Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 juni 2012, 16:53
Eric Eric is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2011
Berichten: 13
Eric is on a distinguished road
Standaard Hoe jobhoppen verdedigen in sollicitatiegesprek?

Hallo Allemaal,

Ik ben werkzaam in de ict (veel projectmatig werk), en op dit moment aan het rondkijken naar een nieuwe baan, en krijg op basis van mijn c.v. redelijk vaak de vraag waarom ik zoveel werkgevers heb gehad, en per werkgever relatief kort ben gebleven (+/- 2 jaar).

Op de een of andere manier lijken werkgevers op zoek te zijn naar iemand die zich voor de rest van zijn leven wil vastleggen bij een bedrijf, maar nemen vervolgens iemand aan met een tijdelijk contract of op flex/detacherings basis. Waar ik op zich geen probleem mee heb, aangezien veel wisselen heel lucratief kan zijn. Maar het is allemaal wel redelijk hypocriet.

Mijn vraag is hoe ga je in de praktijk om met zo iets. Hoe geef je een positieve draai aan een cv als ik, en hoe beantwoord je vragen als: waarom blijf je relatief kort bij een werkgever, en blijf je niet gewoon 10 jaar zodat je je intern kan ontwikkelen.

Alvast bedankt voor alle ideeën/inzichten.

Met vriendelijk groet,
Eric
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 juni 2012, 21:45
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Er is inderdaad veelal sprake van hypocrisie. Als ze je willen hebben dan krijg je een aanbieding. Zo niet dan verzinnen ze van alles om geen aanbieding te doen. Niet teveel van aantrekken dus. Veel werkgevers zitten het liefste voor een dubbeltje op de eerste rij.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 juni 2012, 00:11
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

waarom geef je niet als antwoord terug dat je je breed georienteerd hebt zodat je je kennis ook verbreed hebt. Vandaar meerdere werkgevers/opdrachten waar je toekomstig werkgever weer baat bij heeft.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 juni 2012, 01:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
krijg op basis van mijn c.v. redelijk vaak de vraag waarom ik zoveel werkgevers heb gehad, en per werkgever relatief kort ben gebleven (+/- 2 jaar).
Als je voor elke afzonderlijke oud-werkgever de vraag zou moeten beantwoorden waarom je daar bent weggegaan, hoe zou het rijtje antwoorden dan luiden?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 juni 2012, 13:52
kdr1988 kdr1988 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 juni 2012
Berichten: 3
kdr1988 is on a distinguished road
Standaard

het is belangrijk dat je dit kan verklaren als een pluspunt.

Een mogelijk argument is dat je jong bent en je door veel te wisselen van baan je meer leert en ziet van verschillende bedrijven. ter oriëntatie dus.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 juni 2012, 14:00
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Hoi Eric,

Waarom ben je aan het jobhoppen? Hou je van afwisseling, wil je veel nieuwe dingen leren, zou je het liefst korte trajecten doen en misschien voor jezelf willen beginnen?

Ben benieuwd naar je antwoord.

Groeten van Hetty

P.S. Een werkgever kan profijt hebben van een jobhopper, want die is meestal snel ingewerkt, doorziet situaties snel en weet van aanpakken. Behalve als de jobhopper niet weet wat hij wil en niet goed functioneert, maar dat lees ik niet uit je verhaal.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 juli 2012, 10:18
Eric Eric is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2011
Berichten: 13
Eric is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Primago advies Bekijk bericht
Hoi Eric,

Waarom ben je aan het jobhoppen? Hou je van afwisseling, wil je veel nieuwe dingen leren, zou je het liefst korte trajecten doen en misschien voor jezelf willen beginnen?

Ben benieuwd naar je antwoord.

Groeten van Hetty

P.S. Een werkgever kan profijt hebben van een jobhopper, want die is meestal snel ingewerkt, doorziet situaties snel en weet van aanpakken. Behalve als de jobhopper niet weet wat hij wil en niet goed functioneert, maar dat lees ik niet uit je verhaal.
@Rene. Ik denk dat het in alle gevallen een kwestie was van betere kansen op een andere plek qua geld of ontwikkeling. Of gewoon omdat ik vast zat in een baan en ergens anders wilde verder kijken.

@Primago. Gevoelsmatig zou ik inderdaad het liefst voor mezelf beginnen. Maar tot nu toe heb ik het netwerk aspect nog niet goed in de vingers. De opdrachten zelf en het sturen van de projecten gaat best goed. Maar het contacten leggen en vervolgopdrachten binnenhalen nog niet. Is een lastige sprong om te maken van werken voor een werkgever naar zzp.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 juli 2012, 17:27
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
Ik ben werkzaam in de ict (veel projectmatig werk)
Hoi Eric, als je veel projectmatig werk doet, ben je dan eigenlijk aan het jobhoppen? Als je als zelfstandige projecten uitvoert, dan heb je weliswaar verschillende opdrachtgevers, maar je bent zelf de baas. Als je veel als uitzendkracht werkt, dan heb je ook veel werkgevers, maar het uitzendbureau is je uiteindelijke werkgever. Misschien kan je CV aangepast worden zodat het niet zo'n jobhop uiterlijk heeft door je werkervaring simpelweg anders te ordenen en te formuleren.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 juli 2012, 22:24
Eric Eric is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2011
Berichten: 13
Eric is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stijnhommes Bekijk bericht
Hoi Eric, als je veel projectmatig werk doet, ben je dan eigenlijk aan het jobhoppen? Als je als zelfstandige projecten uitvoert, dan heb je weliswaar verschillende opdrachtgevers, maar je bent zelf de baas. Als je veel als uitzendkracht werkt, dan heb je ook veel werkgevers, maar het uitzendbureau is je uiteindelijke werkgever. Misschien kan je CV aangepast worden zodat het niet zo'n jobhop uiterlijk heeft door je werkervaring simpelweg anders te ordenen en te formuleren.
Het gaat om projecten onder de kap van bedrijven (wel veel extern). En ik heb geen eigen bedrijf, dus ik kan niet alles bij elkaar schuiven. Misschien moet ik het verhaal omdraaien en me direct gaan richten op projecten. En dan als zzp'er. Feitelijk doe ik dat al half.

Weet iemand waar ik praktische informatie kan vinden over zo'n stap (wat moet je op orde hebben voor je ergens gaat praten). En eventueel sites met opdrachten (of tussenpersonen).

Alvast bedankt voor alle tips en ideeën.

Met vriendelijke groet,
Eric
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 juli 2012, 22:50
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
Het gaat om projecten onder de kap van bedrijven (wel veel extern). En ik heb geen eigen bedrijf, dus ik kan niet alles bij elkaar schuiven. Misschien moet ik het verhaal omdraaien en me direct gaan richten op projecten. En dan als zzp'er. Feitelijk doe ik dat al half.

Weet iemand waar ik praktische informatie kan vinden over zo'n stap (wat moet je op orde hebben voor je ergens gaat praten). En eventueel sites met opdrachten (of tussenpersonen).

Alvast bedankt voor alle tips en ideeën.

Met vriendelijke groet,
Eric
Maak eens een lijstje zodat ik kan zien wat je precies bedoelt. Als je projecten doet voor bedrijven, dan kan je die bedrijven toch gewoon in je CV zetten? Zolang je duidelijk maakt dat het projectwerk is, zal niemand je beschuldigen van jobhoppen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
2e sollicitatiegesprek: hoe zie ik mijzelf in de rol van teamleider? George69 Sollicitatiegesprek 6 24 februari 2012 15:17
Hoe baan afwijzen na vervelend sollicitatiegesprek? sunshine82 Sollicitatiegesprek 14 18 maart 2010 23:14
Sollicitatiegesprek voor andere functie: hoe aanpakken? Alexandra Sollicitatiegesprek 0 13 oktober 2009 20:27
hoe verkoop ik mezelf in een sollicitatiegesprek roland Sollicitatiegesprek 3 22 oktober 2008 21:23
Ontslagen maar weet niet waarom: hoe uitleggen in sollicitatiegesprek? Anthony Sollicitatiegesprek 6 11 september 2008 20:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon