Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 maart 2011, 13:00
IngevD IngevD is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 maart 2011
Berichten: 1
IngevD is on a distinguished road
Standaard Stelling: situationeel-leiderschapsmodel is geschikt om in de praktijk te gebruiken

Hoi allemaal,

Voor een cursus van mijn master Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen doe ik een klein onderzoek naar het situationeel leiderschapsmodel. Ik onderzoek of leidinggevenden die in direct contact staan met medewerkers hun communicatiestijl aanpassen aan de bekwaamheid (kunnen) en taakgerichtheid (willen) van die medewerkers. Als bijvoorbeeld blijkt dat een medewerker iets niet kan, maar wel gemotiveerd is om het te doen, dan is coachen de beste manier van leidinggeven. En een medewerker die niet wil en niet kan, kan door een leidinggevende beter aangestuurd worden. Wetenschappelijke onderzoeken bieden weinig ondersteuning dat dit model ook echt werkt, maar in de praktijk is het erg populair omdat het makkelijk te begrijpen en makkelijk toepasbaar is. Mijn vraag aan jullie is nu of jullie zouden willen reageren op de volgende stelling.

"Het situationeel leiderschapsmodel is geschikt om in de praktijk te gebruiken: oftewel het is nuttig als leidinggeven hun communicatiestijl jegens hun medewerkers aanpassen aan de taakgerichtheid (kunnen) en bekwaamheid (willen) van die medewerkers"

Het is niet noodzakelijk dat je ervaring hebt in het leidinggeven (ieders mening telt) maar mocht je wel ervaring (met dit model) hebben, dan zou ik die graag van je horen. Ook andere reacties en meningen op dit model zijn natuurlijk van harte welkom! Voor een uitgebreidere uitleg van het model, zie hieronder. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Het situationeel leiderschapsmodel (Hersey & Blanchard, 1996)
Het idee achter dit model is dat leiders voor verschillende unieke situaties
verschillende leiderschapsstijlen moeten toepassen. Volgens Hersey (1998) is situationeel leiderschap gebaseerd op een interactie tussen:

1) De hoeveelheid aansturing (taak gericht) de leider geeft.
2) De hoeveelheid sociaal-emotionele ondersteuning (relatie gericht) een leider geeft.
3) De mate van “readiness” die volgers laten zien bij een specifieke taak, functie, activiteit of doel die de leider probeert te volbrengen via het individu of groep.

De horizontale as van het situationele leiderschapsmodel geeft het taakgerichte gedrag van de leidinggevende aan. Hiermee wordt de mate van aansturing door de leidinggevende aangegeven, variërend van weinig aansturing tot veel aansturing. De verticale as geeft het relatiegerichte gedrag van de leidinggevende aan. Deze varieert van veel sociaal-emotionele ondersteuning door de leidinggevende tot weinig sociaal-emotionele ondersteuning. Klik voor het plaatje van het model hier en zie pagina 6. De mate van “readiness” van de volger wordt in het model aangegeven door de klokvormige lijn. De lijn doorloopt de vier stadia van leidinggevende stijlen (Hersey & Blanchard, 1996). Dit zijn:

S1: Directing
S2: Coaching
S3: Supporting
S4: Delegating

Afhankelijk van de mate van “gereedheid” van de medewerker zal er een leidinggevende stijl worden gekozen. De "readiness” van de medewerker doorloopt ook vier stadia waarbij de nummers van de “gereedheid” stadia overeen komen met de nummers van de leidinggevende stijlen. De verschillende stadia van “gereedheid” van de medewerker zijn:

R1: niet kunnen, en niet willen of onzeker
R2: niet kunnen, maar wel willen of zeker van zichzelf
R3: wel kunnen, maar niet willen of onzeker
R4: wel kunnen, en wel willen of zeker van zichzelf.

De mate van “readiness” (R1 is laag en R4 is hoog) bepaald welke leiderschapsstijl er op de medewerker van toepassing is. Zo zal een medewerker die een bepaalde taak niet kan, maar wel wil of genoeg zelfvertrouwen heeft (R2) op een coachende manier leiding krijgen (S2).
De leidinggevende zal de medewerker veel aansturen en veel sociaal-emotionele ondersteuning bieden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 maart 2011, 20:58
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Omdat ik nog geen reactie heb gekregen, zal ik zelf een voorzetje geven. Ik denk dat het model best toepasbaar is, omdat je gemotiveerde en capabele mensen automatisch anders aanpakt dan mensen die dat niet zijn. Ik denk echter dat ook andere zaken een rol kunnen spelen in hoe je communiceert, zoals de bedrijfsstructuur en het organisatieklimaat. Bij een reorganisatie bijvoorbeeld, speelt onzekerheid een grotere rol en moet er ook meer gemotiveerd worden. En een ad hoc organisatie vraagt veel meer zelfstandigheid en voor niet capabele en minder gemotiveerde mensen is daar dus geen ruimte.

Zouden jullie nog eens naar de stelling willen kijken en een reactie geven? Bedankt!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 maart 2011, 22:46
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Al eens nagedacht over de eenzijdige benadering van het model? Het gaat uit van de relatie tussen manager en medewerker en de capaciteiten van de medewerker. Het houdt geen rekening met situationele omstandigheden.

Voorbeeld: bij een reorganisatie zou een supporting leiderschap gewenst zijn? Maar als de manager de taak heeft om de afdeling te halveren, is dan supporting of coaching leiderschap nog steeds gewenst?

Het model is best toepasbaar, maar kan m.i. niet blindelings gevolgd worden. Voor goed leiderschap is naar mijn mening situational awareness voor een manager een vereiste, waarbij het leiderschapsmodel een rol speelt maar niet allesbepalend is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 maart 2011, 14:46
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd op je vraag.

Groetjes
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon