Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 april 2008, 20:24
Ann Ann is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 2
Ann is on a distinguished road
Standaard Baankansen Hbo studie loi

Hallo!

Ik zit in dubio.
Ik wil Toegepaste psychologie gaan studeren. Deze Hbo opleiding wordt door het loi aangeboden als erkende studie. Ook heb ik de mogelijkheid om dezelfde (?) studie aan de fontys hogescholen in deeltijd te volgen. Ik ben benieuwd wat het verschil ik qua toekomstperspectief tussen beide studies.. Zijn er mensen die ervaring hebben met solliciteren, baankansen op basis van een diploma van de Loi hogeschool? (hoe reageert bijv. een werkgever, hoe staan je kansen bij het zoeken naar een stageplaats..etc.)
Nb; de studie aan de LOI duurt 3 jaar, terwijl de reguliere deeltijdstudie 4 jaar omvat!

Ik hoop dat ik wat advies krijg van een ieder! Ik wil pas in september starten, dus gelukkig heb ik nog de tijd!

Groeten van Ann
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 april 2008, 07:54
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Baankansen Hbo studie loi

Een opleiding psychologie via de LOI of Fontys of welke HBO dan ook is vooral voor je eigen interesse en vermaak. Volgens mij zijn er al genoeg WO psychologen die geen werk kunnen vinden en voldoende afgestudeerden van toegepaste psychologie HBO-opleidingen (zoals SPH enzovoorts) waardoor je er niet tussen komt denk ik.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 april 2008, 14:59
Ann Ann is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 2
Ann is on a distinguished road
Standaard Re: Baankansen Hbo studie loi

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
Een opleiding psychologie via de LOI of Fontys of welke HBO dan ook is vooral voor je eigen interesse en vermaak. Volgens mij zijn er al genoeg WO psychologen die geen werk kunnen vinden en voldoende afgestudeerden van toegepaste psychologie HBO-opleidingen (zoals SPH enzovoorts) waardoor je er niet tussen komt denk ik.
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje kort door de bocht...maar goed, ieder zijn mening...
Juist door de individualisering (en verharding) van de maatschappij van vandaag en nabije toekomst is er een toenemende vraag aan coaches en begeleiders op psychologisch vlak. Dit neemt niet weg dat ik dit absoluut geen goede zaak vind...een ieder heeft het recht om te ervaren hoe het is om je eigen leven te kunnen sturen, ongeacht de invloeden van buitenaf...Dit betekent niet dat alles maar psychologisch benaderd moet worden, maar het levert wel een flinke bijdrage, daar waar de problematiek van mensen het dagelijks functioneren zodanig kan beinvloeden dat het het relativeringsvermogen en effectief handelen/gedrag in de weg staat!
Mijn keuze voor deze studie is 100% gebasseerd op motivatie! En dan zeg ik op mijn beurt, als je goed bent in je vak, wat dat dan ook mag zijn, dan kom je waar je zijn wil! Dat de psyche van de mens tegelijkertijd ook mijn interesse heeft is daarbij een fijne bijkomstigheid, en heeft naar mijn idee niks met 'vermaak' te maken.

Vanwaar jouw idee hierover, Henk? Hier ben ik dan weer benieuwd naar!

Groetjes Ann
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 april 2008, 17:14
Brechje
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Baankansen Hbo studie loi

Hoi Ann,

De studies aan de LOI gaan er volgens mij vanuit dat je al een stageplek hebt en enige vrijstellingen anders kun je volgens mij nooit een HBO in drie jaar proppen. Wat ik zou doen is de beide opleidingen naast elkaar zetten en met elkaar vergelijken. Wat zijns de voor en tegens. Bijvoorbeeld: welke afstudeerrichtingen hebben ze en welke vakken krijg je? Ligt er namelijk aan wat jij met de studie wil bereiken en welke opleiding daarbij past daar kom je wel achter. Daar stem je de opleiding op af (omgekeerde redenering) Verder: hou je afstandsonderwijs e.d.? Of lijkt je het leuk om op een fysieke HBO te zitten. Met andere woorden hoe leer jij? Zelf zou ik kiezen voor een reguliere studie omdat dit mij veel leuker lijkt, om samen met andere studenten veel te kunnen samenwerken en te kunnen overleggen. En ik heb hoorcolleges e.d. altijd (meestal) heel nuttig gevonden. Tevens zou ik ook kiezen voor de meest praktisch ingestoken studie juist omdat het werkveld nog heel pril is. En verder zou ik de reikwijdte van de erkenning van het LOI ook vergelijken met dat wat Fontys biedt.

Maar met een goede keuze in stageplek kom je ook een heel end. De clue zit erin hoe goed je nu al weet wat je straks ermee wil gaan doen. Dan kom je idd wel.

Heel veel succes met kiezen en met je opleiding!

Groetjes,
AL
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 april 2008, 19:27
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard Re: Baankansen Hbo studie loi

Hoi Ann,

Wat heb je voor vooropleiding gedaan? Als je al hbo of iets dergelijks achter de rug hebt, kan de LOI als aanvulling wel een goede optie zijn. Maar als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik voor een reguliere opleiding kiezen. Aan een reguliere hbo-instelling leer je immers belangrijke vaardigheden die je niet in je eentje achter je pc opdoet. En dat komt je mogelijkheden op de arbeidsmarkt niet ten goede.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 april 2008, 21:55
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Baankansen Hbo studie loi

Ik baseer dat op waarnemingen in mijn eigen werkveld.

Het is zeker een leuke opleiding als je er interesse in hebt maar het brood is vaak wel dun belegd na afronding. En als zelfstandige iets doen is vaak schraapwerk zonder zekerheden zoals pensioen enzovoorts.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 april 2008, 12:59
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Baankansen Hbo studie loi

Steun voor Henk: LOI biedt ook hobby-cursussen als Astrologie voor beginners. Hoe goed geaccrediteerd een HBO opleiding van het LOI ook is, dat soort cursussen straalt af op het gevoel van kwaliteit dat ik er als potentiele opdrachtgever/ werkgever bij heb.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 april 2008, 18:04
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: Baankansen Hbo studie loi

Citaat:
Steun voor Henk: LOI biedt ook hobby-cursussen als Astrologie voor beginners. Hoe goed geaccrediteerd een HBO opleiding van het LOI ook is, dat soort cursussen straalt af op het gevoel van kwaliteit dat ik er als potentiele opdrachtgever/ werkgever bij heb.
Volgens mij haal je certificering en accreditatie door elkaar, Catbert. Een opleiding kan niet goed of slecht geaccrediteerd zijn. Accreditatie is een keurmerk dat wordt toegekend door de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie). Een opleiding krijgt het keurmerk als het aan bepaalde vastgestelde minimale kwalitatieve maatstaven voldoet.
Als het LOI een geaccrediteerde opleiding aanbiedt, wil dat dus zeggen dat deze opleiding door de NVAO is goedgekeurd en van voldoende niveau is.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 april 2008, 18:11
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Baankansen Hbo studie loi

Ik haal niets door elkaar 'goed geaccrediteerd' is strikt taalkundig niet helemaal zuiver, maar je mist mijn punt: Een geaccrediteerde, goede opleiding bij het LOI heeft in mijn ogen toch een lage kwaliteitsbeleving.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 april 2008, 22:31
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Baankansen Hbo studie loi

Nagenoeg alle opleidingen in NL zijn NVAO geaccrediteerd. Maar dat zeg niets over de beleving bij werkgevers en het publiek in NL. Voorbeeld: je kunt bij de LOI ook een Master of Business Administration (MBA) doen maar dit zal niemand bij Shell / Philips enzovoorts serieus nemen als je daarmee voor een manager functie solliciteert. Doe je deze opleiding echter bij de Rotterdam Business School (Erasmus Universiteit) dan word je direct serieus genomen. En dat geld denk ik ook voor regulier HBO versus LOI / NTI enzovoorts.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advies nodig (studie volgen? LOI?) RobV Opleiding kiezen en volgen 4 19 mei 2008 09:39
Welke studie HBO? Rosina Opleiding kiezen en volgen 1 2 maart 2008 23:11
HBO communicatie via NTI of LOI of ergens anders? barbie Opleiding kiezen en volgen 1 14 december 2007 20:00
Loi hbo propedeuse overstap uni cewinta Opleiding kiezen en volgen 1 31 oktober 2007 10:18
Doorstuderen, hogeschool of LOI? Yapi Opleiding kiezen en volgen 8 15 juli 2006 00:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon