Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 augustus 2013, 02:14
meeltje meeltje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2013
Berichten: 1
meeltje is on a distinguished road
Unhappy Tijdelijk contract wordt verlengd, maar niet zoals mondeling overeengekomen

Hoi Allemaal,

Graag wil ik advies over het volgende: Een half jaar geleden ben ik aangenomen voor mijn huidige functie. Tijdens de onderhandelingen is een bepaald salaris afgesproken en toegezegd dat bij goed functioneren mijn contract na een half jaar verlengd zal worden met een jaar contract en vervolgens een vast contract.

Nu heb ik onlangs te horen gekregen dat men mij een verlenging wil geven van 2,5 jaar. Aan de ene kant ben ik natuurlijk hartstikke blij dat ik überhaupt mag werken in deze moeilijke tijden. Maar aan de andere kant baal ik enorm.

Men geeft aan zeer tevreden te zijn over mijn werkhouding, prestaties enz. Ook heb ik nu een salarisverhoging gekregen. Maar wat ik echt wil is vastigheid/zekerheid. Een van de redenen dat ik voor deze baan heb gekozen is juist het vooruitzicht van een vastcontract na anderhalf jaar.

Ik heb nog niets ondertekend, ik mocht er nog over na denken

Wat ik wil is dat men zich houdt aan de mondelinge afspraken: nu een jaar contract, daarna een vast contract. Hoe kan ik dit het beste aangeven? Eigenlijk weet ik bij voorbaat al dat ik machteloos ben. Niet ondertekenen schiet natuurlijk niet op, dan heb ik helemaal geen baan meer.

Ehm, help?!?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 augustus 2013, 03:27
John37 John37 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2013
Berichten: 2
John37 is on a distinguished road
Standaard

Meeltje,

Mondelinge afspraken zijn moeilijk te bewijzen. En als je de term bewijzen gebruikt neig je al naar het juridische... Dat is altijd verkeerd als je een goede relatie wilt behouden. Mijn advies is om het simpelweg aan te kaarten dat er 'destijds' afspraken over gemaakt zijn. Als de werkgever coulant is kan je wellicht een vast contract verwachten. Anders zul je toch echt moeten afwachten...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 augustus 2013, 23:05
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

nu heb je 2,5 jaar zekerheid en anders 1 jaar. Ik zie de huidige economie nog niet in 1 jaar zo aantrekken dat je over een jaar weer de twijfel hebt om wel of niet verder te mogen in deze job.

Ik begrijp je standpunt, maar ik zou 2,5 jaar met gejuich aannemen
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 augustus 2013, 08:35
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

En daarnaast ben je met een 'vaste baan' ook snel weg als je niet meer nodig bent. Een ontslagvergunning wordt relatief gemakkelijk verleend. Ik denk dat je baanvastheid moet omturnen naar 'werkzekerheid'. Als jij goed in je werk bent heb je werkzekerheid, zo niet heb je geen zekerheid. Dat is de realiteit in de huidige situatie.

Daarnaast komt de oude 'vaste baan' volgens mij nooit weer terug. Die tijd is geweest.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 augustus 2013, 13:53
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Wat ik wil is dat men zich houdt aan de mondelinge afspraken: nu een jaar contract, daarna een vast contract. Hoe kan ik dit het beste aangeven? Eigenlijk weet ik bij voorbaat al dat ik machteloos ben. Niet ondertekenen schiet natuurlijk niet op, dan heb ik helemaal geen baan meer.
Je schrijft: ik wil dat men zich houdt aan de afspraken. Helaas heb je de afspraak niet zwart op wit staan en dat maakt dat je niet heel sterk staat in je eisende positie. Mijn tip is dan ook om zulke toezeggingen een volgende keer vast te leggen.
Wat ik vooral proef in je bericht is een mengeling van teleurstelling en boosheid. Wat volgens mij het meest verstandige is om opnieuw het gesprek met hen aan te gaan en aan te geven dat je nogal teleurgesteld bent in het feit dat het contract anders is dan je had verwacht. Laat vooral teleurstelling zien en geen boosheid. Boosheid zorgt ervoor dat de ander zich schrap zet en minder bereid is om naar jou te luisteren en eventuele concessies te doen. En je gelijk willen halen en krijgen zijn twee heel verschillende dingen. Geef nogmaals aan dat jou destijds iets anders was beloofd en dat je op basis van die toezeggingen voor de baan hebt gekozen. Nu die toezeggingen niet worden nagekomen, ben je teleurgesteld in het bedrijf. Kijk hoe ze hierop reageren. Staan ze open voor concessies? Zo niet, dan moet je voor jezelf bepalen wat je dan gaat doen: wil je blijven of niet? Als jij echt vindt dat ze zich aan de eerder gemaakte toezegging moeten houden en daar geen concessies aan wilt doen, dan loop je wel het risico dat ze zeggen: prima, maar dan houdt het hier op. Bedankt voor je inspanningen, maar we gaan wel op zoek naar een ander. Weet wel dat veel bedrijven momenteel uiterst spaarzaam met vaste contracten en het de vraag is of je het elders wel vindt. Wil je ondanks alles toch blijven, dan kun je aangeven dat je het nog steeds jammer vindt dat je geen vast contract krijg aangeboden, maar dat je het werk te leuk om weg te gaan en daarom het contract ondertekent.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen. Houd je ons op de hoogte?!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Contract nog niet getekend Shane Je rechten en plichten als werknemer 3 9 oktober 2014 09:44
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Dilemma, solliciteren om de verkeerde redenen? NotWhoIwantToBe Loopbaanvragen 4 19 april 2012 22:48
Tijdelijke arbeidsovereenkomst verlengd, maar contract niet getekend baggio Je rechten en plichten als werknemer 2 20 juni 2008 18:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon