Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 februari 2010, 15:10
Olaf88 Olaf88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 februari 2010
Berichten: 1
Olaf88 is on a distinguished road
Standaard Naast HBO Informatica: studeren, nevenactiviteiten, bijbaan of eigen bedrijf?

Hoi

Ik heb onlangs mijn propedeuse in een halfjaar (verkort traject ivm vooropleiding MBO Systeembeheer) behaald voor de HBO opleiding Informatica.
Tijdens mijn stage op het MBO heb ik een jaar voltijd stage gelopen als systeembeheerder.
Het afgelopen halfjaar heb ik me volledig gefocussed op mijn studie en ik wil er nu graag iets naast gaan doen.

Ik wil graag na mijn HBO opleiding de mogelijkheid open houden om een universitaire master te gaan doen. Het is me echter heel duidelijk dat ik hiervoor hiaten moet wegwerken. Ik kan op een aantal universiteiten instromen door een schakeljaar te volgen en/of IELTS/TOEFL examen af te leggen.

Zelf dacht ik er eerst aan om nu al naast mijn HBO opleiding aan de univeristeit een aantal vakken te gaan volgen waardoor ik al gedeeltelijk met mijn schakeljaar bezig ben.
Dit lijkt me echter moeilijk haalbaar aangezien mijn contacturen op het HBO toch best hoog zijn en de colleges en tentamens overdag plaatsvinden aan de universiteit.

Als tweede optie had ik het idee om al mijn Engels te gaan verbeteren ter voorbereiding op de master en eventueel mijn werk voor later aangezien ik graag voor een groot detacheringsbedrijf (Logica, Getronics, Accenture, CapGemini) wil werken waar Engels wel wenselijk zal zijn. Nadeel is echter wel dat deze certificaten slechts 2 jaar geldig zijn en ik binnen die tijd aan mijn master zou moeten beginnen.

Werkgevers blijken het erg te waarderen als je nevenactiviteiten hebt gedaan zoals bijv in het bestuur zitten van een studentenvereniging. Zelf heb ik nooit echt in een vereniging gezeten en weet ik er vrij weinig van.

Er speelt eigenlijk al een hele tijd de gedachte in me op om een eigen bedrijf op te gaan zetten. Hierbij valt te denken aan een webdesign/webontwikkelingsbedrijf. Echter twijfel ik eraan of dit een succes wordt aangezien er al zoveel concurrentie is en m'n social skills zijn ook niet helemaal wat 't wezen moet :P. Aan de andere kant zal ik er wel veel van leren.

Een bijbaan een paar uur in de week zoals systeembeheerder of eventueel applicatieontwikkelaar is natuurlijk ook een goede optie en ook hiervan zal ik veel leren aangezien ik al gedeeltelijk het werk kan gaan doen dat ik later na mijn opleiding (mogelijk) wil gaan doen.

Een vriend van mij vertelde me laatst dat ik beter gewoon een bijbaan kan nemen omdat ik na mijn HBO opleiding zonder werkervaring alsnog moeilijk een baan kan vinden. Daarbij komt ook nog kijken dat ik vrijstelling heb op het HBO voor mijn stage (ivm MBO vooropleiding).
Daarnaast werd mij ook verteld dat ik beter de universiteit later in deeltijd kan gaan doen aangezien ik dan meer werkervaring heb waardoor de studie makkelijker wordt.

Wat denken jullie dat ik het beste kan doen:

Studeren voor het Engels examen tbv master?
Vakken aan de universiteit volgen?

Nevenactiviteiten gaan doen?

Een bijbaan nemen?
Toch een eigen bedrijf starten?

Ik hoor graag jullie mening en visie
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 februari 2010, 19:00
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Naast HBO Informatica: studeren, nevenactiviteiten, bijbaan of eigen bedrijf?

Hoi
1: Ik zou me volledig op je HBO richten en zeer hoge cijfers halen; en
2: Ik zou me zeer goed in wiskunde (VWO6), statistiek en scriptievaardigheid bekwamen;
3: Ik zou me er op richten een goede stageplaats te vinden (een van de bedrijven die je noemt).
Cijfers worden weer belangrijk in NL omdat er de komende jaren minder behoefte zal zijn aan HBOers WOers. Daarmee onderscheid je jezelf. Ook heb je als MBO-HBO-WO stapelaar een enorm nadeel op HAVO-HBO en VWO-WO concurrenten in de startersmarkt. Ook is WO flink zwaarder dan HBO (beslist in informatica met vakken zoals wiskunde, statistiek en onderzoek) dus je kunt je beter richten op het ontwikkelen van je studievaardigheden.

Als je meer praktisch bent ingesteld gaan dan voor HBO in combinatie met een technische bijbaan zodat je inderdaad een MBO+ of HBO functie kunt krijgen na je HBO afstuderen.

Let ook op dat echte WO IT banen heel anders zijn dan HBO IT banen. Bij WO IT banen doe je weinig met techniek maar veel meer met theoretische modellen.

Overwegingen wanneer je voor de HBO-WO route kiest:
1: Verenigingen doen er niet toe voor HBOers. Dat is alleen relevant voor VWO-WO kandidaten. Daar kom je als MBO-HBO-WO stapelaar helemaal niet voor in aanmerking.
2: Bijbanen doen er niet toe. HBOers en WOers komen allemaal in dezelfde standaard startersfuncties terecht bij de grote IT-ondernemingen. Verder is systeembeheer werk MBO niveau en daar heb je helemaal niks aan wanneer je naar WO niveau wilt.
3: Technologie doet er niet toe. Je bent nog ver van je HBO afstuderen en daarna gaat WO nog zeker 2 jaar duren. Tegen die tijd is de technologie weer anders of zelfs niet meer relevant.
4: Vakken aan de universiteit heeft geen zin want de samenstelling van WO opleidingen verandert steeds en je zit nog niet in je 4e jaar van je HBO bachelor.
5: Engels gaat vanzelf wel wanneer je TV kijkt, computerspellen speelt, Engelse boeken leest, Engelse websites leest enzovoorts.

Groeten
Hassan
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 augustus 2010, 11:10
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Naast HBO Informatica: studeren, nevenactiviteiten, bijbaan of eigen bedrijf?

Beste Olaf88,

Gezien de reactie van Hassan wilde ik toch graag belangrijke informatie toevoegen. Ik heb in heel veel gevallen gemerkt dat een relevante bijbaan (dus als programmeur of serverbeheerder bijvoorbeeld) grote voordelen heeft.
1 In een bijbaan leer je veel meer dan in een stage. Je moet er in een team, met tijdsdruk daadwerkelijke producten opleveren en je wordt afgerekend op resultaten vanuit de ogen van de klant. Met deze ervaring pak je ook veel beter je theorie op tijdens je studie. Het wordt dus sprekender en je onthoudt het daardoor niet alleen beter, het wordt een synergetische interactie.
2 Het blijkt overal dat je met puur een studie en stages veel te weinig leert om goed in een baan te starten. Als je kunt laten zien dat je proactief bent geweest zullen de interessante werkgevers je veel eerder aannemen en kun je sneller doorgroeien.
3 Het is ook belangrijk te laten zien dat je hobbymatig goed bezig bent geweest met technieken. Het laat je interesse zien. Dit zal ook nodig zijn voor een bijbaan of freelance werk.
4 Je kunt ook als freelancer ervaring opdoen, daar leer je ook ondernemersvaardigheden. Technisch gezien is er wel het gevaar dat je te veel vertrouwt op je eigen oplossingen en technieken. In een team bij een organisatie leer je heel veel van collegas en methoden.

Ik zeg niet niet geheel objectief, maar wel vanuit lange ervaring.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ervaringen (MBO ICT) -> HBO Informatica naar Bedrijfskundige Informatica Jacob Opleiding kiezen en volgen 2 25 januari 2010 00:20
Solliciteren naast je eigen bedrijf Diederik Sollicitatiegesprek 5 27 augustus 2009 20:20
HBO Informatica Martijn1982 Loopbaanvragen 8 19 augustus 2009 01:16
HBO Informatica - Studiebelasting & mogelijkheden Technische Informatica? Stefan Opleiding kiezen en volgen 7 24 juni 2009 12:11
21+ Motivatiefbrief Opleiding HBO Informatica naga87 Sollicitatiebrief en cv 0 17 september 2008 23:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon