Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 oktober 2009, 13:11
LindaT LindaT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2009
Berichten: 5
LindaT is on a distinguished road
Standaard Is dit wat ik wil..?!

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Linda ik ben 28 jaar oud.
Mijn hele leven, nou ja, sinds dat ik afgestudeerd ben, ben ik al zoekende naar wat ik wil.
Nu zal dat zoekende uiteraard ook een soort van karaktertrek zijn… Zoeken op zich is niet vervelend, maar als je niet weet wat je zoekt wordt het op den duur een zware last en een allesoverheersend iets.
Dagelijks ben ik ermee bezig. Ik pieker me suf. Ik merk dat ik minder energie heb dan normaal en ik slaap er te vaak slecht van.

Mijn achtergrond is de volgende:
Ik ben gestart op het VWO, ik eindigde uiteindelijk binnen 5 jaar met een HAVO-diploma (puur gemakzucht…, qua cijfers had ik makkelijk mijn VWO kunnen afronden, maar ik wilde wel weer eens wat anders…).
Moeilijk hoor om op je 17e te moeten kiezen voor een vervolgopleiding. Ik had geen idee, vond sport heel interessant, maar wilde ook een opleiding kiezen die mij enige zekerheid kon bieden… Het werd HEAO-CE SPECO (Sport, Economie en Communicatie). Een opleiding die ik met gemak in 4 jaar wist af te ronden, ik ben er echt eenvoudig doorheen gerold en heb deze opleiding zo snel mogelijk proberen af te ronden, om te gaan reizen. 10 Maanden gereisd, genoten van alle ervaringen en toen weer terug in Nederland.
Het werk zoeken kon beginnen. Ik vond en vind dit moeilijk. Mijn eerste baan was commercieel administratief medewerkster bij een productiebedrijf. 3 Jaar heb ik het daar volgehouden. Toen zag ik in dat deze baan mij nooit de afwisseling, voldoening en verantwoordelijkheden zou geven waar ik behoefte aan had. Ik vond het bedrijf ook weinig professioneel, iets waar ik moeilijk mee om kan gaan.

In de tussentijd ook nog een aantal cursussen gevolgd. Ik leer graag (en makkelijk). Zo heb ik een maand Spaans gestudeerd in Spanje (puur voor de lol); ik heb een cursus reisleidster met goed gevolg afgerond (met de bedoeling hier iets mee te doen, totdat ik de liefde van mijn leven tegenkwam en toch maar besloot om in Nederland te blijven..).

De 2de functie was bij een grote internationale kantoorhandel, hier zat ik in de functie van sales representative. Eigenlijk best een leuke functie, met een heleboel fijne collega’s. Echter kwam de sleur er al snel weer in. Ook stuitte ik hier op het feit dat men binnen deze starre organisatie er niet op stond te springen, wanneer iemand zijn/haar mening gaf die redelijk afweek van hoe zij het zelf zagen. En ja, kuddegedrag… ik vind het prima tot op bepaalde hoogte. Een organisatie dient in mijn ogen tenminste open te staan voor aanpassingen en medewerkers die meedenken en op zijn tijd zelfs out-of-the-box denken.
In deze periode heb ik een loopbaantraject gevolgd (2007/2008). Een goede ervaring om mezelf beter te leren kennen. Hier kwam uit dat ik het moest zoeken in de sport-/recreatie-/evenementenbranche, iets met taal, iets met adviseren / mensen helpen, etc. Ik ben hier een hele tijd intensief (sport-/recreatie- en evenementenbranche) mee bezig geweest, maar vooralsnog is het me niet gelukt hier een functie in te vinden. Door het meelopen, gesprekken aan te gaan met mensen die werkzaam zijn binnen deze branche, etc. Nu woon ik ook niet in de gunstige regio voor dit soort branches, het is geen goede tijd en ik heb niet de juiste papieren.
Mijn sales representative functie begon mij steeds zwaarder te vallen… ik ging echt met grote tegenzin naar mijn werk. Ik kon wel janken, serieus… Maar goed net een huis gekocht, economische crisis bovendien… ik kon toch niet gewoon mijn werk opzeggen.
Ik heb op het punt gestaan, maar heb het niet aangedurfd.

Ik heb me ingeschreven bij het uitzendbureau, en zo ben ik terechtgekomen in mijn huidige functie, commercieel medewerker binnendienst bij een makelaarskantoor. Ik werk hier nu een halfjaar en het kriebelt weer… Ik merk dat ik weer de uitdaging mis. Onvoldoende gewaardeerd wordt, geen verantwoordelijkheid mag dragen (tenzij het anderen zo uitkomt). En er ligt gewoonweg te weinig werk…

Nu kan ik me wel weer storten in het zoeken naar een baan in eerder genoemde branche, echter lukt me dat niet voor 100%. Ik ben een beetje “baan-zoek-moe”. Na 3 niet zo’n geschikte functies heb ik er weinig vertrouwen meer in en begin ook steeds meer aan mezelf te twijfelen
Waarom lukt het me gewoon niet om een functie te vinden waar ik mijn ei kwijt kan, waar ik waardering krijg, hard kan werken, het gevoel heb iets te kunnen betekenen voor anderen, voortdurend blijf leren of de kans heb om te leren, meer mijn eigen tijd in kan delen, voldoening uit te putten… ben ik nu te veeleisend…?!
Ik weet dat het er in zit, maar op de een of andere manier komt het er vooralsnog niet uit…
En ja, er zijn ook nu wel dingen in mijn leven waar ik ontzettend veel voldoening uithaal. Zo geef ik Nederlands taalles aan allochtonen, maar ook sporten geeft mij ontzettend veel voldoening.

Voortdurend is dit een gespreksonderwerp tussen mijn partner, familie en mij.
Mijn partner opperde het idee iets voor mezelf te beginnen. In eerste instantie was ik nogal afkeurend… maar naarmate ik er meer over nadenk begin ik er steeds meer voor te voelen.
Ik ben me nu aan het oriënteren richting budgetcoach/huishoudcoach. Ik heb totaal nog geen ervaring in deze branche, maar zal dan uiteraard cursussen e.d. gaan volgen. Graag zou ik met mensen in contact komen die in deze branche werkzaam zijn en hun ervaringen willen delen.
Maar ook mensen die de stap hebben durven zetten om voor zichzelf te beginnen (wat ervaren jullie als voor- en nadelen, wat is er voor nodig om die stap te zetten, kunnen jullie mij over de drempel helpen die er, stiekem, toch nog is, etc.)
Mochten er mensen zijn die na het lezen van mijn verhaal zoiets hebben van, waarom ga je niet dit of dit doen… Ook dat hoor ik graag!
Eigenlijk zijn alle reacties (die mij op weg kunnen helpen) welkom!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 oktober 2009, 14:20
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Is dit wat ik wil..?!

Hallo,

Toen ik jouw verhaal las, kwam meteen in me op dat je je waarschijnlijk gewoon snel verveelt in een baan.

Waarschijnlijk pik je alles snel op, snel onder de knie. Het is dan verder geen uitdaging meer en verveel je je.

Huishoudcoach zegt me verder niets. Ik heb wel gehoord van 'professional organizer', maar dat is eigenlijk hetzelfde..:-)). Zie ook www.nbpo.nl . Dat is beroepsvereniging. Ze organiseren informatiebijeenkomst zodat je kan zien of opleiding wat is en ze verzorgen ook 3- daagse cursus, waarin ook marketing ook aan de orde komt voor je bedrijf. Je moet wel minimaal 30 zijn, zag ik, maar misschien is daar nog over te praten. Ik weet ook niet wanneer je 29 wordt.

Hopelijk heb je er wat aan!

gr,
Rosina
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 februari 2010, 12:29
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Is dit wat ik wil..?!

Hallo Linda,

Wat leuk om je verhaal zo te lezen aangezien ik in ongeveer dezelfde situatie zit. Zelf loop ik met het idee rond om de opleiding Schulphulpverlener te volgen. Budgetcoach word hierin ook meegenomen. Mijn doel is om mensen te helpen die niet op eigen kracht hun financiën op orde kunnen krijgen. En om ze natuurlijk z.s.m. van hun schuld af te krijgen. Om als zelfstandige aan het werk te gaan in deze functie wil ik nog niet. Misschien dat ik na het afronden van de opleiding bij een detacheringsbureau ga werken om zo de nodige ervaring op te doen. Van 2004 tot 2007 ben ik al zelfstandige werkzaam geweest in de transportbranche en er komen meer dingen bij kijken dan je denkt. Daarom is het wel verstandig om een ervaren ondernemer in je kenissenkring te vragen wat je moet doen.

Groet,
Ferry
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 maart 2010, 21:05
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Is dit wat ik wil..?!

Voor jezelf beginnen begint in eerste instantie bij jezelf, in je hoofd en voor je gevoel. Het moet als het ware gaan kriebelen en dat doet het nu, als ik het zo mag lezen.
Je hebt waarschijnlijk al goed nagedacht over de stappen die je daarvoor zou moeten nemen en hebt nog een (of twee) hindernissen te nemen. Niet om de finish te halen, maar om aan de start te verschijnen!
Allemaal herkenbaar, ik zat in een vergelijkbare situatie.
Die hobbels zul je echter blijven tegenkomen; niet alleen het gras is groener aan de andere kant van het hek, er zitten dezelfde mollen die dezelfde molshopen maken
Ik kon gelukkig ervoor kiezen om 1 baas te laten vallen om vervolgens mijn eigen baas te worden, waarbij ik altijd nog een tweede baas heb voor het vaste deel van mijn inkomen. Ben voor mezelf begonne (maar nooit te serieus) en wordt gelukkig frequent gevraagd voor klussen. Soms is dat wat zwaar, soms baal ik van de rompslomp, soms zit ik tot in de vroege uren nog te werken, maar meestal doe ik dat met ontzettend veel plezier.

Laat maar weten wat voor hobbels je nog voor je ziet, er zijn natuurlijk ook wel lastige zaken die je beter bij een zuster-forum als lancelot kunt stellen!

T.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 maart 2010, 08:17
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Is dit wat ik wil..?!

Hallo Linda,

Het is lastig om jouw plekje te vinden in de arbeidsmarkt. Aan de ene kant zijn er oneindig veel mogelijkheden. Aan de andere kant raast er ook een crisis door het land.

Je lijkt me scherp, intelligent en ambitieus. Mijn gevoel zegt me dat dit ook de eigenschappen zijn waardoor je je snel verveeld op je werk. Misschien heb je ook een erg verheven idee van wat werk je moet bieden. Het lijkt erop alsof je werk zoekt dat je met passie kunt doen en volop bijdraagt in jouw zelfontplooiing.

Mijn gevoel is dat je werk misschien wel te belangrijk maakt. Misschien is het een idee om die last van je schouders te halen. Zoek in eerste instantie eens een leuke baan. Met het sporten heb je een prachtige uitlaatklep. Met het geven van taallessen doe je iets waar je veel voldoening aan kan halen. Belangrijk dat je dat doet!

Veel succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 maart 2010, 12:31
BeYou67 BeYou67 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 3
BeYou67 is on a distinguished road
Standaard Re: Is dit wat ik wil..?!

Beste Linda,

Wat een interessante (en herkenbare!) zoektocht! Ook ik ben pas rond m'n 30e gaan beseffen & kiezen wat het nu echt is wat ik wil. Soms begint het met op een rijtje krijgen met wat je vooral NIET wil. Daarna op een rijtje krijgen van zaken die je vooral WEL wil: bijvoorbeeld: uitdaging, kunnen blijven leren, variatie etc. Of je nu kiest voor een vaste baan of voor een eigen bedrijf, in beide gevallen is het belangrijk EERST uit te zoeken wat je wil voordat je een keuze maakt.
Als je je snel verveelt en een bepaald niveau van professionaliteit belangrijk vindt, zijn dit al elementen om mee te nemen in je overweging. Hoe zorg ik er voor dat ik genoeg uitgedaagd wordt? Welke organisatie werkt professioneel en zorgt ervoor dat ik het beste uit mezelf haal?
Heb je mensen in je omgeving die werk doen wat jou aanspreekt? GA eens met ze praten en probeer boven tafel te krijgen wat het is dat ze aanspreekt en hoe ze gekomen zijn waar ze nu zijn. Daarnaast kun je ook via internet eens kijken of je zelfstandigen kunt vinden in de schuldhulpverlening. Ga eerst eens met hen praten om te horen wat het vak nu inhoudt en hoe zij dat doen als zelfstandige.
In het kort: krijg eerst helder wat het is dat jij wil en wat bij jou past vóór je ergens instapt, of het nu een vaste baan is of als zelfstandig ondernemer.

Ik wil hier met alle plezier nog eens verder met je over spreken!
info@beyouloopbaancoaching.nl
__________________
Hartelijke groet,
Sylvia van der Plas
Be You Loopbaancoaching
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werk is één, maar wat wil ik nou echt? mai Loopbaanvragen 9 4 september 2012 22:51
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46
Hoe kan ik de vraag 'wat wil je verdienen?' het beste beantwoorden? maxitt Alle andere carrièreonderwerpen 1 16 januari 2008 15:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon