Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 januari 2011, 11:38
Aurelie Aurelie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 17
Aurelie is on a distinguished road
Standaard Open sollicitatie

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in het doen van een open sollicitatie. Nu heb ik een paar organisaties gevonden waar ik graag een open sollicitatie heen wil sturen. Nu lees ik dat het handig is om vooraf te bellen naar de organisatie met de vraag of ze het op prijs stellen als je een open sollicitatie doet. maar nu lees ik op de website van een van de organisaties dat je vrijblijvend je brief +cv kan sturen als je bij hen wil werken. Nu is mijn vraag, moet ik dan ook nog bellen? of kan ik gewoon mn brief en cv opsturen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 januari 2011, 11:57
palm palm is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 46
palm is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurelie Bekijk bericht
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in het doen van een open sollicitatie. Nu heb ik een paar organisaties gevonden waar ik graag een open sollicitatie heen wil sturen. Nu lees ik dat het handig is om vooraf te bellen naar de organisatie met de vraag of ze het op prijs stellen als je een open sollicitatie doet. maar nu lees ik op de website van een van de organisaties dat je vrijblijvend je brief +cv kan sturen als je bij hen wil werken. Nu is mijn vraag, moet ik dan ook nog bellen? of kan ik gewoon mn brief en cv opsturen?
In dat geval zou ik gewoon een brief sturen met daarin dat je de brief schrijft naar aanleiding van wat je hebt gelezen op die site.

je zou kunnen bellen en vragen of er vacatures zijn, als ze nee zeggen.. wat dan?

Ik bel meestal nooi, omdat; als er geen vacature is, je meestal wel in een laatje beland. zo ben ik al eens voor een gesprek uitgenodigd, omdat ik nog in het laatje lag...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 januari 2011, 12:10
tom.rikhof tom.rikhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 september 2010
Berichten: 11
tom.rikhof is on a distinguished road
Standaard

Hey Aurelie,

Ik ben het voor het grootste gedeelte wel eens met Palm. Het bedrijf waar ik nu mijn nieuwe baan krijg aangeboden had mijn cv ook in een laatje liggen. Het is met open solliciteren wel zo dat je nooit weet of je wat gaat horen. Bij mij duurde het 3 maanden voordat er een relevante vacature was. ( best snel denk ik ook nog)

Als het een grote organisatie betreft zou ik echter wel even bellen. Gewoon even vragen hoe het zit met de behoefte aan mensen met jou opleiding en achtergrond. Dan kunnen ze je misschien ook wel een indicatie geven hoeveel kans je hebt. Daarnaast kun je ook vragen of ze inhouse dagen of andere recruitment momenten hebben waar je aan mee kunt doen. Zo kun je echt je interesse laten blijken en springt jouw sollicitatie er toch meer uit dan de andere 30 die er ook liggen.

Succes!!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 januari 2011, 12:25
palm palm is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 46
palm is on a distinguished road
Standaard

wat ik overigens wel doe, is na 2 weken, als ik nog niks heb gehoord, even bellen of ze mijn sollicitatie hebben gekregen en of er mogelijkheden zijn en op welk termijn...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 januari 2011, 11:45
Aurelie Aurelie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 17
Aurelie is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de reacties
Ik heb de brief verstuurd, nu maar hopen
Ik twijfel nu wel een beetje bij de volgende organistie die ik wil aanschrijven. Hier staat niets over open sollicitaties op de website. Alleen dat ze momenteel geen vacatures hebben. Eerlijk gezegd ben ik een beetje bang dat zoals Palm zegt wanneer ik bel ze meteen zeggen dat ze geen vacatures hebben. Stellen organisaties het wel op prijs als je zomaar uit t niets een open sollicitatie stuurt of plaats je jezelf dan in een nadelige positie?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 januari 2011, 15:48
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Als er niets op de site staat, kan het geen kwaad om telefonisch informatie in te winnen alvorens een open sollicitatie te doen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 februari 2011, 04:11
theo theo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2011
Berichten: 15
theo is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurelie Bekijk bericht
Eerlijk gezegd ben ik een beetje bang dat zoals Palm zegt wanneer ik bel ze meteen zeggen dat ze geen vacatures hebben. Stellen organisaties het wel op prijs als je zomaar uit t niets een open sollicitatie stuurt of plaats je jezelf dan in een nadelige positie?
Ik zat beslist niet te wachten op open sollicitaties. Ik reageerde daar dan ook nooit op (niet netjes misschien, maar 't kostte me gewoon te veel tijd en 't leidde af van mijn werk). Daarom: bel van tevoren. En als ze zeggen dat ze geen vacatures hebben, kun je alsnog vragen of je dan een open-sollicitatiebrief mag sturen. Antwoorden ze daarop nee, dan kun je je de moeite besparen en vriendelijk afsluiten met als antwoord dat je hun website in de gaten houdt voor mogelijke toekomstige vacatures.

Belangrijk is dat je de juiste persoon te spreken krijgt en dat je telefonisch al een goede indruk achterlaat, zodat ze weten welke stem/toon er bij welke brief hoort. Probeer een gesprek te voeren dat verder gaat dan alleen het stellen van een vraag. Je kunt met je open-sollicitatiebrief dan ook beter inspringen op de situatie. Jij weet per slot van rekening dan meer dan iedereen die niet heeft durven bellen.

Groet, Theo
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open sollicitatie teamleider JADG Sollicitatiebrief en cv 2 3 mei 2010 12:07
Open Sollicitatie Endemol (graag op- en aanmerkingen!) Girl3 Sollicitatiebrief en cv 9 23 februari 2010 22:53
Open sollicitatie verpleegkundige, graag commentaar Carola Sollicitatiebrief en cv 2 30 november 2009 11:00
Open sollicitatie verpleegkundige. Graag commentaar HvdB Sollicitatiebrief en cv 1 13 juni 2009 23:04
Feedback gevraagd open sollicitatie plotiemoos Sollicitatiebrief en cv 4 11 mei 2009 10:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon