Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 oktober 2013, 11:30
AnneV AnneV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2013
Berichten: 22
AnneV is on a distinguished road
Unhappy Bijstandsuitkering jongeren, mijn rechten?

Hallo,

Ik heb nog 3 werkdagen in het vooruitzicht en dan zit ik zonder werk. Ik heb 3 tijdelijke contracten gehad en een vast contract zit er niet in vanwege bezuinigingen.
Ik heb me ondertussen al ingeschreven bij het uwv en heb waarschijnlijk recht op 3 maanden WW, daarna houdt ook dat op. Ik ben al hard op zoek naar iets anders maar helaas loopt dit nog niet zo vlot. Vandaar dat ik mijn gemeente heb gebeld hoe het zit na deze 3 maanden WW.

Omdat ik nog maar 24 ben val ik onder de jongeren regeling. Volgens mijn gemeente betekend dat, dat ik na mijn WW de eerste maand sowieso geen recht heb op een bijstandsuitkering. Dit is dan een zoekperiode. Daarna wordt per persoon gekeken of je dan wel recht hebt op iets, maar in principe heb ik tot mijn 27e geen recht op een uitkering.

Heeft iemand hier ervaring mee? Een maand overburggen zonder uitkering is als zo goed als onmogelijk, laat staan tot mijn 27e. Hoe wordt er dan verwacht dat je je rekeningen betaald?

Ik probeer niet te negatief te denken en hoop gewoon voor die tijd een baan te vinden, maar aangezien ik al vanaf juni op zoek ben, wordt ik toch steeds somberder. Heb ik echt totaal nergens recht op??

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over mijn rechten.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 oktober 2013, 12:01
Miss_Lizzle Miss_Lizzle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 12 december 2011
Berichten: 30
Miss_Lizzle is on a distinguished road
Standaard

Hoi Anne,

Aangezien ik tot voor kort in hetzelfde schuitje heb gezeten, hierbij mijn ervaring. Ik viel ook onder de jongerenregeling (ik was 26 destijds). Nadat mijn WW uitkering was afgelopen en ik ondanks alle sollicitaties nog geen baan had weten te bemachtigen moest ik ook noodgedwongen een beroep doen op de Bijstand.

Het klopt dat je eerst een maand moet wachten en moet blijven solliciteren of oriënteren of je weer een opleiding wil volgen. In mijn geval had ik na een maand helaas nog steeds geen baan, waarbij je zou verwachten dat je meteen geholpen wordt bij de gemeente aangezien de rekeningen opliepen.

Helaas, nadat de "zoekperiode" van een maand was afgelopen moet je (in mijn geval) eerst wachten totdat je een brief op de mat krijgt van de gemeente voor een intakegesprek, hierbij moet je ook alles meenemen (sollicitaties, rekeningoverzichten enz enz). Na dit gesprek kan het nog 6 weken duren voordat je eens wat geld op je rekening krijgt, ondanks spoedverzoeken.

Nou weet ik natuurlijk niet in welk gedeelte jij in het land woont, mijn ervaring zit in de regio Overijssel, wellicht is het bij elke gemeente wel anders ingericht dat durf ik niet te zeggen. Destijds werd er niet tegen mij gezegd dat er per persoon gekeken wordt of je wel of niet in aanmerking komt, als je aan kan tonen dat je er alles aan doet om een baan te bemachtigen en het lukt simpelweg niet dan heb je recht op een uitkering (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Als tip: spaar zoveel mogelijk, hou er rekening mee dat je langere tijd zonder geld komt te zitten, steun op familieleden als dat kan en probeer de moed er in te houden ondanks alle sollicitaties.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 oktober 2013, 12:06
AnneV AnneV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2013
Berichten: 22
AnneV is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de snelle reactie. Ik wordt er helaas niet positiever van ...

Ik snap alleen het principe van "zoekperiode" niet, wanneer je uit de WW komt. Daar ben je ja al verplicht om te "zoeken". Het lijkt er gewoon op dat dit een makkelijke manier is voor de gemeente om geld te besparen, want in deze situatie slaat de officiële uitleg natuurlijk nergens op, maar hier hebben zij blijkbaar geen boodschap aan..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 oktober 2013, 15:18
Miss_Lizzle Miss_Lizzle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 12 december 2011
Berichten: 30
Miss_Lizzle is on a distinguished road
Standaard

Daar heb je een punt. In mijn optiek zorgt deze zoekperiode ook niet voor een stimulans maar alleen maar voor extra stress omdat je een maand moet overbruggen terwijl het al gênant genoeg is om bij de gemeente aan te moeten kloppen voor geld omdat het niet lukt om een baan te vinden.

In mijn geval had ik een kreng van een "behandelaar" van mijn aanvraag, maar wellicht tref jij wel iemand die inziet dat je niet voor je lol een bijstandsuitkering aanvraagt en gaat het hele proces wat sneller met betrekking tot de uitbetaling.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 november 2013, 20:40
AnneV AnneV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2013
Berichten: 22
AnneV is on a distinguished road
Standaard

Nog even een reactie voor mensen die hetzelfde hebben.
Ik heb vandaag contact gehad met het juridisch loket. Mijn gemeente blijkt me verkeerd te hebben voorgelicht. Omdat ik nu in de WW zit en geen partner heb, kan ik 4 weken voor het einde van de WW bijstand aan gaan vragen. Die 4 weken zoekperiode valt dan dus in je laatste maand WW.

Voor mij een enorme opluchting en ik hoop dat ook andere mensen nog iets aan deze informatie hebben.

Het staat trouwens in wetsartikel 41 lid 6.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 november 2013, 13:22
Arbeider Arbeider is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 november 2013
Berichten: 2
Arbeider is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnneV Bekijk bericht
Bedankt voor de snelle reactie. Ik wordt er helaas niet positiever van ...

Ik snap alleen het principe van "zoekperiode" niet, wanneer je uit de WW komt. Daar ben je ja al verplicht om te "zoeken". Het lijkt er gewoon op dat dit een makkelijke manier is voor de gemeente om geld te besparen, want in deze situatie slaat de officiële uitleg natuurlijk nergens op, maar hier hebben zij blijkbaar geen boodschap aan..
Hey AnneV,

Ik heb geen zoekperiode gehad bij het aanvragen van een bijstand toen ik 25 jaar was. De maanden waarin je WW-uitkering krijgt is in principe je zoekperiode naar een baan. Dit bewijst ook het systeem op werk.nl, je dient minimaal 4x te solliciteren en dit aan te geven via die website. Wanneer je kunt aantonen dat je minimaal 1 maand actief bent geweest met het zoeken naar werk, kom je in aanmerking voor een bijstand.

Het initiatief moet vooral jongeren stimuleren om bijvoorbeeld na hun studie werk te gaan zoeken in plaats van te profiteren van de bijstand.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Mijn open sollicitatie demaninhetpak Sollicitatiebrief en cv 2 16 augustus 2011 20:02
Nieuwe toekomst na bedrijfsleider bij een uitzendbureau? GWO Loopbaanvragen 1 8 november 2010 21:18
Ongelukkig door nieuwe baan selena24 Loopbaanvragen 3 16 oktober 2010 02:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon