Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 december 2014, 22:47
BBQ BBQ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 december 2014
Berichten: 2
BBQ is on a distinguished road
Standaard Je hart achterna gaan maar alleen tegen muren oplopen

Beste mensen,

Ik heb jullie advies nodig. Jaren geleden heb ik geprobeerd om leraar geschiedenis te worden. Echter door familieomstandigheden moest ik noodgedwongen stoppen. Zowel uit financieel als psychisch oogpunt. Omdat ik het mentaal niet kon opbrengen om de draad weer op te pakken qua leraarschap, ben ik op aanraden van een vriend een hele andere opleiding begonnen. Zo van, doe even iets nieuws dan komt het allemaal wel weer goed met je.

Echter merk ik nu dat ik in dat werkveld mijn ziel en zaligheid niet kwijt kan. Daarnaast ben ik nu al geruime tijd (2 jaar) werkzoekende. Ik denk ook dat dit deels komt omdat ik mijn hart niet heb gevolgd. Als je ergens geen passie in heb, wordt je er ook nooit echt goed in.

Geld voor een studie heb ik nu ook niet omdat ik maar heel kort een uitkering kreeg. Ik zoek een baan om mijn oude studie weer op te pakken zodat ik later leraar geschiedenis en/of maatschappijleer kan worden maar je merkt gewoon dat het rampzalig is qua werk in iedere sector.

Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld alvast als onderwijsassistent te beginnen op een school? Of zijn er daar ook genoeg van?

Weten jullie andere beroepen waar ik op zou kunnen solliciteren die mij alvast een beetje in de goede richting kunnen helpen?

Ik solliciteer echt op van alles en ik zie gewoon geen licht meer in de duisternis. Elke tip is welkom!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 december 2014, 13:21
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Vervelend dat je destijds noodgedwongen moest stoppen met je opleiding. Je hebt het vervolgens in een ander vakgebied geprobeerd, maar je bent erachter gekomen dat het leraarschap toch het beste bij je past. Goed van je dat je nu probeert die droom handen en voeten te geven. Focus is hierbij het toverwoord.

Als onderwijsassistent kom je nu niet binnen, daarvoor zul je eerst de papieren moeten hebben (op een opleiding hiertoe moeten volgen en als stagiair ergens aan de slag gaan). Ik raad je aan om te gaan netwerken. Welke mensen ken je die in het onderwijs werkzaam zijn? Ga eens met hen praten over het werk en de eventuele routes die jij kunt volgen om (bevoegd) leraar te worden. Ik ken iemand - laten we hem Wim noemen - die op deze manier aan een baan is gekomen als leraar Nederlands. Wim vertelde tegen een vage kennis die leraar was dat hij ook graag leraar wilde worden, die kennis vertelde dit op zijn beurt tegen zijn directeur en die nodigde Wim uit voor een oriënterend gesprek. Het klikte ontzettend tussen die twee en Wim geeft nu les aan de onderbouw van het havo en volgt tegelijkertijd een deeltijdopleiding leraar Nederlands.

Andere beroepen op niveau die met leraar te maken hebben zijn lastig nu je nog niet de juiste papieren hebt en er ook nog niet voor aan het leren bent. Je kunt natuurlijk wel denken aan vrijwilligerswerk waarbij je met kinderen van doen hebt, zoals leider bij Scouting, Jong Nederland of als activiteitenbegeleider bij een educatief centrum. Op die manier laat je zien dat je feeling hebt met de doelgroep en dat je jezelf in die richting wilt ontplooien. En je weet natuurlijk nooit hoe een balletje kan rollen ... Wie weet kom je via de contacten die je daar opdoet aan een baan of stageplaats.
Veel succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 december 2014, 14:30
BBQ BBQ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 december 2014
Berichten: 2
BBQ is on a distinguished road
Standaard

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik zag dat er wel veel kijkers waren op mijn topic. Ik hoopte op wat meer response.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Als onderwijsassistent kom je nu niet binnen, daarvoor zul je eerst de papieren moeten hebben (op een opleiding hiertoe moeten volgen en als stagiair ergens aan de slag gaan). Ik raad je aan om te gaan netwerken. Welke mensen ken je die in het onderwijs werkzaam zijn? Ga eens met hen praten over het werk en de eventuele routes die jij kunt volgen om (bevoegd) leraar te worden. Ik ken iemand - laten we hem Wim noemen - die op deze manier aan een baan is gekomen als leraar Nederlands. Wim vertelde tegen een vage kennis die leraar was dat hij ook graag leraar wilde worden, die kennis vertelde dit op zijn beurt tegen zijn directeur en die nodigde Wim uit voor een oriënterend gesprek. Het klikte ontzettend tussen die twee en Wim geeft nu les aan de onderbouw van het havo en volgt tegelijkertijd een deeltijdopleiding leraar Nederlands.
Ik heb niet het idee dat je voor de functie van onderwijsassistent papieren nodig zou moeten hebben. Als leraren ondersteuner wel, aangezien je dan meer vakinhoudelijk bezig ben (Aangezien dit ook een hbo opleiding is, zou ik persoonlijk gaan voor leraar 2e graad). Volgens jullie site en werkeninhetonderwijs.nl: "Voor de functie van onderwijsassistent gelden (nog) geen wettelijke bekwaamheidseisen. Wel is een mbo-niveau gewenst". Daarvoor geeft carričretijger het voorbeeld van "Yvonne van der Kooij" die eerst musicus is geweest.

Als ik naar een lerarenopleiding kan/mag dan zit ik al op mbo 4-niveau. Daarnaast kan ik aantonen dat ik hbo werk/denkniveau heb en heb ik natuurlijk al een aantal tentamens op de lerarenopleiding ooit gehaald en heb ik ook al een paar keer voor de klas gestaan (duale opleiding).

Ik ken de weg om leraar te worden goed omdat ik deze weg dus al een keer bewandeld heb. Ik weet precies waar ik heen moet om mijn papieren te behalen, echter heb ik daar geen geld voor. Ik zoek dus een baan om mijn droom waar te maken. Ik ben het met je eens dat een netwerk je kan helpen aan een baan. Je moet ergens binnen zien te komen. Maar dat is in iedere sector. Netwerken is iets waar ik niet zo goed in ben. Ik ben absoluut sociaal vaardig en open maar mijzelf verkopen is een heel ander verhaal.

Wat is de achtergrond van "Wim" qua opleiding? In hoeverre verschil ik dan met hem naast zijn netwerk? Is er iemand hier met een netwerk in het onderwijs die mij kan helpen aan een functie binnen een school?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 december 2014, 15:45
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Ik heb niet het idee dat je voor de functie van onderwijsassistent papieren nodig zou moeten hebben.
Scholen kunnen op dit moment vissen uit een ruime vijver van afgestudeerde onderwijsassistenten en mensen die hiervoor in opleiding zijn. Op basis van jou cv leg jij het op dit moment tegen hen af. Daarom is het zo belangrijk voor jou om te gaan netwerken. Laat zien wat je in huis hebt, hoe je in elkaar steekt en wat jouw passie voor het vak is. Netwerken gaat over mensen leren kennen en informatie vergaren om dichter bij je doel te komen. Ga op zoek naar mensen die in jouw ogen een interessante functie hebben. Vraag om een inhoudelijk gesprek over wat die persoon doet. Het belangrijkste van het voeren van informatiegesprekken is dat je niet zegt dat je op zoek bent naar een baan. Je wilt vooral meer weten over de achtergronden van de persoon en zijn of haar functie om te kunnen bepalen welke stappen jij kunt/moet zetten. Misschien fungeert je gesprekspartner vroeg of laat als kruiwagen, of word je door het gesprek op nieuwe ideeën gebracht. En ja, om jezelf goed voor het voetlicht te brengen, zul je een goed verhaal moeten hebben waarbij je duidelijk bent in wat je zoekt en wat je kunt. Dat hoeft geen verkoopverhaal te zijn, maar het moet wel duidelijk zijn dat je weet waar je naartoe wilt en wat jij een organisatie te bieden hebt. Hoe concreter je dit doet, hoe beter je de ander weet te raken. Geen enkele leidinggevende zal iemand aannemen of verder helpen zonder te weten wat voor vlees hij in de kuip heeft.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails? ihbaars Loopbaanvragen 10 20 mei 2011 19:29
SJD maar geen beroep gevonden waar mijn hart van klopt Femme Loopbaanvragen 0 31 mei 2010 23:40
dilemma: werken kost ons eigenlijk alleen maar geld Miss Loopbaanvragen 0 21 december 2009 12:20
ik wil iets heel anders gaan doen, maar wat?! rubbie Loopbaanvragen 2 15 juni 2009 15:43
Luxeprobleem: krijg administratieve baan aangeboden, maar wil bij de brandweer Verwijderd account Loopbaanvragen 2 2 oktober 2008 10:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon