexibel
Teamspeler
Resultaatgericht
Enthousiast (deuh..... soms wel tot 3x in een brief...zucht...)

...scoren uitermate hoog.

Zijn we nu allemaal zo, of is dit een sociaal gewenst plaatje omdat je nu eenmaal zo hoort te zijn!!

Nu zijn Nederlanders natuurlijk een ster in het "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg" principe, maar wil je dat echt???

Wil je een eenheidsworst zijn of wil je je presenteren zoals je echt bent?

Ongetwijfeld ben jij ook een zelfstandige, flexibele, enthousiaste en resultaatgerichte teamspeler, maar dit zijn van die holle kreten / containerbegrippen.
Bovendien zijn dit eigenlijk competenties die je kunt ontwikkelen en aanleren (en zelfs veinzen).

Maar wat onderscheidt jou dan eigenlijk van de rest van alle andere enthousiaste, zelfstandige, flexibele en resultaatgerichte teamspelers?

Presenteer jezelf eens wat authentieker en laat je zelf zien.

(...... en kopieer vooral niet alle gevraagde competenties uit de vacature tekst.)

groetjes

Tessa, intuitief, bruizend, motiverend en inspirerend, netwerken, humor, blikopener en smaakmaker, origineel, geestdriftig, overtuigend, open, volhardend, gevoelig en authentiek.
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 augustus 2008, 09:00
Lina Lina is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 82
Lina is on a distinguished road
Standaard Re: TIP: ontdek nu eens je echte competenties en authentieke zelf

Tessa,

Je hebt helemaal gelijk, maar met een onderwerps-regel zoals jij hem geplaatst hebt had ik tips verwacht hoe je die competenties kunt ontdekken en ontwikkelen.

Lina
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 augustus 2008, 15:27
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: TIP: ontdek nu eens je echte competenties en authentieke zelf

Daar zijn hele leuke oefeningen en methodes voor...

Ik zal niet al mijn "trade secrets" hier posten (gotta make a living) maar ik kan wel wat tips geven..

Kijk eens naar je "slechte" eigenschappen
De meesten vinden het moeilijk om goede eigenschappen op te noemen maar weten wel een hele rij "slechte" eigenschappen.
Ga nu eens naar die eigenschappen kijken en vraag je af of die echt wel zo slecht zijn als jij zelf denkt.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen slechte eigenschappen bestaan, alleen uitdagingen. Maar aan iedere uitdaging zit een positieve kant.
Met de kernkwadrant kan je daar achter komen.
http://www.carrieretijger.nl/functio...ernkwaliteiten


Kijk naar "vergeten" eigenschappen
Omdat jij het zelf de normaalste zaak van de wereld vindt, vergeet je je eigen goede eigenschappen wel eens. Een mens is ook geneigd om er van nature van uit te gaan dat waar zij goed in zijn en logisch vinden te projecteren op een ander. Zo vond ik het doodnormaal om een goed inlevingsvermogen te hebben. Dat heeft toch iedereen, dacht ik..... Maar dat valt behoorlijk tegen.
Kijk dus eens naar eigenschapppen van jezelf waarvan je denkt dat iedereen dat heeft.... je zult verbaasd zijn dat dat niet zo is.


Vraag in je omgeving eens een "360 graden feedback".
Laat anderen in je omgeving eens antwoorden op de volgende vragen:

- Wat is mijn meest onderbenutte talent?
- Wat denk jij dat ik het liefst de hele dag zou willen doen?
- Welke leuke eigen-aardigheden heb ik?
- omschrijf mij eens in 1 treffend woord (of mooie metafoor)
- wat kan ik beter dan 10.000 andere mensen?


....en kijk eens verder op deze site want er staan hier ook veel tips...

Succes

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 augustus 2008, 19:49
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: TIP: ontdek nu eens je echte competenties en authentieke zelf

De brief wordt overschat. Volgens mij gaat het er met name om of de brief redelijk leest maar het belangrijkste is of het CV aansluit op de wensen van de werkgever.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 augustus 2008, 00:00
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: TIP: ontdek nu eens je echte competenties en authentieke zelf

Het gaat niet alleen om de brief, maar om het hele sollicitatieproces.

Ja een brief is de eerste stap, maar ik heb nu zelf bijna 10 jaar ervaring als P&O-er en ik krijg maar weinig brieven te zien.

Dus ja, mee eens Henk, de brief is een overschat medium.

Sterker nog, ik denk dat het oude solliciteren met brief en CV en zeker het papieren solliciteren zal verdwijnen (als die niet al zo goed als verdwenen zijn, ik heb al jaren geen oranje of rode brievenbus meer gezien). Maar goed dat terzijde...

Neemt niet weg dat een goede dosis zelfkennis en zelfreflectie (en van daaruit zelfvertrouwen) de belangrijkste ingredienten zijn op weg naar je droombaan.

En helaas is dat iets dat bij veel sollicitanten ontbreekt. Die noemen in een gesprek dat sociaal gewenste rijtje op. En dat is jammer, want het is veel leuker als je jezelf durft te laten zien.
Bovendien prikt een goede interviewer er toch wel door heen.

Je hebt trouwens ook alleen maar jezelf er mee. Je wilt toch een baan die bij je past? Wat heb je er dan aan als je jezelf te kort doet (of erger nog: jezelf anders voordoet).

En ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat je soms niet eens door hebt.
Soms wil je zelf zo graag aan een droomplaatje in je hoofd voldoen, dat je jezelf ook echt gelooft....

Wring jezelf niet in allerlei bochten, maar wees gewoon jezelf. Niemand is daar beter in dan jij.... (en zie mijn onderschrift!!)

Dat bedoelde ik te zeggen......

groetjes
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 augustus 2008, 11:56
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: TIP: ontdek nu eens je echte competenties en authentieke zelf

Als je in een gesprek jezelf bent dan is er wel of geen klik met een werkgever. De meeste werkgevers zitten niet te wachten op allerlei wollige verhalen maar willen gewoon weten of een kandidaat in het team past en bij de functie past.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 augustus 2008, 12:45
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: TIP: ontdek nu eens je echte competenties en authentieke zelf

Precies.

En als je jezelf bent en je wordt afgewezen, dan is die klik er gewoon niet en hoef je daar ook geen drama van te maken. Soms past een bedrijf of functie bij nader inzien ook helemaal niet bij jou.

Wij vinden dat heel logisch Henk, maar helaas is dat niet voor iedereen het geval.


Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon