Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 oktober 2011, 12:29
jeppieklem jeppieklem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 april 2011
Berichten: 7
jeppieklem is on a distinguished road
Standaard Hoe persoonlijke groei laten zien?

Hallo,

Ik zit met een sollicitatiedilemma waar ik als opgeleid P&O'er zelf niet uitkom.
Na mijn afstuderen in P&A heb ik ruim 2 jaar gewerkt als opleidingsfunctionaris bij een grote zorginstelling. Ik ben daar een jaar geleden ontslagen ivm bezuinigingen. Ik werk nu als uitzendkracht op een P&O-afdeling, maar aangezien dit niet mijn ding is ben ik in augustus de verkorte deeltijdstudie Opleidingskunde gaan doen. Onlangs kwamen er 2 vacatures vrij bij mijn oude werkgever, alleen dan in 2 verschillende regio's (één concern, maar 4 zelfstandige regio's). Vorige week bij één op gesprek geweest. Ik was hier (misschien iets te naïef) niet zo bang voor afwijzing: ik ken de organisatie, de collega's en het werk, plus ik kan nieuwe inzichten brengen dmv mijn opleiding. Helaas kreeg ik dus wel een afwijzing. Men vond mij te jong en onervaren (25 jaar oud én dus ruim 2 jaar ervaring in dezelfde functie) om zo'n verantwoordelijke functie te vervullen en de 2 oudere collega's aan te vullen. Ik ben tijdens het gesprek eerlijk geweest over mijn minder sterke punten, waarvan ik overigens wel de persoonlijke groei heb kunnen verantwoorden. Denk dat dit punt (timide en iets afwachtend) me de das om heeft gedaan.

Nu heb ik nog die andere sollicitatie lopen en hoop hier voor uitgenodigd te worden. Ik weet alleen niet hoe ik mensen kan laten inzien dat ik niet meer dat jonge timide meisje ben, maar een vakvolwassen vrouw met verstand van zaken. Als opgeleid P&A'er weet je hoe zo'n gesprekken werken, maar als je aan de andere kant van de tafel zit, lijkt het ineens een stuk moeilijker.

Zo, een heel verhaal.... maar ik hoop dat iemand mij goede tips kan geven over hoe ik mensen kan overtuigen van mijn persoonlijke groei. Misschien ben ik wel te eerlijk?

Groetjes Jessica
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 oktober 2011, 12:48
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Mijn ervaring is dat een (verouderd) beeld uitwissen vrijwel onmogelijk is in een gesprek. Je zult het moeten laten zien. En dat lukt weer niet omdat het beeld nog hangt en je daarop niet wordt aangenomen.

M.a.w. een typische Catch22 situatie. Het beste advies wat ik kan geven is: doe je best. Lukt het niet kijk dan niet meer om naar deze organisatie, maar zoek naar een organisatie waar je vers binnenkomt. Misschien dat je later in je carrière nog eens met meer succes hier kunt solliciteren.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 oktober 2011, 14:36
CherrieRazcall CherrieRazcall is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2011
Berichten: 14
CherrieRazcall is on a distinguished road
Standaard

Hoi Jessica,

Het is lastig te beoordelen of je te eerlijk bent. Tijdens sollicitatiegesprekken krijg je vrijwel altijd de vraag: wat zijn je minder goede eigenschappen? Het belangrijkste van deze vraag is dat je een eerlijk antwoord geeft, en dit argument gelijk onderuit schopt.
Bijvoorbeeld: Ik ben afwachtend, maar dat geeft me juist de ruimte om iemand goed te kunnen beoordelen.
of
Ik ben timide, dat geeft me ook de mogelijkheid om te oordelen zonder mijn persoonlijke mening te verwikkelen met feiten.
(uiteraard kun je dit zelf het beste verwoorden)
Daarbij zou ik ook eens een lijstje voor jezelf opstellen met je goede en minder goede kwaliteiten, misschien dat je die hier op het forum ook kunt plaatsen, zodat de negatieve klank van bepaalde eigenschappen verbloemd kan worden.
Als ik namelijk timide hoor (wat je zelf aangeeft) zie ik een meisje met 2 paardenstaartjes in een hoekje weggedoken zitten. je zou dit ook kunnen verwoorden als bescheiden.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
Succes!!

Cher
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 oktober 2011, 17:08
jeppieklem jeppieklem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 april 2011
Berichten: 7
jeppieklem is on a distinguished road
Standaard

Hallo Cher,

Bedankt voor je reactie. Ik was dit al aan het proberen, maar kom weer iets verder dankzij jouw tips!

Gr. Jessica

P.S. ben geen meisje met 2 paardestaartjes.....
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 oktober 2011, 17:13
CherrieRazcall CherrieRazcall is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2011
Berichten: 14
CherrieRazcall is on a distinguished road
Standaard

Hoi Jessica,

Ik had ook niet het idee dat je dat was, maar dat beeld krijg ik bij het woord timide.

Mocht je bijvoorbeeld een lijstje hebben met goede en minder goede kwaliteiten/competenties, wil ik je hier graag mee helpen!

Groetjes!

Cher
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 oktober 2011, 17:56
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Zo van afstand lijkt het probleem niet dat men een bepaald beeld heeft van jou, maar vinden zij gewoon echt dat je te weinig bagage hebt. Het is tenslotte een andere unit. 25 jaar en 2 jaar ervaring klinkt objectief gezien op papier ook niet alsof je een flinke dosis bagage meebrengt. De een vindt dat gunstig vanwege het 'kneden', een ander niet.
Het lijkt er nu op dat ze op papier vinden dat je te junior was, maar je als een soort 'voordeel van de twijfel' bent uitgenodigd. 25 jaar en 2 jaar ervaring is tenslotte niet alleszeggend. Er is geen causaal verband. Mensen van 25 kunnen tenslotte vele malen beter zijn dan mensen van 40 of 50 en dat hebben ze denk ik willen ondervinden.

Overigens kan je niet te eerlijk zijn als ze dingen aan je vragen, maar goed aankleden is wel ontzettend belangrijk als je ze wilt overtuigen.

Succes met jouw volgende carrierestap,

Dirk
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 oktober 2011, 19:55
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ben je overigens nog uitgenodigd voor die andere solicitatie die je had lopen?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 oktober 2011, 16:27
jeppieklem jeppieklem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 april 2011
Berichten: 7
jeppieklem is on a distinguished road
Standaard

Hoi Dirk,

Heb gisteren een afwijzing gekregen op de andere vacature. Ben nog niet eens uitgenodigd.....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Arbeidsvoorwaardengesprek: wil salarisstrook niet laten zien hedwig Salaris 12 14 mei 2010 17:36
Hoe verkoop je je enthousiasme in een sollicitatiebrief Makingsense Sollicitatiebrief en cv 2 12 augustus 2009 09:56
Hoe kan ik zien welke sollicitatiebrieven succes hadden? Saffie Over Carrièretijger 3 13 februari 2009 00:49
Persoonlijke SWOT-analyse: hoe zwakke punten in persoonlijkheid verzachten? Kristoff Sollicitatiebrief en cv 1 22 augustus 2007 15:36
Sollicitatiegesprek 'voor de vorm': hoe kan ik dat laten weten? Nathalie1969 Sollicitatiegesprek 12 31 mei 2007 12:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon