Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 juni 2013, 12:58
TimdeRoos TimdeRoos is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2009
Berichten: 14
TimdeRoos is on a distinguished road
Arrow Ontslag nemen per halve maand?

Hoi lieve mensen,

Ik wil een switch gaan maken. Na 10 jaar in een bepaalde branche gewerkt te hebben ben ik er voor mezelf achtergekomen dat ik een totaal andere richting op wil. Vanaf september wil ik weer gaan studeren. Op dit moment werk ik fulltime, en heb een opzegtermijn van een maand. Nu heb ik voor mezelf het volgende bedacht, omdat ik elk dubbeltje wat ik heb ontzettend hard nodig heb om te gaan studeren.

Dus hoe ziet mijn plaatje er uit?
- 1 maand opzegtermijn
- Als ik t/m september in dienst ben heb ik nog 16 vakantiedagen
- September is een maand met 21 werkdagen.

Eind juli wil ik ontslag nemen, en dan op zo’n manier dat ik tot en met 23 september in dienst ben. Zodoende in ik in de maand september mijn 16 vakantiedagen. En heb ik dus op 30 augustus mijn laatste werkdag gehad, zodat ik in september kan beginnen met studeren, maar krijg ik in september nog wel salaris t/m 23 september.

Mijn vraag is: kan dit?

Of zal mijn werkgever zeggen: "Nee, hier gaan we niet mee akkoord, augustus is je laatste maand. Je hebt nu nog 16 minus 2 (want dan is augustus m’n laatste maand en vervalt mijn recht op 2 dagen van september) vakantiedagen en hebt zodoende maandag 12 augustus als laatste dag.

Ik hoor graag wat mijn eventuele rechten zijn.

Dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 juni 2013, 13:13
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Je moet in overleg met de werkgever je vakantiedagen inzetten. Als hij aangeeft dat je in deze periode geen vakantie kunt opnemen, dan moet hij deze aan het eind uitbetalen. Je werkt dan tot einde contract. Vaak kun je wel iets regelen, maar het hangt af van de goodwill van je werkgever.
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juni 2013, 13:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TimdeRoos Bekijk bericht
Eind juli wil ik ontslag nemen, en dan op zo’n manier dat ik tot en met 23 september in dienst ben.
De wet zegt (art 7:672 BW):
Citaat:
Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.
De cao's en arbeidscontracten wijken hiervan normaliter niet af. Je zult dus in dienst moeten zijn t/m 30 september, óf t/m 31 augustus. En je moet ten opzichte van die datum de opzegtermijn in acht nemen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 juni 2013, 16:49
TimdeRoos TimdeRoos is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2009
Berichten: 14
TimdeRoos is on a distinguished road
Standaard

Ha Rene en Rens, dank voor jullie snelle antwoorden.

Dan ga ik er vanuit dat het eind augustus wordt, aangezien eind september niet kan omdat ik de eerste dagen natuurlijk naar school moet.

Groeten!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 juni 2013, 18:11
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Hoi Tim,

Gewoon een nette ontslagbrief schrijven waarin je ook motiveert waarom je wil stoppen. In de brief geef je aan dat je met plezier gewerkt hebt bij het bedrijf en dat je je werk ook graag netjes wil afronden. Je kan dan best vragen of het mogelijk is om op een bepaalde datum uit dienst te gaan, rekening houdend met vakantiedagen e.d.

Als beide partijen er geen probleem mee hebben het ontslag bijvoorbeeld in het midden van de maand te laten ingaan is er volgens mij geen enkele belemmering dit te doen.

Misschien kan je zelfs nog tijdens je studie in deeltijd blijven werken? Een oud-collega heeft dat wel eens zo geregeld. Hij ging weer studeren en werkte daarnaast nog anderhalve dag in de week bij het bedrijf. Het bedrijf moet daar natuurlijk wel voor open staan.

Succes.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ontslag nemen met opzegtermijn Billie26 Je rechten en plichten als werknemer 3 26 februari 2013 17:29
Ziek thuis en problemen op het werk: ontslag nemen? Dreamer Je rechten en plichten als werknemer 10 18 december 2012 23:49
Zelf ontslag nemen tijdens half jaar contract Alexandra Je rechten en plichten als werknemer 3 27 september 2010 14:54
Op staande voet ontslag nemen? pallen Je rechten en plichten als werknemer 7 2 juli 2010 11:59
Zelf ontslag nemen bij ziekte? Anke Je rechten en plichten als werknemer 5 27 april 2009 14:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon