Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 februari 2012, 00:28
leroy301121 leroy301121 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 februari 2012
Berichten: 1
leroy301121 is on a distinguished road
Standaard Proefdag voor niks gewerkt in de keuken, recht op salaris?

Hallo,

2 weken geleden heb ik een proefdag gedraaid bij een restaurant.
Daarvoor afgaand heb ik een kort gesprek gehad van 5-10 min.
Ze vertelde mij dat ze een ervaren kok zochten (ben ik niet),dus ik dacht dat word niks!
1 Dag later bellen ze op,wil je komen proefdraaien.
Oke dat is goed! antwoord ik.

Ik kom aan op de proefdag, nog niks wetend van het loon,aantal uren of voor wat voor taak ik word gehaald.
Doe je kleren maar aan zeiden ze.
Dat had ik gedaan.
Ik had gesolliciteerd voor hulp in de keuken,afwas en schoonmaak dus verwachtte ik dit ook te gaan doen.


Wat denk je? Ik word op het 'kookeiland' gezet.
(kookeiland kunnen met eten bestellen,staan 4 koks achter de platen)
Ik moest dus eten klaarmaken!

Ze hadden me nog steeds niks verteld over hoelang of wat dan ook..
Ze vertelde me dat ik moest gaan meekijken met een jongen en zelf nog niet veel hoefde te doen.
Na een kwartier stond ik al pizza's en dergelijke klaar te maken met druk van de klanten.
Ook mocht ik nog de hele kantine en magazijn achter schoon gaan maken.

Uiteindelijk heb ik 8,5 uur gewerkt, kwartier pauze gehad en dat ook nog op een zaterdag..

Zelf moest ik bijna smeken voor een gesprek over hoe het was gegaan en hoe het nu verder ging.
Toen ik vroeg voor een gesprek keken ze me ook raar aan.
Uiteindelijk kort gesprek gehad waarin werd gezegt dat ze me zouden bellen over 2 dagen.
Dit gebeurde niet.
Ben er 5dagen later terug naartoe gegaan.

Ze vertelde me dat degene die me zou bellen er niet was op die dag.
Ik vroeg en nu verder?
Ze vertelde me dat ik niet in de horeca pas vanwege geen happy gezicht..(vind je het gek als ik daar zonder iets te weten voor de leeuwen word gegooid)
Dit hadden ze me al gelijk kunnen vertellen?

Nu heb ik dus 8uur voor niets gewerkt!

Mag dit? Of kan ik hier een schadevergoeding voor krijgen?

MVG
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 februari 2012, 11:28
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Het is heel spijtig, maar omdat je geen contract bent overeengekomen, heb je wettelijk gezien geen recht op loon. Ze hebben helaas misbruik gemaakt van jouw goede bedoelingen. Ik hoor dit overigens de laatste tijd wel vaker: een dagje mogen meelopen, zodat de werkgever kan kijken of het wel 'klikt'. In de praktijk betekent het: een gratis paar extra handen. Je kunt het restaurant nog bellen om te zeggen dat je de hele gang van zaken niet netjes vindt en dat je het niet meer dan normaal vindt dat je nog een vergoeding krijgt voor de uren die je hebt gewerkt. Ik denk niet dat je veel welwillendheid moet verwachten, maar dan ben je wel voor jezelf opgekomen.

Ik hoop overigens wel dat wanneer je weer een keer het verzoek krijgt om een dagje proef te draaien, hier niet mee akkoord gaat. Als een bedrijf wil weten hoe jij werkt, moet er sprake zijn van een - liefst schriftelijke - overeenkomst waarin ook een proefperiode is vastgelegd. De proeftijd mag niet langer zijn dan twee maanden. In die proefperiode kunnen jullie allebei kijken of jullie bij elkaar passen. En vindt een van de twee dat het niet past, dan kan het contract zonder opgaaf van redenen opgezegd worden. Je bent dan ook verzekerd voor ongevallen en arbeidsongeschiktheid. Want stel nu dat jij in die keuken een ongeluk had gekregen - je glijdt uit over een plak salami, snijdt in je vinger of je krijgt een stapel borden op je hoofd - dan had deze proefdag nog een heel vervelend (financieel) staartje kunnen hebben ...
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 februari 2012, 14:09
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Ik weet dat zo'n proefdag in de Horeca erg gebruikelijk is. Tussen de regels door schemert het vermoeden dat je onder het mom hiervan misbruikt bent als een goedkope arbeidskracht. Daar is verder weinig aan te doen, want je kunt dat niet hard maken. Wanneer je in de Horeca verder wilt, zul je toch voor lief moeten nemen dat veel werkgevers selecteren op basis van een proefdag.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Recht op salaris voor werk op sollicitatiedag? Durk Je rechten en plichten als werknemer 4 11 oktober 2011 17:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon