Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Salaris

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 november 2013, 23:57
marieko marieko is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 november 2013
Berichten: 1
marieko is on a distinguished road
Standaard Salaris marktconform? Zo niet, aan te vechten?

Ik heb een vraag, met eerst een heel lang verhaal. Sorry. Maar tot nog toe heb ik van mensen binnen de branche geen antwoord gekregen, niemand weet of wil vertellen hoe het zit. Hopelijk weet iemand het hier.

De situatie is als volgt:

Ik wil van werkgever veranderen, maar ik heb een contract getekend waarin staat dat ik wanneer ik binnen 2 jaar na mijn afgeronde studie (betaald door mijn werkgever) ontslag neem, ik de gehele studie moet terugbetalen. Ten eerste vraag ik me af of ik dit kan aanvechten. Ten tweede vraag ik me af, zo ja, of ik dit kan aanvechten op basis van mijn salaris, waarvan ik van mening ben dat deze te laag is. Mijn salarissituatie is als volgt:

Er is geen CAO in onze branche. Wij vallen helaas onder detailhandel, ik ben namelijk opticien, maar een opticien is iets heel anders dan een winkelmedewerker uiteraard. Ik ben 23 jaar en heb nu anderhalf jaar mijn diploma MBO niveau 4 (wat geen verplichting is om het vak te mogen uitvoeren, maar naar mijn mening wel belangrijk).
Op mijn opleiding heb ik verschillende klasgenoten om hun salaris gevraagd, die noemden allen hogere bedragen dan ik. De meesten waren ouder dan ik en voerden het vak een aantal jaar langer uit. Maar er was er ook een die al meer verdiende op dezelfde leeftijd met een lagere functie. Nou weet ik dat mensen niet altijd even eerlijk zijn, maar ze hadden geen reden om oneerlijk te zijn en zo ver naast het bedrag dat ze noemden kan het nou ook weer niet zitten. Het scheelde echt honderden euro's p.m. ten opzichte van mijn salaris.
Daarnaast heb ik de salarischeck gedaan van Intermediair. Die gebruiken ingevulde gegevens van mensen net als ik die het eerder hebben ingevuld, die er totaal niks aan hebben om te liegen over hun inkomen want die willen net als ik weten of ze genoeg verdienen. Aan het eind van de rit viel mijn salaris zelfs buiten de marges die Intermediair aangaf. En niet aan de goede kant. Dus zoals ik het begrijp verdienen al die andere mensen meer dan ik...

Dus weet iemand of ik hier iets mee kan? Ik heb namelijk geen zin om die studie terug te betalen, en vind dat ik niet alleen wegens mijn salaris maar ook om andere vervelende dingen slecht behandeld word door mijn werkgever.

Alvast bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 november 2013, 18:37
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Zoals ik het zie heb je een contract getekend en zul je dat uit moeten dienen. Dat je denkt dat je niet voldoende betaald wordt is niet voldoende reden om het contract te verbreken. Je kunt niet zomaar terug komen op een contract omdat je achteraf tot de conclusie komt dat je het er niet mee eens bent. Dat moet je vooraf bedenken.

Aan jou de keuze om ofwel de studie terug te betalen ofwel het contract uit te dienen en dan een andere baan te gaan zoeken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 februari 2014, 16:13
Jeinna Jeinna is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 januari 2014
Berichten: 25
Jeinna is on a distinguished road
Standaard

Het klopt dat je jou studie moet terug betalen indien je binnen die termijn weg gaat. Dit staat vooraf in je contract opgesteld en dit doen zij vanwege de investering die zij in jou doen.
Dit kan je ook niet aanvechten, althans het heeft weinig zin.

Ik zou eens proberen om met je werkgever in gesprek te gaan over de punten waar je tegen aanloopt? Je kan daar tevens ook over een salarisverhoging praten. Marktconform moet je in ieder geval wel verdienen volgens mij.

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 maart 2014, 00:16
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Zoals eerder gezegd ben je met het salaris zelf akkoord gegaan toen je het contract tekende.. evenals die andere voorwaarden. 'marktconform' is een holle term, het minimumloon is de enige drempel waar een werkgever zich aan moet houden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
26 jaar en onzeker over wat ik met mijn leven aan moet Rudolf84 Loopbaanvragen 50 17 november 2020 15:41
Onzeker over carričreswitch naar de ICT hoeverder Loopbaanvragen 8 1 maart 2013 14:49
Arbeidsovereenkomst niet ontvangen wel aan het werk Laatje Je rechten en plichten als werknemer 2 8 januari 2013 12:47
Wetenschap of bedrijfsleven? Tosca81 Loopbaanvragen 4 21 oktober 2009 21:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon