Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 september 2013, 13:02
ETphonehome ETphonehome is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Berichten: 6
ETphonehome is on a distinguished road
Standaard Arbeidsovereenkomst bepaalde tijd

Ik wou graag verschillende meningen horen over deze arbeidsovereenkomst

ik heb met rood gemarkeerd alles met wat ik niet akkord ben.

Ik geeft absoluut geen persoonlijke gegevens en ook vertel ik niet over welke functie gaat, dus reageren alleen degene die dat makkelijk kunnen begrijpen.

Ik wou graag weten als iemand anders dan ik het eens is dat deze overeenkomst "overdreven nadelig en beperkend" is voor de werknemer.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf CONTRACT.pdf‎ (45,8 KB, 88x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 september 2013, 18:00
Miss_Lizzle Miss_Lizzle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 12 december 2011
Berichten: 30
Miss_Lizzle is on a distinguished road
Standaard

Nou ben ik geen expert maar als ik het contract zo doorlees zie ik niet echt bijzonderheden. Al is het in mijn optiek wel vreemd dat een werkgever zich het recht voorhoudt om wijzigingen eenzijdig door te voeren.

Boeteclausules, overwerk, standplaatswijziging.... tsja voor mij is het allemaal niet echt spannend al wil dat natuurlijk niet zeggen dat er wellicht wel iets mis mee kan zijn.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 september 2013, 18:01
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Hoi E.T.,

Wat betreft bepaling 1.1; Kan je hier zelf al een inschatting van maken hoe dit in het voor jou meestnadelige geval kan uitpakken? Maakt nogal wat uit of er verlangt wordt dat je van de ene locatie in Amsterdam naar de andere locatie in A'dam moet gaan of dat er van je verlangt kan worden dat je in Timboektoe gaat werken (redelijkerwijs.)
Vraag het anders gewoon even aan je werkgever hoe zij redelijkerwijs interpreteren.

De punten 4.1 en 4.2 vind ik eigenlijk niet zo raar. 4.2 Lees ik bijvoorbeeld als bijvoorbeeld een keer de afwas moeten doen op het moment dat de vaatwasser stuk is of de schoonmaakster ziek, zwak en misselijk is geworden.

Eigenlijk kan je stellen dat elk artikel waarin redelijkerwijs genoemd wordt hetgene wat van je verlangt mag worden ook daadwerkelijk redelijk is. Vind je dat het niet redelijk is dan mag je dat gewoon ter sprake brengen.

Bij 4.3 zou de bepaling redelijkerwijs op z'n plaats zijn. Als je deze bepaling naar de letter zou volgen mag je werkgever in dit geval van je verlangen dat je je werkzaamheden op z'n slaapkamer uitvoert. (Binnen de overige bepalingen uiteraard.)

5.2 Als je een contract tekent voor een parttime dienstverband mag er inderdaad van je verlangt worden dat je schuift met je vrije tijd.
Wil je dat niet dan moet je je werkgever zo gek krijgen dat er in je contract wordt opgenomen dat je werkzaamheden altijd op bijv. maandag en dinsdag worden uitgevoerd.

5.4 Tja, dit is een bepaling waarvan ik zou zeggen dat er op z'n minst in moet staan dat het overwerk geen structureel karakter mag aannemen en een bepaling over uitbetaling van overuren lijkt me ook op z'n plaats.

7.1 Waar ben je het hier niet mee eens? 20 dagen op jaarbasis niet veel idd. Of gaat het je om de bepaling 'naar verhouding'? Die laatste is namelijk wel redelijk mits goed uitgevoerd.

10.0 Volgens mij komt deze bepaling veel voor in contracten. De toelichtingen hierbij zijn mijns inziens heel redelijk.

Concurrentiebeding: De tekst is heel redelijk voor bepaalde functies. De termijn van 3 maanden vind ik zelfs betrekkelijk kort. Gezien de salarisschaal is het echter niet heel aannemelijk dat er serieus sprake is van een gevaar op meenemen van intellectueel eigendom o.i.d.
Wellicht zijn er andere forumleden die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
Wordt een concurrentiebeding door een rechter rechtsgeldig verklaard wanneer een serveerster van het ene eetcafé naar het andere eetcafé gaat?

Boetebepaling lijkt me niet in verhouding tot het salaris staan maar ook hier geldt; anderen kunnen hier waarschijnlijk een meer gefundeerde mening over geven.

15.1 Gaat vooral om het zwaarwegende belang wat je zelf niet als problematisch markeert.

16 Lijkt me dat de werkgever hier volledig in z'n recht staat. Daarom is hij werkgever en ben jij werknemer. Hij bepaald welke regels er binnen het bedrijf gelden (binnen de wet uiteraard.)

17.2 Dat kan zijn. Weet onvoldoende over CAO's en of als er een CAO is voor een bepaalde branche of iedereen in die werkzaam is binnen die branche ook automatisch aanspraak kan maken op de CAO.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 september 2013, 19:01
ETphonehome ETphonehome is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Berichten: 6
ETphonehome is on a distinguished road
Standaard

Ik heb op internet het volgende gelezen over de CAO voor een arbeidsovereenkomst Voor bepaalde tijd (‘in tijdelijke dienst’) (dat is mijn geval)

Geen concurrentiebeding: In een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag geen
concurrentiebeding worden opgenomen. Als dit toch gebeurt, is het beding nietig
(ongeldig). Die ongeldigheid blijft bestaan als de arbeidsovereenkomst voor bepaalde
tijd stilzwijgend (automatisch) overgaat in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde
tijd.

Is de CAO toepassing geen plicht voor de werkgever.

Als de arbeidsovereenkomst volgens de CAO word opgesteld dan de concurrentiebeding is niet meer van toepassing?

Ik vind passend en voldoende als mijn werkgever in het contract vermeld dat ik niet mag zijn/haar/klanten nemen in mijn eigen onderneming of nevenactiviteiten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bepaalde/ onbepaalde tijd Japio Je rechten en plichten als werknemer 0 28 september 2012 09:21
Contract bepaalde tijd, te laat op papier gehad, niet akkoord gegaan, nu beëindiging RNS Je rechten en plichten als werknemer 1 14 mei 2011 23:29
Beëindiging halfjaar contract Verwijderd account Je rechten en plichten als werknemer 19 25 juli 2008 13:45
Contract bepaalde tijd Bright Je rechten en plichten als werknemer 9 15 oktober 2007 00:30
Contract voor bepaalde tijd is verlopen. Wat is nu mijn opzegtermijn? NickJ Je rechten en plichten als werknemer 3 12 augustus 2007 12:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon