Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 juni 2006, 01:16
curicat curicat is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 5
curicat is on a distinguished road
Wink Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Hallo,

Ik ben bijna klaar met mijn HBO opleiding Trade Management gericht op Azië. Hierna ben ik in het bezit van een Bachelor in Business Administration. Mijn carrieredoel is echter geen management positie maar Management Assistant (vergelijkbaar met directiesecretaresse). Om hier te komen ben ik van plan een startersfunctie te zoeken die:
- ik met mijn HBO diploma aankan én
- mij ook een goed uitgangspunt bied en werkervaring om tot Management Assistant door te kunnen groeien.
- Ook is een redelijk salaris waarmee ik mijn huur, onderhoud en cursusgeld mee kan betalen hartelijk welkom.
Terwijl ik werkervaring opdoe wil ik de benodigde cursussen en opleidingen volgen die nodig zijn voor Management Assistant.

Mijn vraag is: Welke functies die ik met mijn HBO diploma kan vervullen zijn geschikt om door te groeien tot Management Assistant? Ik dacht aan Administratief Medewerker, maar zijn er ook hogere of bredere functies van waaruit ik kan beginnen?

Groetjes,
Curicat
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 juni 2006, 10:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Hoe word je office manager, directiesecretaresse of management-assistent?
"De meeste office managers en directiesecretaresses zijn doorgegroeid vanuit een secretariële functie en hebben zich met cursussen het vak eigen gemaakt."
De normale opstap lijkt me de functie secretaresse.

Ik zou wel vanaf het begin je ambitie duidelijk maken en een beetje een zelfstandige en brede secretaressefunctie zoeken in een organisatie met mogelijkheden om veel ervaring op te doen. Misschien biedt een kleine organisatie daarvoor meer kansen dan een grote.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 juni 2006, 11:19
mariëlle de Groot mariëlle de Groot is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 2
mariëlle de Groot is on a distinguished road
Standaard Re: Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Beste Curicat,

Ik krijg het idee dat je bij de functie Management Assistant een heel duidelijk beeld hebt van wat het inhoudt. Dat leid ik af aan het feit dat je met je Hbo- diploma het idee hebt dat je ernaar toe moet werken en verschillende stappen zal moeten zetten om er te komen.

De functie management-assistent (de Nederlandse variant) kan naar mijn ervaring van alles inhouden. Van iemand die de agenda bijhoudt en de kopieerklusjes doet, tot iemand die een manager meer inhoudelijk ondersteunt. Met jouw opleiding denk ik dat het laatste logischer is. Meer assistent manager?

Over jouw vragen. Waarom probeer je niet een vakantiebaan te krijgen als administratief medewerker. Vaak is dit een functie op mbo-niveau. Na een maand kun je wel inschatten of deze baan je iets te bieden heeft in je ontwikkeling, of dat je best een niveau hoger kunt insteken. Zeker als je nog weinig werkervaring in stages of bijbanen hebt is het geen slecht idee te beginnen met een baan die iets onder je niveau ligt. Leren werken is ook een behoorlijke stap op zich.

Ook uitzendbanen geven je de ruimte om rond te neuzen en een duidelijk beeld van verschillende organisaties te krijgen. Ik denk zelfs dat je als flexibele medewerker snel voor een functie als management assistent (maar dan weet ik nog steeds niet precies wat je ermee bedoelt) in aanmerking komt.

Over het salaris. Met een hbo opleiding kun je ook bij het uizendbureau een redelijk salaris verdienen. Waarschijnlijk in vergelijking met je studentenbudget een vorstelijk inkomen.

Wat precies het pad is voor jou is, dat is lastig te zeggen. Dat hangt er ook helemaal van af wat jij juist in die functie zoekt. Wat je ervan verwacht.

Kun je me daar wat meer over vertellen?

Met vriendelijke groete,
Mariëlle de Groot
redactieteam Carrièretijger
schrijver van het artikel over officemanager en directiesecretaresse
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juni 2006, 14:56
curicat curicat is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 5
curicat is on a distinguished road
Wink Re: Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Beste Marielle de Groot,

Bedankt voor de reactie. Wat ik met de functie Management Assistant bedoel komt erg overeen met het artikel van Office Manager/Directie scretaresse.

Ik wil graag de rechterhand en steun en toeverlaat van een manager zijn. Een soort secretaresse, maar dan met meer verantwoordelijkheid en een breder taakgebied om de manager op alle begieden van zijn werk te kunnen ondersteunen.
Mijn huidige opleiding richt zich op management functies. Ik ben gedurende de afgelopen jaren erachter gekomen dat ik het liefst deze functies ondersteun. Ik wil niet slechts secretaresse worden, dat vind ik zonde van mijn hbo diploma. Daarom richt ik me ook management assistent.

Ik ben zoals je al voorstelde inderdaad van plan eerst zoveel mogelijk werkervaring op te doen terwijl ik parttime doorstudeer. Ik zal ook al te denken aan administratief medewerker. Wat ik echter niet weet is welke functies er eigenlijk allemaal op administratief gebied zijn en op welk niveau het werk dan ligt(mbo of hbo). Dat probeer ik nu uit te vinden om zo gericht mogelijk naar een functie te kunnen zoeken die mij effectief en efficient leidt naar de positie die ik wil.

Ik kan bijvoorbeeld niet met een secretaresse functie beginnen omdat ik geen secretariele opleiding heb gehad.

Je tip om via uitzendbureau's iets te zoeken lijkt mij wel interessant. Wellicht kunnen ze mij daar ook meer vertellen over de bestaande functies op administratief gebied.

Ik ben van plan om na ruim een jaar werkervaring opgedaan te hebben een avondopleiding te volgen voor MBO niveau 4 - directiesecretaresse. Wanneer ik dat diploma heb, zal ik denk ik wel sneller hogerop komen.

Met vriendelijke groet,
Curicat
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 juni 2006, 15:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door curicat
Ik kan bijvoorbeeld niet met een secretaresse functie beginnen omdat ik geen secretariele opleiding heb gehad.
Is dat zo? Is dat echt zo? Weet je zeker dat dat echt zo is? (met dank aan Katie Byron )

Een werkgever zal eerder aannemen dat je met hbo Trade Management een te hoge opleiding hebt en dus snel weer weg bent, dan dat je het niet zou kunnen. Als je dus een werkgever vindt die een secretaresse zoekt met doorgroeiafspraak naar managmentassistent, dan zit je gebeiteld.

Wel aan je spelling werken hoor!
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 juni 2006, 15:39
curicat curicat is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 5
curicat is on a distinguished road
Standaard Re: Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Oh, zo had ik het nog niet bekeken. Als het zou lukken is secretaresse wel een betere opstap dan slechts een administratieve functie. Heel erg bedankt!!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 juni 2006, 15:50
mariëlle de Groot mariëlle de Groot is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 2
mariëlle de Groot is on a distinguished road
Standaard Re: Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Veel succes Curicat,

Ik ben het zeker met René eens dat je met je hbo-opleiding zeker zeer voldoende gekwalificeerd bent als secretaresse. Zeker als je praktisch bent ingesteld, accuraat bent en een zekere handigheid hebt. Vaak zul je ook overgekwalificeerd zijn. Kijk bij sollicitaties zeker naar het werk en denkniveau dat gevraagd wordt!

Nog een tip.
Kijk ook breder. Voor meer inhoudelijke functies kun je ook aan een staffunctie denken. Dan ben je ook gericht op het ondersteunen van het management, maar wel op een meer inhoudelijk niveau. Dat bied je op de langere termijn waarschijnlijk meer mogelijkheden.

Meer daarover kun je vinden in het artikel over lijn, staf en ondersteuning.

Groetjes en veel succes en plezier in je ontdekkingsreis.

Mariëlle de Groot
Carrièretijger
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 juni 2006, 15:53
curicat curicat is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 5
curicat is on a distinguished road
Standaard Re: Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Heel erg bedankt voor jullie advies. Ik heb nu weer een wat beter beeld van de mogelijkheden en ideeen gekregen hoe ik het kan aanpakken. Bedankt!!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 juli 2006, 21:54
Jennifer23 Jennifer23 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juni 2006
Berichten: 2
Jennifer23 is on a distinguished road
Standaard Re: Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Beste Curicat,

Ik las dat je geïnteresseerd bent om als management assistente werkzaam te willen zijn in de toekomst. Zelf doe ik de opleiding Office Management op HBO Nederland waarmee ik bijna klaar ben.

Met mijn opleiding kan ik office manager, directie secretaresse e.d. worden. Wat je zou kunnen doen is ook deze opleiding volgen. HBO Nederland is een voltijd opleiding, echter ga je maar 3 dagen in de week naar school. Dit zijn dan ook nog eens halve dagen waardoor je veel tijd hebt om er zelf bij te werken. Het voordeel is dat wanneer je deze gerichte opleiding doet, je allerlei cursussen kunt volgen.

Denk hierbij aan Word beginners en gevorderden, powerpoint, Excel beginners en gevorderden, Acces en een typediploma. Normaliter zijn dit soort computercursussen ontzettend duur maar wel belangrijk in het beroep wat jij aangeeft te willen uitvoeren. Het voordeel is dus dat je in het eerste jaar van de studie al deze cursussen kunt volgen en hiervoor ook een erkend certificaat krijgt.

Ik denk met jouw vooropleiding op HBO niveau je veel vrijstellingen kunt krijgen en dat je extra vakken (ivm extra credits) niet hoeft te volgen. Dit scheelt je dan ook weer veel tijd. Dit alles zou betekenen dat je zo'n opleiding zonder al te veel inspanning kunt halen en wat tevens een perfecte opleiding is om in de toekomst office manager of directie secretaresse te worden.

Ook kun je eens op de site van sheidegger kijken. Dit is een opleidingsinstituut waar ze erg interessante opleidingen geven tegen een normale prijs.

Ik ben benieuwd wat je in de toekomst gaat doen! Wel kan ik je zeggen dat het beroep office manager ontzettend leuk en veelzijdig is. Het is zeker een aanrader wanneer je organisatorisch sterk bent. Zelf ben ik nu werkzaam als assistente office manager en vindt het ontzettend leuk. Wanneer ik klaar ben met mijn studie wil ik zeker in een groot bedrijf werkzaam zijn als Office Manager.

Het voordeel van het beroep (ook van directie secretaresse) is dat je in elke soort branche en bedrijf terecht kan.

Ik hoop dat je iets aan mijn adviezen hebt en ben benieuwd wat je in de toekomst gaat doen.

Hartelijke groet,

Jennifer
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 juli 2006, 13:43
curicat curicat is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 5
curicat is on a distinguished road
Wink Re: Advies graag!! d(^_^)b startersfunctie voor doorgroeien tot Management Assistant

Beste Jennifer,

Heel erg bedankt voor je advies. Het klinkt wel interessant, vooral dat ik ernaast ook kan werken en ik mogelijk veel vrijstelling kan aanvragen. Ik ben op de website geweest van HBO Nederland en heb informatie aangevraagd. Ik denk er serieus over om deze opleiding te volgen. Succes met de afronding van de studie en nogmaals heel erg bedankt!

Curicat
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon