Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 november 2011, 22:52
SDDV SDDV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 7
SDDV is on a distinguished road
Standaard Dilemma: huidige werkgever als referentie opgeven bij 2e sollicitatiegesprek?

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel met een gewetensvraag waarbij ik graag wat meningen van anderen wil horen. Ik heb namelijk onlangs gesolliciteerd op een functie. Ik kreeg al snel een uitnodiging voor een eerste gesprek welke ik vanochtend heb gehad. Dit gesprek is voor mijn gevoel goed verlopen. In het gesprek heeft de recruiter aangegeven mij donderdag as. te bellen (2 dagen van nu) om mij te vertellen of ik word uitgenodigd voor een 2e gesprek. Ook willen ze dan graag een referentie van mijn huidige werkgever ontvangen. Hier begint de moeilijkheid!

Omdat ik momenteel een contract voor bepaalde tijd heb (tot 1 mei 2012, alleen met wederzijds goedvinden tussentijd opzegbaar) en ik niet het risico wil lopen dat ik een vaste aanstelling mis loop wanneer deze sollicitatie uiteindelijk toch op niets uitloopt heb ik mijn werkgever nog niet ingelicht dat ik heb gesolliciteerd op een andere functie.

De vraag: Is het verstandig om bij een uitnodiging voor een 2e gesprek alvast mijn werkgever in te lichten? Ik heb een goede verhouding met het management en de kans is groot dat ze wel een positieve referentie afgeven. Toch ben ik bang dat wanneer het niets wordt met de sollicitatie dit tegen mij gebruikt kan worden en men mij geen vaste aanstelling zal geven (dit is namelijk mijn 3e contract, hierna moet het volgens de wet een vast contract worden).

Ik twijfel hier enorm over. Aan de ene kant zou een positieve referentie mijn kansen vergroten. Aan de andere kant gooi ik mijn eigen glazen misschien in omdat ik natuurlijk nog lang niet zeker weet of ik na het 2e gesprek wordt aangenomen.

Het is een lang verhaal geworden, ik hoop dat jullie de strekking ervan kunnen begrijpen.

Alvast bedankt voor jullie input!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 november 2011, 14:24
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard open kaart spelen

Hallo SDDV,

Moeilijk dilemma. Volgens mij heb je 2 opties.
Je kunt bij het nieuwe bedrijf aangeven hoe de situatie ligt: nl. dat je oude werkgever nog niet weer dat je hebt gesolliciteerd omdat je ingeval je niet aangenomen wordt niet wilt dat je oude werkgever de indruk krijgt dat je koste wat kost weg wilt. Je kunt dan aangeven bij het nieuwe bedrijf dat je ook niet weg zou gaan als je die leuke vacature van hen niet toevallig had gezien. Dat ze, indien ze na het tweede gesprek besluiten om jou aan te nemen, uiteraard wel inlichtingen kunnen vragen en dat je afspreekt dat alleen bij slechte referenties ze dan nog af kunnen zien van een aanstelling.
Andere optie is inderdaad om open kaart te spelen bij je oude werkgever. Je kunt daarbij aangeven dat je alleen gesolliciteerd hebt omdat je toekomst bij hen nog onzeker is aangezien je contract afloopt in mei 2012.

Veel succes
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 november 2011, 11:48
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Zoals ik lees willen ze een referentie ontvangen bij het 2de gesprek!

Als je via een recruiter komt, is dat het eerste kennismakingsgesprek bij de werkgever. Je kunt daar je referent afgeven met het verzoek dat je de referent vooraf wilt inlichten.
Mocht deze werkgever verder willen met je, dan vraag of hij dat even doorgeeft zodat jij je referent kan inlichten dat hij/zij gebeld gaat worden.

Door het zo te doen blijf jij aan de bal en wordt de referent pas gebeld als het echt serieus wordt.

Is dit een oplssong waar je iets mee kunt?

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 november 2011, 12:07
Michael30 Michael30 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 november 2011
Berichten: 16
Michael30 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
Hoi,

Zoals ik lees willen ze een referentie ontvangen bij het 2de gesprek!

Als je via een recruiter komt, is dat het eerste kennismakingsgesprek bij de werkgever. Je kunt daar je referent afgeven met het verzoek dat je de referent vooraf wilt inlichten.
Mocht deze werkgever verder willen met je, dan vraag of hij dat even doorgeeft zodat jij je referent kan inlichten dat hij/zij gebeld gaat worden.

Door het zo te doen blijf jij aan de bal en wordt de referent pas gebeld als het echt serieus wordt.

Is dit een oplssong waar je iets mee kunt?

Groet,
Rens
Zo zou ik het inderdaad ook aanpakken. Ze snappen echt wel dat je je baas niet gaat inlichten over sollicitaties naar een andere baan!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 november 2011, 18:16
SDDV SDDV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 7
SDDV is on a distinguished road
Standaard

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Ik ben vandaag gebeld dat ik volgende week voor een 2e gesprek mag komen. Ik heb al tegen de recruiter gezegd dat ik mijn referentie liever niet inlicht voordat ik in principe zeker weet dat ik de functie krijg. Dit snapte ze wel en we hebben afgesproken dat ik de referent in het gesprek doorgeef. Ik zal dan inderdaad als voorwaarde stellen dat ik graag wil weten of ze hier gebruik van willen maken zodat ik mijn referent tijdig kan inlichten.

Ik vind het wel lastig, ik ervaar het allemaal een beetje als stiekem gedoe .. Maar goed, ik mag mezelf ook wel een beetje in bescherming nemen denk ik dan..

Ten aanzien van het komende gesprek; wat kan ik verwachten? Wat zijn jullie ervaringen? Is het een typisch sollicitatiegesprek of is de strekking ervan anders? (bijvoorbeeld meer gericht op de persoon/hobby's/of de persoon past in het team? etc, etc..)..

Ik zal de uiteindelijke uitkomst hier uiteraard ook even vermelden!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 november 2011, 11:40
mijnbaan mijnbaan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 november 2011
Berichten: 12
mijnbaan is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat het goed is om jezelf in bescherming te nemen. Ik heb zelf een keer gekozen om wel kenbaar te maken dat ik aan het solliciteren was, vervolgens werd ik niet aangenomen en mijn tijdelijk contract werd niet meer verlengd! Ik zal dus nooit meer een huidige werkgever als referentie gebruiken tot het moment van zekerheid!
Mijn tweede sollicitatie gesprek ging destijds overigens dieper op de organisatie, missie, visie enz in. Pas in een derde ronde werd toen gekeken of ik in het team paste.
In ieder geval succes!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 november 2011, 12:38
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Het tweede gesprek is, zoals mijnbaan ook schrijft, meer een diepgang en zoektocht naar de match tussen team, leidinggevende, het werk en jezelf. Daarnaast kunnen ze ook, als ze snel willen of meerder kandidaten hebben, dieper inzoomen op de arbeidsvoorwaarden. Weet in ieder geval wat je graag wilt, of wat je te onderhandelen hebt.

Succes en goed opgelost met je referentie.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 november 2011, 15:27
SDDV SDDV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 7
SDDV is on a distinguished road
Standaard

Ik heb vanochtend de gesprekken gehad. Eerst met de servicemanager en een toekomstige collega. Dit was een zeer prettig gesprek waaraan ik een goed gevoel heb overgehouden.

Na een korte pauze heb ik een 2e gesprek gehad met de regiomanager, zeg maar de baas van mijn toekomstige baas .. Dit gesprek was wat formeler en liep naar mijn gevoel iets stroever. Na het gesprek prijsde hij mijn positieve instelling en gaf nog als tip mee dat ik in de toekomst de vragen omtrent mijn ambitie en carriereplanning wat beter zou moeten kunnen beantwoorden. Ik heb hem alvast bedankt voor deze feedback en geantwoord dat ik deze informatie in de verdere toekomst hopelijk pas hoef te gebruiken, ik had de indruk dat hij dat antwoord wel kon waarderen haha..

Ik hoor vandaag of morgen wat het is geworden. I'll keep my fingers crossed!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 november 2011, 16:56
SDDV SDDV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 7
SDDV is on a distinguished road
Standaard

Goed nieuws! Ik ben vanochtend gebeld en ik ben aangenomen!
Zojuist heb ik mijn werkgever ingelicht en gelukkig is hij bereid om mee te werken aan een vroegtijdig vertrek. Nu mogen beide organisaties de opzegtermijn bespreken..

Volgende week dinsdag alleen nog het arbeidsvoorwaardengesprek en dan is alles in kannen en kruiken ..

HOPPPPAAAA!!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 november 2011, 12:25
mijnbaan mijnbaan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 november 2011
Berichten: 12
mijnbaan is on a distinguished road
Standaard

Van harte gefeliciteerd! Mooi dat het allemaal zo spoedig verloopt en dat ook je huidige werkgever bereid is om mee te werken! Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tips voor als je je bij een uitzendbureau of werving- en selectiebureau inschrijft Makingsense Alle andere carrièreonderwerpen 5 5 november 2013 11:26
Aangenomen bij de een, maar nieuw bod van huidige werkgever Evaatje Loopbaanvragen 5 13 juli 2011 16:12
Vorige baan vervelend geëindigd, als referentie opgeven? Marieke J Sollicitatiebrief en cv 4 17 maart 2010 13:15
Meldingsplicht van eigen zaak bij huidige werkgever? Andre Je rechten en plichten als werknemer 1 20 november 2009 22:43
Sollicitatiebrief bij huidige werkgever Brigitte Sollicitatiebrief en cv 3 31 oktober 2006 16:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon