Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 16 augustus 2007, 15:54
Jerry22 Jerry22 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2007
Berichten: 1
Jerry22 is on a distinguished road
Standaard Waarom ben je tevreden met je werk?

Uit onderzoeken blijkt dat een overgroot deel van werkende mensen (circa tweederde) te kennen geeft tevreden te zijn met hun werk. Echter, tegelijkertijd wordt er veel geklaagd over de inhoud, arbeidsomstandigheden, loon en andere aspecten van het werk. Dit wordt ook wel de paradox van de arbeidstevredenheid genoemd.

Wat ik mij nu afvroeg is hoe werkenden tot een totaaloordeel komen over hoe tevreden ze met hun werk zijn. Zou het zo zijn dat mensen wel over de mindere kanten van hun werk hun klachten kunnen uiten terwijl deze werknemers algeheel gezien toch tevreden kunnen zijn over hun werk?
En wat zegt arbeidstevredenheid dan nog over de kwaliteit van het werk dat je doet? Kan iemand die zware handarbeid verricht of een stressvolle baan heeft net zo goed tevreden zijn als iemand die werk verricht met kwalitatief gunstigere eigenschappen?

Zelf denk ik namelijk dat iemands persoonlijkheid voor een belangrijk deel bepaalt of die persoon tevreden is met het werk of niet. De ene persoon staat nou eenmaal “van nature” positiever in het leven en zal zich wellicht minder gauw ergeren aan eventuele ongunstige eigenschappen van het werk dan andere mensen. Af en toe klagen kan dan natuurlijk best, maar dan kun je totaal gezien nog wel tevreden zijn. Meer negatief ingestelde personen zullen in dat geval de ongunstige eigenschappen van het werk zich sterker aantrekken, waardoor ze wellicht algeheel gezien ontevreden over hun werk zullen zijn.

Dit vroeg ik mezelf al tijdenlang af en ik heb de mogelijkheid aangegrepen om dit vraagstuk als scriptieonderwerp te gebruiken voor mijn studie Sociologie aan de Erasmus Universiteit. Ik wilde behalve hier een discussie aanzwengelen ook de daad bij het woord voegen en uiteindelijk hier de uitkomsten van mijn scriptie presenteren. Hiervoor ben ik overigens nog op zoek naar extra respondenten via een korte online vragenlijst (zie onderstaande link), specifiek mensen met een part- of fulltime baan (geen scholieren of studenten!), om tot betrouwbaardere conclusie te komen. http://www.thesistools.com/?qid=35178&ln=ned Je maakt dan trouwens ook nog kans op iris-cheques.

Maar hoe denken jullie hierover? Waarom denk je dat je zelf tevreden of ontevreden bent over je werk? Komt tevredenheid voort uit de kwaliteit van het werk, of door iemands persoonlijkheid? Of beiden? Of misschien is de hoogte van het salaris wel erg belangrijk? Graag jullie mening !
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Sollicitatiebrief pedagogisch medewerker Jule Sollicitatiebrief en cv 9 29 oktober 2009 10:27
Sollicitatiebrief medewerker begeleiding huishoudelijke dienst UMCG suleika Sollicitatiebrief en cv 0 21 maart 2007 13:59
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11
SPW opleiding sollicitatiebrief (ben duits) - please help! julia Sollicitatiebrief en cv 2 21 oktober 2005 13:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon