Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 juli 2012, 15:59
Dracarys Dracarys is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 juli 2012
Berichten: 1
Dracarys is on a distinguished road
Standaard Open sollicitatie (via mail of brief?)

Hey carrièretijgers,

Ik ben zopas afgestudeerd als grafisch vormgever en wil graag beginnen rondsturen naar bedrijven. Omdat vandaag de dag alles via het internet gebeurt, dacht ik dat het interessanter was om te solliciteren via mail. Ik weet nu niet wat jullie hier van denken? Schrijf ik het best een brief of e-mail ik?

Mijn tweede vraag is, willen jullie mijn sollicitatiebrief even lezen en me zeggen wat jullie er van vinden?:
__________________________________________________ ___________

Onderwerp: open sollicitatie grafisch vormgever

Geachte

Mij naam is XXXXX en ben op zoek naar een job in de grafische sector. Eind juni ben ik afgestudeerd als grafisch vormgever/DTP & web te XXXXXXXXXX. Nu zoek ik dus een bureau dat me de kans geeft om als ontwerper te starten, te groeien en ervaring op te doen.

Omdat leuke openstaande vacatures moeilijk te vnden zijn, stuur ik dan ook liefst mijn spontane sollicitatie naar een bureau dat me ligt. Via de website kon ik al even kennismaken met jullie werk. De portfolio sprak me heel erg aan, frisse en strakke ontwerpen, daar hou ik zelf van. Graag zou ik daarom voor een functie in uw bedrijf in aanmerking komen. Een job als grafisch vormgever is natuurlijk het liefste wat ik zou doen, maar ook DTP werk spreekt mij zeker aan.

Helaas heb ik nog geen ervaring kunnen opdoen in de sector. Ik heb nochtans verschillende bureau’s afgelopen in de hoop een stageplek te kunnen bemachtigen gedurende de 2 schooljaren.

Dat wil niet zeggen dat mijn motivatie hierdoor minder groot is. Ik ben enthousiast om een job te pakken te krijgen in de grafische wereld waarin ik mij kan bewijzen, het is echt iets dat me ligt. Ik zie mezelf werken in een team waarin ik mijn creatieve geest kwijt kan. InDesign, Illustrator en Photoshop zijn de tools waar ik dan ook het liefst mee werk. Daarnaast heb ik ook ervaring met Dreamweaver (HTML en CSS), Flash en een basis programmeren (meer kan u lezen in mijn CV).

Neem gerust een kijkje naar mijn online portfolio, waarin ik enkele van mijn beste ontwerpen heb gepost. Zo hebt u al een beeld van de dingen die ik maak en eventueel de stijl die ik hanteer:
XXXXXXXXXXXXXX

Ik hoop dat mijn enthousiasme voor u aanleiding is om mij eventueel uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.

Mvg,

XXXXXXXX
XXXXXXXX
XXXXXXXX@hotmail.com

bijlage: CV
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juli 2012, 15:31
Y13 Y13 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 juli 2012
Berichten: 1
Y13 is on a distinguished road
Standaard

Beste Dracarys,

De meeste sollicitaties gaan nu via de email, dus dat kan je absoluut doen. Je kunt de bedrijven ook even bellen en vragen of ze opzoek zijn en of je een open sollicitatie mag sturen. Verder is het ook handig om te vragen aan wie je de brief kan richten.

Je brief ziet er in het algemeen prima uit.Je moet wel oppassen dat je niet te veel dezelfde worden gebruikt of dingen herhaalt. (bijv. het woord liefste) Misschien kan je de zin dat je gezocht hebt naar stages eruit laten, want het is niet echt belangrijk omdat je al aangeeft dat je graag ervaring op wilt doen.

Het woord job zou ik niet gebruiken omdat het geen officieel Nederlands woord is, misschien kan je het veranderen in ; baan, functie..etc.

Verder zou je ook nog duidelijker kunnen aangeven wat jij voor het bedrijf kan betekenen.


Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 juli 2012, 18:48
Mezzo Mezzo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 juli 2012
Berichten: 1
Mezzo is on a distinguished road
Standaard

Beste Dracarys,

Ik zou gewoon per e-mail solliciteren, zelf doe ik niet anders.

Let ook goed op de juiste spelling indien je een sollicitatie verstuurt. Er staan nu wat foutjes in.
Inhoudelijk: Je geeft de afgelopen jaren geprobeerd te hebben een stageplek te bemachtigen, dit is dus niet gelukt? Dus je hebt ook geen stagervaring opgedaan in deze sector? Dit is voor mij nu niet helemaal duidelijk. Je geeft later aan wel ervaring te hebben, hoe heb je deze dan op gedaan?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 juli 2012, 21:07
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Allereerst, lees de huisregels eens door en met name punt 2!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dracarys Bekijk bericht
Hey carrièretijgers,

Ik ben zopas afgestudeerd als grafisch vormgever en wil graag beginnen rondsturen naar bedrijven. Omdat vandaag de dag alles via het internet gebeurt, dacht ik dat het interessanter was om te solliciteren via mail. Ik weet nu niet wat jullie hier van denken? Schrijf ik het best een brief of e-mail ik?

In het kader van het millieu, alles per mail!

Mijn tweede vraag is, willen jullie mijn sollicitatiebrief even lezen en me zeggen wat jullie er van vinden?:
__________________________________________________ ___________

Onderwerp: open sollicitatie grafisch vormgever

Geachte

Mij naam is XXXXX (staat in je CV)en ben op zoek naar een job in de grafische sector(logisch als je solliciteert). Eind juni ben ik afgestudeerd als grafisch vormgever/DTP & web te XXXXXXXXXX. Nu zoek ik dus een bureau (werkgver die) dat me de kans geeft om als ontwerper te starten, te groeien en ervaring op te doen.

Omdat leuke openstaande vacatures moeilijk te v(i)nden zijn, stuur ik dan ook liefst mijn spontane sollicitatie naar een bureau dat me ligt. Via de website kon ik al even kennismaken met jullie werk. (is het niet HET portfolio)De portfolio sprak me heel erg aan, frisse en strakke ontwerpen, daar hou ik zelf van (dit moet je dus per bureau aanpassen anders wordt het een eenheidsworst met gen meerwaarde). Graag zou ik daarom voor een functie in uw bedrijf in aanmerking komen. Een job (baan) als grafisch vormgever is natuurlijk het liefste wat ik zou doen, maar ook DTP werk spreekt mij zeker aan.

Helaas heb ik nog geen ervaring kunnen opdoen in de sector. Ik heb nochtans verschillende bureau’s afgelopen in de hoop een stageplek te kunnen bemachtigen gedurende de 2 schooljaren.
Hoewel ik tijdens de tweejarige studie met enkele bureaus heb kennis gemaakt, bezit ik nog niet de ervaring van een vakvolwassen grafisch vormgever. Uiteraard beschik ik over de ruime basiskennis welke ik in de opleiding heb geleerd en bij u ls werkgever toepasbaar is. Ik heb ook ervaren dat ik nieuw elementen snel leer en vervolgens opnieuw kan toepassen. (als vervanging van vorige alineau???)

Dat wil niet zeggen dat mijn motivatie hierdoor minder groot is. Ik ben enthousiast om [COLOR="Red"](( een job te pakken te krijgen in de grafische wereld WEG LATEN) Ik ben gedreven om bij u een mogelijke vacature in te vullen)[/COLOR] waarin ik mij kan bewijzen, het is echt iets dat me ligt. Ik zie mezelf werken in een team waarin ik mijn creatieve geest kwijt kan. InDesign, Illustrator en Photoshop zijn de tools waar ik dan ook het liefst mee werk. Daarnaast heb ik ook ervaring met Dreamweaver (HTML en CSS), Flash en een basis programmeren (meer kan u lezen in mijn CV). (als voorgaande in je CV staat, weglaten)

Neem gerust een kijkje naar mijn online portfolio, waarin ik enkele van mijn beste ontwerpen heb gepost. Zo hebt (heeft) u al een beeld van de dingen (vervangen in ontwerpen) die ik maak en eventueel de stijl die ik hanteer:
XXXXXXXXXXXXXX

Ik hoop dat mijn enthousiasme voor u aanleiding is om mij eventueel uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.
(hoop en eventueel zijn hier de woorden die alles ontkrachten! Bijvoorbeeld: Ik ga ervan uit dat deze motivatie met mijn Curriculum Vitae en portfolie in goede indruk geven van mijn enthousiasme voor het grafische vak. Uiteraard wil ik mijn sollicitatie in een eerste kennismakend gesprek mondeling toelichten. Daarom kijk ik met grot belangstelling uit naar uw reactie. Indien u niet in de gelegenheid bent om te reageren, zalik over twee weken contact met u opnemen. OOK DOEN ALS JE DIT SCHRIJFT)



Mvg, (volledig uitschrijven. Dit komt op mij erg laks over!)

XXXXXXXX
XXXXXXXX
XXXXXXXX@hotmail.com

bijlage: CV
Kun jer hier wat mee?
Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 september 2012, 13:04
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Misschien een beetje een late reactie maar mocht je nog op zoek zijn is dit misschien een handige tip. Als je op zoek bent naar werk in de grafische sector moet je laten zien wat je kunt. Dus een super strak online portfolio maken, je eigen logo ontwerpen, de vormgeving van je email en cv eruit laten springen, kortom: laten zien wat je kunt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 september 2012, 13:51
ijzebel ijzebel is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 oktober 2010
Berichten: 35
ijzebel is on a distinguished road
Standaard

ik solliciteer zelf altijd via de mail.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 september 2012, 17:02
dannyvt dannyvt is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 mei 2009
Berichten: 16
dannyvt is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik zou gewoon even kijken waar het bedrijf waar je solliciteert de voorkeur aan geeft en op basis daarvan een keuze maken.

Succes
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 oktober 2012, 14:03
Sollicitatie85 Sollicitatie85 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2012
Berichten: 7
Sollicitatie85 is on a distinguished road
Standaard

Veel sollicitaties gaan tegenwoordig per mail, dus ik zou het gewoon per mail doen!

Dat is natuurlijk ook een stuk sneller, mits je wel een juist email adres tot je beschikking hebt.

Zoals hierboven al beschreven, is het mogelijk om wat werk zichtbaar te maken zodat ze al een beeld hebben van wat je kan?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 oktober 2012, 16:17
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard sollicitatiebrief

Misschien is het wel origineel om het per gewone post te versturen. Het is belangrijk dat je brief anders is dan andere. Vooral in een creatieve hoek als vormgeving. Dit is je kans om alvast aan je werkgever te laten zien wat je kunt. Ik zou het in jou geval daarom zeker per post sturen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat stuur je in de mail voor open sollicitatie? Linnie Sollicitatiebrief en cv 16 12 maart 2012 11:55
Open sollicitatie via de mail rush Sollicitatiebrief en cv 4 16 november 2011 14:06
Open Sollicitatie Endemol (graag op- en aanmerkingen!) Girl3 Sollicitatiebrief en cv 9 23 februari 2010 22:53
Open sollicitatie verpleegkundige. Graag commentaar HvdB Sollicitatiebrief en cv 1 13 juni 2009 23:04
Open sollicitatie beter via de post of via de mail? verkoopster Sollicitatiebrief en cv 2 8 juni 2009 22:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon