Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 november 2009, 13:03
Jan1964 Jan1964 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2009
Berichten: 8
Jan1964 is on a distinguished road
Standaard Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archivaris

18 jaar geleden heb ik de HBO-opleiding IDM/BDI moeten afsluiten zonder diploma. De school bestaat inmiddels niet meer. Ik ben naar die school gegaan omdat ik als archivaris wilde werken. De opleiding was juist vernieuwd en zou mogelijkheden bieden. De school was echter chaotisch en zonder duidelijk curriculum. Ik ben geprobeerd om in die sector aan het werk te blijven maar het bleef bij tijdelijke contracten zonder vooruitzichten. Bij het solliciteren naar archiefwerk stootte ik steeds erop dat ze SOD-ers zochten en dat er veel mensen via Melkertachtige regelingen op archieven werkten.
Via een Melkertachtige regeling kwam ik op een bibliotheek te werken in afwachting van iets anders. Ik heb toen loopbaanadvies gehad en ben omgeschoold naar financieel-administratief werk. Ik werd verplicht dat via een lage MBO-opleiding te doen. Ik werd weggedrukt door ROC-ers met de mededeling dat ik overgekwalificeerd ben. In de tussentijd heb ik 3 jaar zonder werk in een regeling gezeten waar ik niet uit kon zonder verwijtbaar werkloos te worden. Bij financieel-administratief werk kom ik er niet door en bij archieven en dergelijke ook niet. Dat waren wel de adviezen van het loopbaancentrum. Welk advies zou iemand me nu kunnen geven ? Ik werk nu 20 uur per week in een baan die ook niet is wat ik zoek maar waarvan een reintegratiebureau denkt dat het het beste voor me is. Binnenkort val ik ook weer gedeeltelijk in de bijstand.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 november 2009, 16:56
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archiva

Moeilijke casus. De beste optie zou zijn om buiten het systeem om alsnog een volwaardige HBO opleiding op het gebied van (digitale) archieven af te maken, stage te lopen en zo alsnog een volwaardige HBO functie binnen je gewenste vakgebied te realiseren.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 november 2009, 17:08
Jan1964 Jan1964 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2009
Berichten: 8
Jan1964 is on a distinguished road
Standaard Re: Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archiva

Ik weet niet hoe ik als 45-jarige ergens binnen kan komen. Gisteren heb ik weer een sollicitatiegesprek gehad. Het uitzendbureau geeft aan mijn analytisch vermogen te benadrukken. Ik word afgewezen op te analytisch zijn. Ik wil graag al sinds mijn 30ste graag de kant van Documentair Informatieverzorger uit maar de opleidingskosten zijn voor een particulier niet te dragen. Voor SOD1 betaal je zo al 4000 euro. Ik heb al een keer een module zelf gefinancieerd. Het is de kip en het ei. Daarom ben ik naar financiele administratie uitgeweken maar daar loop je ook vast tussen PDB en MBA. Ik ben Nederlander maar heb een Poolse achternaam. Ik merk bij sollicitaties dat dat ook moeilijk ligt. Laatst kreeg ik de opmerking dat ze verrast waren toen ik belde om een sollicitatiegesprek te verzetten omdat ik gewoon Nederlands sprak. Ik kreeg ook al suggestieve opmerkingen over familie in Polen (die ik niet heb) en dat ze wel allemaal deze kant uitgekomen zullen zijn.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 februari 2010, 21:36
Wendy101
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archiva

Ik kan moeilijk uit je tekst opmaken of je MBA hebt afgemaakt.
Uit ervaring dat het erg moeilijk is om een goed gemotiveerde administratief medewerker te zoeken met een MBA diploma.
Binnen 1,5 jaar kan je dit diploma behalen. Gezien het feit dat u van oorsprong HBO-er bent waarschijnlijk ook sneller.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 februari 2010, 21:46
Jan1964 Jan1964 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2009
Berichten: 8
Jan1964 is on a distinguished road
Standaard Re: Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archiva

Ik ben met MBA bezig geweest maar kom bij de examens tekort omdat ik nauwelijks werkpraktijkervaring met boekhouden en vooral belastingrecht heb.
In Eindhoven is het al 10 jaar onmogelijk geweest om werk te vinden waar ik deze werkervaring wel op kan doen. Daarom heb ik de handdoek mbt MBA nu in de ring gegooid. Ik moet mijn boterhammen ook ergens mee kunnen smeren. Werkgevers in Eindhoven wijzen me steeds als overgekwalificeerd af en mijn niet-Nederlandse (Europese) familienaam zal me ook parten spelen.
Bij het laatste sollicitatiegesprek ging het alleen om om uit te vinden waar mijn familienaam vandaan kwam.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 februari 2010, 21:55
Jan1964 Jan1964 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2009
Berichten: 8
Jan1964 is on a distinguished road
Standaard Re: Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archiva

Ik ben via een programma van de Gemeente Eindhoven omgeschoold. Het enige dat men kon vinden om werkervaring op te doen was een functie waarbij ledenlijsten bijhield en facturen klaar maakte. Ik ben daar ontslagen.
De gemeente Eindhoven heeft me toen 3 jaar in een contract vastgehouden waar ik alleen uit kon wanneer ik naar een baan van minstens 6 maanden uitstroomde. Door 3 jaar thuiszitten kom je er niet meer door omdat ze schijnbaar zo veel kandidaten hebben. Daarom nu weer de omschakeling naar archiefwerk. Ik ben voldoende gemotiveerd geweest maar de Nederlandse maatschappij maakt mensen kapot.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 februari 2010, 14:45
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archiva

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan1964 Bekijk bericht
Ik ben Nederlander maar heb een Poolse achternaam. Ik merk bij sollicitaties dat dat ook moeilijk ligt. Laatst kreeg ik de opmerking dat ze verrast waren toen ik belde om een sollicitatiegesprek te verzetten omdat ik gewoon Nederlands sprak. Ik kreeg ook al suggestieve opmerkingen over familie in Polen (die ik niet heb) en dat ze wel allemaal deze kant uitgekomen zullen zijn.
In dat geval zou ik in de sollicitatiebrief een stukje opnemen waarmee je misverstand en vooroordelen voorkomt. Bij voorbeeld meteen in de tweede alinea: De ervaring leert mij dat er regelmatig misverstand ontstaat over mijn Poolse achternaam. Voor de duidelijkheid wil ik vermelden dat ik geboren Nederlander ben van Nederlandse ouders (geeft meteen probleemoplossend vermogen aan). Daarna kun je verder gaan met je kernkwaliteiten.

Overgekwalificeerd wordt vaak als synoniem gebruikt voor te oud. Laat je daardoor niet ontmoedigen. Als je analytisch vermogen gaat benadrukken, dan vallen andere evenzeer belangrijke kwaliteiten gemakkelijk op de achtergrond. Je weet zelf wat het beste voor je is en wat je het beste kunt. Daar heb je geen gemeentelijk loopbaanadviesbureau of uzb's bij nodig. Als 45plusser heb je voldoende levenservaring en ben je mans genoeg om je eigen plan te trekken. Laat het je kracht worden in plaats van een ontmoediging.

Kijk goed wat er in de vacature gevraagd wordt en leg de nadruk op natuurlijke eigenschappen, dus vanzelfsprekendheden en benoem dat ook als zodanig. Vooral in de zorgsector (ook bij administratieve functies e.d.) wordt daar op gelet. Ook wordt in deze sector plusleeftijd nog weleens als pré beschouwd.

Kom op Jan1964! Laat je niet piepelen en ga iets positiefs doen met je slechte ervaringen in combinatie met en behulp van die (levens)ervaring.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 februari 2010, 21:18
Jan1964 Jan1964 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2009
Berichten: 8
Jan1964 is on a distinguished road
Standaard Re: Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archiva

Wanneer je je gaat verontschuldigen voor je achternaam capituleer je voor de slechte werkgevers en geef je bij de goede werkgevers aan dat je problemen hebt met je eigen "zijn". Het is ook de vraag of je wel wilt werken voor een werkgever die mensen met een aparte achternaam anders behandelt dan mensen met een veelvoorkomende achternaam.
Het is alleen erg moeilijk om door te dringen bij werkgevers die praktijkervaring kunnen geven voor iemand die PDB heeft gedaan en door wil stromen naar MBA.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 februari 2010, 22:05
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archiva

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan1964 Bekijk bericht
Wanneer je je gaat verontschuldigen voor je achternaam capituleer je voor de slechte werkgevers en geef je bij de goede werkgevers aan dat je problemen hebt met je eigen "zijn". Het is ook de vraag of je wel wilt werken voor een werkgever die mensen met een aparte achternaam anders behandelt dan mensen met een veelvoorkomende achternaam.
Als je je zou verontschuldigen voor je achternaam zou je schrijven sorry, dat ik zo heet. Dat is niet het geval als je duidelijk maakt dat je misverstanden ervaren hebt en duidelijk bent over je afkomst. Ik ben het met je eens dat het niet nodig zou moeten zijn. Je positie is door leeftijd al extra lastig. Zou ook niet zo moeten zijn, maar het is een gegeven. Maar als het voor jou niet goed voelt, dan moet je het niet doen.

Wat ik niet kan plaatsen is dat de Gemeente jou vastgehouden heeft in een contract van 3 jaar, terwijl je tegelijkertijd aangeeft 3 jaar thuisgezeten te hebben. In het openingsbericht noem je een baan van 20 uur. Wat heb je de afgelopen 3 jaar precies gedaan en in welke volgorde?
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 februari 2010, 22:28
Jan1964 Jan1964 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2009
Berichten: 8
Jan1964 is on a distinguished road
Standaard Re: Overgekwalificeerd voor financieel-administratief werk, geen diploma voor archiva

In 1999 heb ik loopbaanbegeleiding gehad dat door de sociale dienst / gemeente Eindhoven gefinancieerd is. Ik ben naar een coach in Oisterwijk gestuurd waar ik veel aan gehad heb. We hebben er toen voor gekozen om werkervaring op financieel-administratief gebied op te doen. Ik heb een opleiding op MBO-niveau gevolgd. Over dat het aan de lage kant moest ik me geen zorgen maken. Anders zou de begeleiding gestaakt worden en zou ik ontslagen worden in de baan die ik via een programma van de gemeente Eindhoven had. Ze konden me gegarandeerd plaatsen. Ze hebben me nooit kunnen plaatsten op werk dat bij de opleiding paste. Ze vonden het belangrijker dat ik in een werkomgeving zat en plaatsten me op werk op een financiele administratie op MBO1/2-niveau dat weinig met boekhouden te maken had. Door bezuinigingen bij de gemeente Eindhoven is die baan bij de semi-overheid vervallen. Ik zat nog steeds in het programma met de gemeente Eindhoven met een contract voor onbepaalde tijd. Men moest voor vervangend werk zorgen en dat is niet gelukt. Ze hebben twee jaar niets gedaan en me gewoon doorbetaald. Op een gegeven moment had de gemeente Eindhoven wel beleid bepaald en werden de contracten ontbonden.
Tussen februari 2005 en december 2007 heb ik in de zogenaamde leegloop gezeten (doorbetaald met contract thuis). Uitzendbureau's denken dan dat je een of andere luie klaploper bent. Ik kon alleen doorstromen naar een dienstverband elders van minstens 6 maanden en dat was niet te vinden door o.a beperkte werkervaring. Open sollicitaties werden niet serieus genomen.
Via een netwerk werk ik weer maar omdat ik maar 20 uur is zit ik nog steeds in een uitkering. De afspraak was dat ik 36 uur zou werken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waarom ben je tevreden met je werk? Jerry22 Alle andere carrièreonderwerpen 2 28 mei 2013 20:31
Open sollicitatie administratief medewerker & cv pcjvanhemert Sollicitatiebrief en cv 5 19 oktober 2009 17:00
Wel aan het werk, maar geen contract jessdw Je rechten en plichten als werknemer 1 16 oktober 2009 10:47
20 jaar en geen diploma wat nu !? Leroy Opleiding kiezen en volgen 4 23 juni 2009 21:27
sollicitatie administratief medewerker geen ervaring commentaar graag Grada Sollicitatiebrief en cv 2 26 juni 2007 15:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon