Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 december 2013, 22:21
my_style my_style is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2011
Berichten: 14
my_style is on a distinguished road
Stuur een bericht via MSN naar my_style
Standaard sollicitatiebrief begeleider (ex-) gedetineerden

Hallo iedereen,

Graag commentaar op de inhoud en/of taal van mijn brief en/of cv (kon de cv niet via bijlage uploaden en de lay-out ziet hieronder net ietsje anders uit dan in 'Word').

Ik zit te twijfelen of de inhoud van de brief wel goed overkomt omdat de zinnen misschien niet goed zijn geformuleerd. Verbeterde formuleringen zijn natuurlijk welkom.
Korte toelichting: ik zit te solliciteren voor de functie begeleider bij een opvanghuis voor (ex-) gedetineerden. De vacature (via mijn opleiding verzonden) is als volgt;
.................................................. .................................................. .................................................. ........

STAGEVACATURE

Doelgroep: (ex-) gedetineerden die de laatste fase van hun straf bij Limas hun leven weer op de rails proberen te krijgen.
Stagiair eisen: Je moet stevig in je schoenen staan, bestand zijn tegen chaos en hectiek, kunnen handelen, zelfstandig zijn en initiatief durven nemen.
Taken: Je begint praktisch (telefoon, inschrijving bij instanties, inlezen) , maar aan het einde van je stage kun je alles wat een begeleider ook doet. Bewoners begeleiden, thema avonden en sport organiseren, rapporteren, een zorgoverleg plannen en een traject uitzetten voor een bewoner. Er is voldoende ruimte voor je eigen creativiteit wanneer het gaat om organiseren van groepsmomenten. Tijden: Onregelmatig, dienst regulier van 13 uur tot 20 uur, groepsmomenten van 13 uur tot 21 uur, weekenden van 10 tot 20 uur. feestdagen etc., zijn belangrijke en moeilijke dagen voor onze doelgroep, extra aanwezigheid is dan juist vereist.
Graag je brief en cv per mail naar bovenstaande contactpersonen mailen. Wij selecteren op goed geschreven brieven! Graag een serieuze en uitgebreide motivatie zonder het woord interessant of leuk.
.................................................. .................................................. .................................................. ........

Ik heb de bovenstaande stage eisen niet volledig in mijn brief kunnen verwerken, omdat ik geen duidelijke voorbeelden heb die ik van mijn vorige stages meemaakte. Wel heb ik op de website gekeken en rekening gehouden over de andere mogelijke eisen die ze in een kandidaat zoeken.
---------------------------------------------------------------

SOLLICITATIEBRIEF:


Naam:
Straat:
Postcode en woonplaats:
Mobiele nr:
Naam organisatie: Limas
Straat:
Postcode en Plaats:

[...mijn woonplaats...], 22-12-2013

Betreft: stageplaats Limas

Geachte mevrouw ...,

Vanuit mijn opleiding kreeg ik te horen dat Limas stageplaatsen aanbieden per februari 2014. Ik nam contact op met een van uw medewerkers om meer informatie te krijgen over de stagevacature dat ik van mijn opleiding heb ontvangen. Graag zou ik willen solliciteren voor de functie: begeleider bij Limashuizen.

Ik studeer op dit moment bij de Hanze Hogeschool Zwolle en zit nu aan het derde jaar van de opleiding HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Tijdens de opleiding heb ik de vakken psychologie, gedragsproblemen, gezinsbehandeling en cliëntengesprek gevolgd. Ik heb deze theorie goed afgesloten. In het tweede jaar liep ik stage bij Humanitas en IMC Weekendschool. Hier heb ik twee verschillende doelgroepen begeleid, namelijk scholieren en vluchtelingen.

Ik zou in het derde schooljaar stage willen lopen bij Limas omdat ik graag met een andere doelgroep zou willen werken. Ik werkte nog niet eerder met (ex-) gedetineerden. Ik denk door ervaring op te doen met deze doelgroep me zal helpen als toekomstig maatschappelijk werker goed te ontwikkelen.

Uit de website van Limas las ik dat de begeleidingsprogramma uit vier sleutels bestaat: wonen, werken, relaties en zingeving. Een van deze sleutels als ‘wonen’ herken ik bij de begeleiding met mijn cliënt uit mijn vorige stage bij Humanitas. Hij komt uit een ander land. Het was mijn taak hem te helpen een nieuw bestaan op te bouwen in Nederland. Het betekent ook dat ik hem zou moeten begeleiden met huisvesting en hem zou moeten ondersteunen met financiën.

Ik las uit de stagevacature dat u op zoek ben naar een stagiair dat extra dagen willen werken. Ik ben bereid om in de avonden en weekenden (inclusief de feestdagen) te gaan werken.

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben over deze brief dan kunt mij bellen of e-mailen. Uiteraard zou ik graag uitgenodigd willen worden voor een gesprek.

Met vriendelijke groet,







[...mijn naam...]

Bijlage: curriculum vitae

-------------------------------------------------------

CURRICULUM VITAE

Persoonlijke gegevens

Voornamen:
Roepnaam:
Achternaam:
Geboortedatum:
Geboorteplaats:
Geboorteland:
Nationaliteit:
Religie:

Adres:
Postcode:
Woonplaats:

Telefoonnummer:
e-mail adres:

Huidige opleiding:

2013/2014
HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening 3e jaar

2011/2012
Propedeuse behaald

Vooropleidingen:

2002/2006
MBO Sociaal Juridisch Medewerker
Uitstroomrichting: Sociale Zekerheid

1998/2002
MAVO
Vakkenpakket: Nederlands, Duits, Engels, Wiskunde, Natuurkunde en Biologie

Werk/stages


2013-2012 Humanitas
Functieomschrijving: vluchtelingencoach. Het begeleiden van
vluchtelingen dat net een verblijfsvergunning hebben
gekregen. De begeleiding houdt o.a. in: de vluchteling helpen
een nieuw bestaan op te bouwen in Nederland; ondersteuning
bieden met huisvesting;
het regelen van praktische zaken zoals aanvraag zorg -en
huurtoeslag, bijstandsuitkering of studiefinanciering; de cliënt
kennis laten maken met de Nederlandse cultuur en
omgangsvormen.

2013-2012 ACN
Functieomschrijving: verkoper. Het aanbieden van
telefoondiensten via mondelinge reclame. Het werven van
klanten en vertegenwoordigers. Activiteiten: trainingen volgen
om de verkoopvaardigheden te verbeteren.

2012-2011 IMC Weekendschool
Functieomschrijving: het begeleiden van groepje leerlingen
tijdens de zondagactiviteiten. De begeleiding houdt onder
andere in: instructies geven aan leerlingen met betrekking tot
de activiteiten, hun persoonlijke ontwikkelingen bijhouden,
aanmoedigen om iets te ondernemen, aanspreken op gedrag,
evalueren wat ze van de activiteiten vonden.

2011-2009 Pizzeria Masaya
Taken: catering, afwas en schoonmaak.
Het helpen voorbereiden van de catering in de ochtenden
en/of middagen. Het restaurant in de ochtend klaarmaken
voor in de avonden. Dit betekent de eetzaal netjes houden,
schoonmaken, de tafels en stoelen in orde brengen, checken
of de verlichting het doen; ’s avonds
afwassen en aan het eind van de avond is aan mij de
verantwoordelijkheid
het restaurant af te sluiten, de deur op slot te doen en de
alarm te activeren.

2008-2007 Sociale Dienst Zwolle: Afdeling Fraudebestrijding
Functieomschrijving: medewerker. Het testen van nieuwe
computerprogramma’s om de gegevens van
uitkeringsgerechtigden beter te kunnen controleren.

2006-2005 Vluchtelingenwerk Assen en Zwolle
Functieomschrijving: begeleider/contactpersoon van
asielzoekers. Het interviewen van asielzoekers over hun
vluchtverhaal, verslaglegging en dossierbehandeling van
cliënten, contact onderhouden met de
Immigratiedienst -en Naturalisatiedienst en
rechtshulpverleners.

Trainingscursus gevolgd van Vluchtelingenwerk met de
volgende thema’s:

• vreemdelingenrecht
• asielprocedures
• hoe om te gaan met cliënten

2005/1998 Kaartjes verkopen aan deuren namens de Stichting Altijd Is Kortjakje
Ziek. Kranten bezorgen Groninger Gezinsbode

Vrije tijd

• Zwolle Atletiek onderdeel hardlopen: beste tijd: 5 km in 21:23 minuten

• Chinese gevechtskunst Kung-Fu:
 1e titel Grand Champion behaald in 1999 bij de junioren t/m 16 jaar.
 2e geworden op Europese Kung-fu/Wushu kampioenschappen.
 2e op Nederlandse kampioenschappen.

• Denksport schaken
 deed mee aan interne clubcompetities en landelijke competities.
 speelt op bord 1 aan de eerste team van schaakclub (...naam club...)
 gedeeld 1e geworden op amateurcategorie schaakfestival Groningen
2009.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 december 2013, 13:24
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door my_style Bekijk bericht

Ik las uit de stagevacature dat u op zoek ben naar een stagiair dat extra dagen willen werken. Ik ben bereid om in de avonden en weekenden (inclusief de feestdagen) te gaan werken.

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben over deze brief dan kunt mij bellen of e-mailen. Uiteraard zou ik graag uitgenodigd willen worden voor een gesprek.

Met vriendelijke groet,
Hallo my_style,

Je weet volgens mij aannemelijk te maken dat die stage relevant is voor het beroep dat je wilt uitoefenen. Dan kan je meteen door met de reden dat juist jij daar zult stagelopen, of je studiegenoot.

Ik heb wel wat dingetjes gevonden die je in de brief moet verbeteren. Volgens mij breng je wat inhoud op indirecte wijze, maar je bedoelt het anders. Deze dus:

"Het was mijn taak hem te helpen een nieuw bestaan op te bouwen in Nederland. Het betekent ook dat ik hem zou moeten begeleiden met huisvesting en hem zou moeten ondersteunen met financiën."

De uitleg hierbij is dat als je een feit verwoord terwijl de uitkomst kennelijk onzeker blijft een uitspraak niet meer klopt. Ik denk dat je het woordje 'zou' als de booswicht kunt aanwijzen. Kijk voor meer achtergrondinfo ook eens naar het onderwerp modaliteiten. Wellicht helpt het je in het scherpstellen van het vizier.

Maar ook: "Ik las uit.." betekent dat je uit de vacature opmaakt dat, etc. Kijk dan nog eens goed naar de boodschap die je wilt overbrengen. Het verzinnen van concrete voorbeelden, i.e. voorbeeldzinnen kost weinig moeite als ik dat voor je doe, maar het zelfinzicht levert je hier de punten op.

Daarnaast is het belangrijk om in grote lijnen het plan van aanpak helder te krijgen. Je wil dan antwoord krijgen op vragen zoals: krijg ik een stagevergoeding? Is het mogelijk een werkrooster om te zetten? Je kiest in zo'n geval dan voor een pragmatische aanpak (=niet alles kan en zeker niet alles tegelijk). Probeer bijvoorbeeld zelf contact op te nemen om meer informatie te krijgen. Dan weet je écht of die stage qua tijd goed is te combineren met het sociaal leven, de studie enz.

Ik wens je succes met de stage.


Met vriendelijke groet,
Marc van Goozen
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 december 2013, 22:37
my_style my_style is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2011
Berichten: 14
my_style is on a distinguished road
Stuur een bericht via MSN naar my_style
Standaard reactie

Hallo Mark,

bedankt voor je reactie. Je hebt scherp opgelet. Ik vind het moeilijk om mijn gedachten op papier te zetten waardoor de boodschap indirect overkomt. Dit heb ik van mijn docenten en vorige stagebegeleiders vaak gehoord wanneer ze mijn stageverslagen hebben gelezen, aan de andere kant vinden ze het wel begrijpelijk. Nederlands is niet mijn moedertaal en is nog steeds in ontwikkeling.

Citaat: "Het was mijn taak hem te helpen een nieuw bestaan op te bouwen in Nederland. Het betekent ook dat ik hem zou moeten begeleiden met huisvesting en hem zou moeten ondersteunen met financiën."

Ik leg het even uit in een verhaalvorm wat ik hiermee bedoelt. Vanuit mijn vorige stage Humanitas krijg ik clienten binnen. Ze hebben net een verblijfsvergunning gekregen en kreeg van de asielzoekerscentrum te horen dat ze moeten vertrekken. Dit betekent dat ze een huis moeten gaan zoeken. Humanitas helpt ze hierbij. Ik ga dan samen met de client kijken of de woning redelijk bewoonbaar is voordat hij het huurcontract ondertekend, en daarnaast omdat client nog geen Nederlands spreekt en geen flauw idee heeft hoe Nederland is georganiseerd ( zijn rechten en verplichtingen: bijv. wanneer recht op studiefinanciering of wwb, verplicht ziektekosten verzekerd, recht op zorgtoeslag, huurtoeslag, kwijtschelding afvalstoffenheffing enzovoort. Dit zijn dingen die client nog moet weten. Het is voor mij dan als stagiair om hem hierover te informeren. Dit helpt hem om stapje voor stapje zelfstandig te zijn in Nederland. Deze 'verhaalvorm' probeer ik in bovenstaande citaat in het kort aan te geven.
------------------------------------------------------------------
Jouw reactie: ''Daarnaast is het belangrijk om in grote lijnen het plan van aanpak helder te krijgen. Je wil dan antwoord krijgen op vragen zoals: krijg ik een stagevergoeding? Is het mogelijk een werkrooster om te zetten? Je kiest in zo'n geval dan voor een pragmatische aanpak (=niet alles kan en zeker niet alles tegelijk). Probeer bijvoorbeeld zelf contact op te nemen om meer informatie te krijgen. Dan weet je écht of die stage qua tijd goed is te combineren met het sociaal leven, de studie enz.''

Dit staat in de bovenstaande stagevacature. Ze verstrekken wel stagevergoeding, hoorde vanuit de opleiding. Ik nam eerder contact op met een medewerker, maar de contactpersonen voor de sollicitatiebrief zijn er niet en de medewerker was erg kort met het beantwoorden van de vragen en blijft maar verwijzen naar hun website en heeft me aangeraden om maar een sollicitatiebrief te sturen.
------------------------------------------------------------------

Ik zal de bovenstaande citaten opnieuw zo concreet mogelijk formuleren, zodat de boodschap overkomt zoals ik eigenlijk bedoelt. Ik heb nog twee vragen:

waar op de website kan ik het onderwerp modaliteiten vinden?
kan ik de verbeterde versie van mijn brief opnieuw op de forum plaatsen zodat deze nog een keer nagekeken wordt?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief voor de functie van outdoor/canyoning begeleider osterhose Sollicitatiebrief en cv 3 24 januari 2013 16:54
Sollicitatiebrief begeleider behandelgroep mijnbaan Sollicitatiebrief en cv 7 22 november 2011 16:15
Sollicitatiebrief begeleider Lady21. Sollicitatiebrief en cv 1 3 februari 2011 09:45
Sollicitatiebrief Persoonlijk Begeleider (Duaal SPH) - Feedback is welkom! peggeltje99 Sollicitatiebrief en cv 0 15 januari 2009 23:12
Sollicitatiebrief persoonlijk begeleider. Dreamimages Sollicitatiebrief en cv 2 4 december 2007 22:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon