Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 september 2012, 02:15
Vyctoria Vyctoria is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2012
Berichten: 1
Vyctoria is on a distinguished road
Standaard Advies gevraagd: aangenomen op twee plekken tegelijk

Hallo allemaal,

Ik heb net mijn VWO diploma gehaald en ga dit schooljaar een jaar werken om voor de toekomst wat geld te sparen. Ik zit momenteel met een soort van luxeprobleem; ik ben aangenomen op twee plekken tegelijk. Bij bedrijf A afgelopen dinsdag en deze vrijdag bij bedrijf B. Het gaat bij beide om een fulltime baan.

De voordelen van bedrijf A zijn dat ik er met minder uren dan bij B toch meer verdien, en dat het dichterbij is. Het werk is op zich niet vervelend, maar wel vrij eentonig.

Het voordeel van bedrijf B is dat de werksfeer me er prettiger lijkt, het werk zelf is ook wat afwisselender (maar niet per se leuker). Het grote nadeel is dat ik veel langere dagen zal moeten maken en daarvoor minder betaald krijg dan bij A.

Bij beide bedrijven heb ik een tweede sollicitatiegesprek gehad waarbij ik gelijk ben ingeroosterd maar nog geen contract heb getekend. Wel weet ik dat ik bij beide bedrijven een proeftijd heb van minimaal een maand. Ik heb ook al bedrijfskleding gekregen, maar ik moet dus een van de twee alsnog gaan afwijzen. Ik heb niet vermeld dat ik ook nog in andere procedures zat (dat kan een bedrijf natuurlijk wel verwachten, maar toch). Ik neig op dit moment meer ernaar om voor bedrijf A te gaan.
Ik vraag me voornamelijk af of het gepast/normaal is zoals ik het nu heb gedaan of is het niet normaal dat je een werkgever zo op het laatste moment als je al op het rooster staat en je kleding hebt nog te vertelt dat je toch niet komt? Misschien had ik tegen bedrijf B moeten zeggen dat ik ook al aangenomen was bij A? Is het terecht dat ik me lichtelijk schuldig voel dat ik nu nog zeg toch ergens anders te gaan werken of hoort dat er gewoon bij? Voor welke van de twee bedrijven zouden jullie gaan?

Ik begrijp dat ik in ieder geval zo snel mogelijk af moet gaan bellen (ik zou komende donderdag bij B beginnen) om ze de tijd te geven iemand anders te zoeken, maar ik wil gewoon graag weten of het wel of niet gepast is zoals ik het nu aangepakt heb... Iemand met soortgelijke ervaringen?

Hopelijk is er iemand die dit onervaren groentje een beetje meer inzicht kan geven=)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 september 2012, 02:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

De normale en correcte gang van zaken is dat een bedrijf je een baan aanbiedt door je een door het bedrijf getekend arbeidscontract te sturen. Het staat jou vrij om meerdere sollicitaties te voeren en het contract naar keuze aan te gaan.

Als een bedrijf je inroostert, kleding stuurt etc. nog voordat ze een ondertekend contract retour hebben ontvangen, dan is dat voor risico van dat bedrijf.

Maar als je ondertussen informele signalen hebt afgegeven dat je bij B wilt komen werken, of zelfs mondelinge toezeggingen hebt gedaan, dan zou dat minder netjes kunnen zijn. Dat hangt af van wat er precies is besproken, wat je hebt toegezegd en of het contract dat je van B aangeboden hebt gekregen overeen komt met wat aan jou mondeling is toegezegd.

Je kunt ook nog proberen bij B te onderhandelen. Vertel gewoon dat je een aanbieding hebt liggen met een hoger uurloon, maar dat je best bij B zou willen werken. Misschien doet B een nieuwe aanbieding met een hoger uurloon en heb je zo een leukere baan.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2012, 14:37
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

ZSM bedrijf B afbellen / bericht sturen. Verder niet moeilijk over doen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag advies: 2 sollicitaties tegelijk Business87 Loopbaanvragen 1 25 juli 2011 13:59
Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd bloemje Loopbaanvragen 8 17 december 2010 15:44
Advies gevraagd om met VMBO-TL naar HBO Commerciële Economie te kunnen gaan (23 jaar) ovandoorn Opleiding kiezen en volgen 8 24 september 2010 15:50
Twee hbo-opleidingen tegelijk? Kemal Opleiding kiezen en volgen 14 27 juni 2008 12:51
brief HR adviseur": advies gevraagd boschje Sollicitatiebrief en cv 0 2 mei 2008 21:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon