Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 augustus 2008, 03:52
lamaha lamaha is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2008
Berichten: 6
lamaha is on a distinguished road
Standaard Hoe ziekteperiode vermelden op cv?

Ik heb geen idee wat ik moet doen met een ziekteperiode en mijn CV.
Wat zouden jullie doen?
Zijn er richtlijnen voor?

Opzich niet zo heel belangrijk "wat" ik had. Het was/is een virus. Probleem is dat ik 9 maanden volledig uit de running ben geweest vanwege een zeer zware medicijnenkuur. Het klinkt al snel veel ernstiger dan het is. Ik functioneer weer volledig normaal en ben zo goed als zeker genezen......

Hierna heb ik al wat gewerkt (oa vrijwilligerswerk), een opleiding gevolgd en gereisd. Maar dit is de eerste keer dat ik weer een echte CV in moet gaan leveren

Ze mogen officieel niet vragen naar je gezondheid maar een gat in je CV roept wel vragen op...Of niet?
Moet ik het risico nemen dat ze het gat zien en zelf gaan zitten gokken en me daarom misschien niet eens uitnodigen?

Moet ik het melden en dan heel joviaal zetten:
"ziekte, virusje, medicijnenkuurtje, genezen" ???
gaat men dat geloven? schrikt dat veel af?
En kan ik gewoon doodleuk die zin herhalen als ze ernaar vragen in een gesprek?

Ik HAAT ook dat ze er niet naar mogen vragen, want mijn ervaring is dat ze het bijna altijd wel doen! en wat zeg je dan? "meneer, daar mag u niet naar vragen"? Dan weten ze ook genoeg of gaat hun fantasie aan de slag.
Geef je antwoord, dan horen ze nooit de belangrijke woorden als "heeft nog nooit mijn werk beinvloed".

Moet ik gewoon glashard liegen? Gek genoeg vinden mensen een revalidatie na een ongeluk meestal veel minder erg/eng dan een griezelig virus.
(vraag me niet waarom dat zo werkt maar het is wel zo!)

ik kan ook mijn reis een beetje langer liegen. Maar daar is met wat google werk helaas vrij snel achter te komen dat het niet helemaal klopt.


alle tips zijn meer dan welkom
groetjes Lamaha
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 augustus 2008, 10:47
Linda86
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Ziekteperiode en CV??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamaha Bekijk bericht
Ik heb geen idee wat ik moet doen met een ziekteperiode en mijn CV.
Wat zouden jullie doen?
Zijn er richtlijnen voor?

Opzich niet zo heel belangrijk "wat" ik had. Het was/is een virus. Probleem is dat ik 9 maanden volledig uit de running ben geweest vanwege een zeer zware medicijnenkuur. Het klinkt al snel veel ernstiger dan het is. Ik functioneer weer volledig normaal en ben zo goed als zeker genezen......

Hierna heb ik al wat gewerkt (oa vrijwilligerswerk), een opleiding gevolgd en gereisd. Maar dit is de eerste keer dat ik weer een echte CV in moet gaan leveren

Ze mogen officieel niet vragen naar je gezondheid maar een gat in je CV roept wel vragen op...Of niet?
Moet ik het risico nemen dat ze het gat zien en zelf gaan zitten gokken en me daarom misschien niet eens uitnodigen?

Moet ik het melden en dan heel joviaal zetten:
"ziekte, virusje, medicijnenkuurtje, genezen" ???
gaat men dat geloven? schrikt dat veel af?
En kan ik gewoon doodleuk die zin herhalen als ze ernaar vragen in een gesprek?

Ik HAAT ook dat ze er niet naar mogen vragen, want mijn ervaring is dat ze het bijna altijd wel doen! en wat zeg je dan? "meneer, daar mag u niet naar vragen"? Dan weten ze ook genoeg of gaat hun fantasie aan de slag.
Geef je antwoord, dan horen ze nooit de belangrijke woorden als "heeft nog nooit mijn werk beinvloed".

Moet ik gewoon glashard liegen? Gek genoeg vinden mensen een revalidatie na een ongeluk meestal veel minder erg/eng dan een griezelig virus.
(vraag me niet waarom dat zo werkt maar het is wel zo!)

ik kan ook mijn reis een beetje langer liegen. Maar daar is met wat google werk helaas vrij snel achter te komen dat het niet helemaal klopt.


alle tips zijn meer dan welkom
groetjes Lamaha
Beste Lamaha,

Wettelijk mogen werkgevers niet vragen naar je gezondheid,
ze mogen echter wel vragen hoe 'het gat' in je CV ontstaan is.
Ik zou het gewoon weg laten en als ze ernaar vragen kun je
gewoon kort, eerlijk en zakelijk zijn; ik ben vanwege (persoonlijke zaken/gezondheidsproblemen) tijdelijk uit de roulering geweest, maar dit is inmiddels niet meer van toepassing/daar ben ik inmiddels bovenop. Dan hoeft de werkgever hier niet verder over te vragen. Als je echter veel korte dienstverbanden hebt staan op je CV, is de kans wel groter dat iemand vermoed dat je vaker ziek geweest bent en daarbij twijfelen om je aan te nemen. Let hier dus goed op!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 augustus 2008, 11:10
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Ziekteperiode en CV??

Beste Lamaha,

Ik zou bij je werkervaring met jaartallen werken. Niet de maanden erbij vermelden. Dat strijkt al een deel van het gat dicht.

Werkgevers moeten twee jaar ziekte doorbetalen. Twee jaar iemand op de loonlijst, die daar geen prestatie tegenover zet. Dat is erg kostbaar. Allicht dat ze daar een paar vragen over stellen, of dat nu officieel mag of niet. Daar moet je begrip voor kunnen opbrengen.
Bereid een krachtig, sterk antwoord voor. "Ik heb een virus gehad. Daar ben ik een tijd voor behandeld met zware medicatie. Nu is het virus helemaal weg en ben ik volledig belastbaar" ofzoiets.

Als ze er op doorvragen kun je het ook in je voordeel draaien. Je hebt een ziekte overwonnen. Daar is kracht en doorzettingsvermogen voor nodig. Laat je stoere kant zien en speel niet het slachtoffer.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 augustus 2008, 14:23
lamaha lamaha is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2008
Berichten: 6
lamaha is on a distinguished road
Standaard Re: Ziekteperiode en CV??

dat van die jaartallen is een goed idee!

wat ik het nadeel vind is dat wat je zegt tijdens een sollicitatieprocedure wel eens tegen je kan gaan werken wanneer je aangenomen bent. Want om heel eerlijk te zijn moet ik wel "liegen". Of wat ik noem, creatief omgaan met de waarheid.
Maar wanneer je er eenmaal werkt gaat de waarheid natuurlijk een keer aan het ligt komen. Dat vind ik hele vervelende situaties.
Grootste probleem hier is dat ik ga solliciteren in een branche die niet met contracten werkt maar meer een soort Freelance basis.

idd bestaat mijn CV uit korte stukjes en ben ik in het verleden een aantal keer kort uitgevallen door dat virus....maar toen was er nog geen medicatie. Ondertussen dus wel en ben ik zo goed als zeker genezen. Maar die gaatjes op mijn CV blijven wel.

Maar nu is dus mijn grootste probleem het meest recente, lange gat.
Ik kan alle gaten een gaatjes verklaren door de waarheid te vertellen.
Helaas zijn werkgevers te bang. Ik snap wel waarom maar dat betekend ook dat ik geleerd heb niet meer de waarheid te vertellen terwijl die alles verklaard. Een goede luisteraar hoort ook dat ik geen virus meer heb en genezen ben etc....maar er zijn heel veel mensen die dat niet meer horen als ze het woord "ziek" eenmaal hebben opgevangen.

Ik ben ruim een jaar aan het strijden geweest om "alsjeblieft" uit de WAO te mogen ( jaja, die gevallen bestaan ook!) Nu is de WAO er dus om de werkgever te beschermen, dat snap ik. Maar een WAO stempel achter je naam opent niet bepaald deuren.
Ik kan zeggen dat ik uit de WAO ben maar voor sommige mensen zegt dat niets. De WAO gooit er regelmatig mensen uit die er in thuis horen. Daarnaast klinkt het dus niet echt best dat ik heb moeten strijden om er uit te mogen. Men kan dus denken dat ik er dan zeker in thuis hoor!

heb in iedergeval besloten het gat op de CV te laten staan en alleen de jaartallen te vermelden.
Nu nog broeden op een goed antwoord als DE vraag gesteld word in een eventueel gesprek.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 augustus 2008, 15:11
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Ziekteperiode en CV??

Zodra je zaken verzwijgt of er zelfs onwaarheden over vertelt is dat reden voor ontslag op staande voet. Zie http://www.arbeidsrechter.nl/w/bw.htm#678.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 augustus 2008, 16:35
lamaha lamaha is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2008
Berichten: 6
lamaha is on a distinguished road
Standaard Re: Ziekteperiode en CV??

????
dus zei mogen mij niet vragen naar mijn kinderwens (bijvoorbeeld) of mijn gezondheid....maar als ik er over zwijg kan ik wel op staande voet ontslagen worden??

nou, dan ga ik maar een bijstanduitkering aanvragen want dan kom ik nergens meer binnen.
Moet ik ook melden wat de prognose is voor het verloop van mijn ziekte in de toekomst??? ook als er een kans bestaat dat ik die kanker niet krijg?

nee, laat ze me dan maar ontslaan. Want met de waarheid kom ik, denk ik, nergens. Ook al is de waarheid niet eens zo ernstig. Hij is erger dan perfect gezond...en die keuze ligt er voor een werkgever vaak ook op de stapel
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 augustus 2008, 16:42
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Ziekteperiode en CV??

Iamaha,

Ik vertel zelf met (tjaa) gepaste trots over de periode dat ik bijna een burnout had en 4 maanden uit de roulatie was.
Nu heb ik gelukkig (ja sorry) de WAO niet op mijn nek gehad, maar heb wel in een soort van reintegratietraject gezeten.

Ik vertel wat ik over mezelf heb geleerd in die periode, wat ik allemaal gedaan heb om mezelf verder te ontwikkelen, hoe ik heb nagedacht over de aanleiding en de situatie en hoe ik nu in het leven sta en zal voorkomen dat dit ooit nog gebeurt in de toekomst, etc etc....
Ik heb erg veel over mezelf ontdekt en ben een veel sterker mens dan er voor en dat straal ik gelukkig ook uit. Het heeft tot nu toe nog niet tegen me gewerkt.

Nu is dat met een virus natuurlijk anders, want dat heb je zelf niet in de hand.
Maar als ik het zo lees, ben jij een strijd aangegaan met het UWV.... juist omdat je de WAO niet in wilde..... dat vind ik dus een sterk punt en is voor jou waarschijnlijk een leermoment.

Ik zou dus, als er naar gevraagd wordt, de positieve leermomenten uit halen en die benadrukken.

En idd zoals hier al wordt gezegd: wees ietsje "vager" ben begin- en einddata. Een goede selecteur ziet dit heus wel hoor en zal daar ook naar vragen maar je hoeft de kat ook niet op het spek te binden.

Als je CV echte "gatenkaas" is dan kun je ook overwegen om i.p.v. een chronologisch CV een fuctioneel / vaardigheden CV te maken.

Hierover vind je meer op de website of je kunt mij ook even PB-en / mailen voor hulp.

Groetjes en succes
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 augustus 2008, 16:45
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Ziekteperiode en CV??

Hoi, ik zie dat je net voorgeglipt bent met je reactie op snelle Henk en wil dit nog even kwijt:

Ik ben kerngezond maar kan morgen ***klopt heel hard af*** dus ook wel in een ziekenhuisbed gekluisterd liggen.....

Je kan eerlijk zijn over je ziekteverleden maar je hoeft echt niet in de toekomst te kijken, dan kan nl. niemand.....

xxx
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 mei 2011, 16:27
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard ziekte verzwijgen

zolang een ziekte je functioneren niet in de weg staat kun je het wel verzwijgen.
je hoeft bij een sollicitatie dit niet te benoemen.
dat iemand op staande voet ontslag heeft gekregen zoals iemand hier schrijft had te maken dat iemand door die ziekte zijn/haar werk niet naar behoren kon doen.
inderdaad is het zo dat het uwv voor kort na 2 maanden de werkgever een automatisch bericht stuurde.
nu is het zo dat werkgevers het zelf moeten opvragen. een goede ontwikkeling vind ik.
iemand die ooit ziek is geweest, dat hoeft niet te betekenen dat iemand in de toekomst wel weer ziek zal worden. je kunt een "gezonde"werknemer in dienst nemen, maar wel eentje die zich nadat hij/zij in vaste dienst heeft genesteld, zich om de 4 weken ziek meldt, of je daar dan zo gelukkig mee moet zijn?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Lang over studie gedaan: hoe verantwoorden in cv? Mo. Sollicitatiebrief en cv 3 22 maart 2010 22:42
Einde contract op CV vermelden? Marieke J Alle andere carrièreonderwerpen 2 16 januari 2010 17:05
Omschrijf jezelf.... ==> hoe verwerk je dat in een cv? Tom76 Sollicitatiebrief en cv 6 12 augustus 2009 10:16
Werk in kader van WSW -- wel of niet vermelden in CV? VS2008 Sollicitatiebrief en cv 5 3 augustus 2008 14:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon