Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #41  
Oud 17 maart 2009, 20:34
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Talking Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Dit is zo een handige site! Ik moet namelijk voor Nederlands op school een sollicitatiebrief schrijven. Aan me lerares heb ik niet veel.. die zegt alleen maar dat je geen spellingsfouten mag hebben. Dus ging ik zoeken op internet. Maar ik vroeg me dus af.. wat vinden jullie van deze openingszin:
"Stop de sollicitatieprodedure, ik ben diegene die u zoekt!" .. Of is dit een beetje té? En als sluitingszin dacht ik aan: "Wanneer u mij uitnodigt voor een gesprek, kunt u het allemaal zelf ontdekken." Maaroke, ik zie wel
Met citaat reageren
  #42  
Oud 18 maart 2009, 14:00
childuh childuh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 maart 2009
Berichten: 4
childuh is on a distinguished road
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

ik denk dat de openingszin iets de 'dwingend' is. natuurlijk is je sollicitatiebrief een soort verkooppraatje over jezelf, maar persoonlijk zou ik voor een iets bescheidenere benadering gaan!
ik moet hierbij denken aan de opdringerige verkopers in bepaalde winkels, die benadering jaagt mij eigenlijk meteen uit de winkel. misschien moet je het wat meer bij je eigen persoonlijkheid houden, maar als dit je persoonlijkheid is; prima!
Met citaat reageren
  #43  
Oud 5 mei 2009, 10:44
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Hallo,

Ik ben hier op deze site terecht gekomen, omdat ik aan het zoeken was naar een voorbeeld van een sollicitatiebrief op google. Ik moet namelijk een sollicitatiebrief schrijven voor mijn examendosier voor school.
Ik wil even zeggen, dat ik aan deze site heeell veel heb gehad, er staat zoveel informatie op over hoe je het beste een sollicitatiebrief kan schrijven!!

Dankjewel!!!
Met citaat reageren
  #44  
Oud 5 mei 2009, 18:39
AirienJ AirienJ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 mei 2009
Berichten: 3
AirienJ is on a distinguished road
Thumbs up Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Je heb wel gelijk!!

Ik heb jou hele tekst gekopieerd en op mijn hotmail gezet.

Bedankt voor je tip!!

gr. Airien
Met citaat reageren
  #45  
Oud 9 augustus 2009, 22:17
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Hallo,

voor het solliciteren naar een functie als beginnend assistent accountant had ik de volgende openingszin in gedachten:

U bent op zoek naar een beginnend assistent accountant. Ik ben op zoek naar een functie waar ik in kan groeien. Daarom solliciteer ik naar deze functie.

Ik heb nog niet veel ervaring met solliciteren. daarom zet ik deze maar ff hier.

wat vinden jullie ervan?
Met citaat reageren
  #46  
Oud 10 augustus 2009, 23:00
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Eerlijk? Dit is een ontzettend veel gebruikte openingszin en dus springt het er niet uit.

Het is een van de moeilijkste stukken van je sollicitatiebrief, maar als je hem er dan eindelijk uit hebt, rolt de rest er meestal vanzelf uit.

Het punt is dat je gelijk de aandacht moet pakken.

Zet dus alle verwijzende info over de vacature, functienaam, vacaturenummer en waar je het hebt gevonden in het onderwerp.

Dat scheelt je gelijk een halve alinea.

En dan val je met de deur in huis op een nette, maar opvallende manier.

Wat bijvoorbeeld leuk is om te doen, is met je openingszin aan te sluiten bij de missie of kernwaarden van het bedrijf met een persoonlijke statement.
De missie, visie en kernwaarden kun je 99 van de 100 keer vinden op de website van een organisatie onder het kopje "over [naambedrijf]"
Ook nuttig is de pagina "werken bij [naambedrijf]" omdat hier wordt beschreven wat voor professionals bij dat bedrijf werken...

Kijk eens bij Unilever om maar een voorbeeld te noemen... meerdere pagina's vol aanknopingspunten voor een pakkende openingszin!!!

http://www.unilever.nl/onzewaarden/
http://www.unilever.nl/onsbedrijf/
http://www.unilever.nl/onsbedrijf/lo...er/default.asp

Als je goed over jezelf hebt nagedacht heb je zelf ook iets dat vergelijkbaar is met een missie, visie en kernwaarden en dit kun je evt. in de openingszin verwerken of verder op in de brief.

Uiteraard allemaal heel kort en bondig want in je cv staat een uitgebreid persoonlijk profiel en je wilt niet alles dubbel zetten.

Maak er vooral geen cliché van want dat schrikt net zo af als een flauwe openingszin in het uitgaansleven.... "hee, kom je hier vaker"

Tip: je mag tegenwoordig een brief zelfs ook gewoon met "ik" beginnen... als je maar niet iedere zin met "ik" begint en het netjes is en niet over de top...
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 10 september 2009, 18:08
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Het bedenken van een goede openingszin voor een sollicitatiebrief is, nu blijkt, best lastig. Daarom zou ik graag julllie mening weten over hetgeen ik bedacht heb. Eerst een kleine achtergrond.

Via internet kwam ik een vacature tegen die me aansprak. Zodoende dat ik de website van het bedrijf heb bezocht voor wat meer info over het bedrijf. Op de site kwam ik de volgende visie van het bedrijf tegen:


"Het beste Nederlandse merk (in haar branche) van de wereld willen zijn ".


Om een originele opening te bedenken, wilde ik de visie (zoals ook door Makingsense in voorgaand bericht aangegeven wordt) daarbij gebruiken. Zodoende kwam ik op de volgende opening:

Uw bedrijf streeft er naar het beste Nederlandse xxxmerk van de wereld te zijn, graag zou ik daar aan willen bijdragen. Door te solliciteren naar de beschikbare functie zet ik hiermee de eerste stap.

Zelf vind ik het een creatieve opening die een lezer aan zou kunnen spreken. Echter voor de zekerheid zou ik graag jullie mening hierover weten.

Bij voorbaat dank
Met citaat reageren
  #48  
Oud 10 september 2009, 20:46
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Uw bedrijf streeft er naar het beste Nederlandse xxxmerk van de wereld te zijn, graag zou ik daar aan willen bijdragen. Door te solliciteren naar de beschikbare functie zet ik hiermee de eerste stap.
Ik stel me zo voor dat er zomaar minstens 10 anderen kunnen zijn die ongeveer hetzelfde schrijven. Dat je wilt bijdragen bewijs je al door te solliciteren. Evenals dat je daarmee een eerste stap zet. Daarmee haal je de kracht uit de opening.

Als je eens begint met bijvoorbeeld: Op weg naar het beste Nederlandse xxxxmerk van de wereld. ...............

Doe alsof je er al werkt en verwerk in je omschrijving hoe jij daarin gaat bijdragen. Probeer creatief te zijn met het verwerken van hun missie, visie en hen als werkgever door jouw kwaliteiten, wat je te bieden hebt, daarin te verweven. Dus gewoon met de deur in huis vallen zonder (valse) bescheidenheid.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #49  
Oud 10 september 2009, 21:26
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Als je het dan toch over merken hebt, waarom jezelf dan niet gelijk neerzetten als het beste merk in jouw "segment"...

Waarvoor moeten we jou hebben, wat maakt jou onweerstaanbaar, wat is jouw visie....?

Toevallig heb ik vandaag een junior marketing professional geholpen die dat fantastisch heeft gedaan, door het motto van het bedrijf te koppelen aan zijn eigen motto en daar mee te beginnen...

Rianne heeft gelijk, zet jezelf goed neer zonder valse bescheidenheid en met echte zelfkennis.... dat is personal branding.
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #50  
Oud 10 september 2009, 22:05
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makingsense Bekijk bericht
Als je het dan toch over merken hebt, waarom jezelf dan niet gelijk neerzetten als het beste merk in jouw "segment"...
Met gedurfde aansluitende afsluiter

"Als het beste merk in mijn segment zie ik een uitnodiging voor een nadere kennismaking (of: om met u van gedachten te wisselen) met belangstelling tegemoet".
__________________
Rianne
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
openingszin

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Welke management opleiding/cursus? labella Opleiding kiezen en volgen 9 24 oktober 2008 22:37
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
HBO --> Leraar Spaans 2e graad Docent Opleiding kiezen en volgen 0 25 januari 2006 15:00


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon